Terug
Gepubliceerd op 27/09/2023

2023_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144553. Boomsesteenweg 413, 427-429. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144553. Boomsesteenweg 413, 427-429. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_05848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144553. Boomsesteenweg 413, 427-429. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022144553

Gegevens van de aanvrager:

JURA STUDIEBUREEL met als adres Antwerpsesteenweg 126 te 2630 Aartselaar

Gegevens van de exploitant:

NV Albert Heijn België (0830512812) met als contactadres Karel Oomsstraat 47K bus 2 te 2018 Antwerpen en

JURA STUDIEBUREEL (0670458060) met als adres Antwerpsesteenweg 126 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 413, 427-429 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nrs. 312X4 312D5 en 315X

waarvan:

 

-          20220614-0052

afdeling 44 sectie D nrs. 315X, 312X4 en 312D5 (Albert Heijn Wilrijk)

-          20220809-0043

afdeling 44 sectie D nrs. 312D5, 315X en 312X4 (Jura NV)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, kleinhandelsactiviteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het bouwen van een handelspand, autonome kantoren en een ondergrondse parking na sloop van de bestaande bebouwing; het exploiteren van een supermarktfiliaal en de overige ruimten in het gebouw; het uitvoeren van kleinhandelsactiviteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          18/04/2019: vergunning deputatie (OMV_2018115197) voor het verbouwen en uitbreiden van een showroom;

-          14/10/2016: vergunning (ROL-20161747) wijzigen van een gevel + interne wijzigingen.

-          26/08/2011: vergunning (ROL-20113732) voor het uitbreiden van een bestaand vergund bedrijfsgebouw en afbreken van een bestaande woning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • detailhandel – gelijkvloerse showroom, kantoor en magazijn;
  • kantoren op de eerste verdieping.

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw 1 bouwlaag  met plat dak;
  • maximale kroonlijsthoogte 9,95 m²;
  • circa 3.600 m² bebouwde oppervlakte.

-          gevelafwerking:

  • gevel in grijze en zilver gevelpanelen.

-          inrichting:

  • groene voortuinstrook;
  • verharding in functie van 76 parkeerplaatsen.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • detailhandel – gelijkvloerse winkelfiliaal met magazijn
  • landschapskantoor op de eerste verdieping.

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat groendak;
  • achterbouw 1 bouwlaag  met plat dak;
  • bouwdiepte hoofdbouw verdieping 12 m;
  • kroonlijsthoogte 9,80 m;
  • winkelruimte van circa 2.275 m²  met aansluitend magazijn van circa 430 m²;
  • landschapskantoor van circa 681 m².

-          gevelafwerking:

  • gevelsteen paarsrood/donkeroranje genuanceerd;
  • zwartgrijs aluminium schrijnwerk;
  • dorpels en gevelplint in blauwe hardsteen;
  • uitwendig verlichte zaakgebonden centrale dakreclame met het logo en opschrift “Albert Heijn” (15 m x 2,80 m);
  • uitwendig verlichte zaakgebonden gevelreclame met het logo en opschrift “Albert Heijn” (6,50 m x 1,20 m) ter hoogte van de inrit voorgevel en inkom winkel;
  • uitwendig verlichte zaakgebonden gevelreclame met het logo (2,90 m x 2,90 m) ter hoogte van de inrit van de ondergrondse parkeergarage;
  • achterbouw in betonnen gevelpanelen.

-          inrichting:

  • bovengrondse parking voor 60 parkeerplaatsen uitgevoerd in grasdallen;
  • ondergrondse splitlevel parkeergarage voor 114 parkeerplaatsen;
  • 56 bovengrondse en 30 ondergrondse fietsparkeerplaatsen;
  • groene voortuinstrook met doorrit en verharding in asfalt;
  • wadi’s van circa 60 m² en 50 m².

 

Nieuwe toestand na het aanvaarde wijzigingsverzoek op 19 april 2023

-          ongewijzigd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het bestaande gebouw en verwijderen van de bestaand verharding;

-          bouwen van een winkelfiliaal, kantoren in de bovenbouw en een ondergrondse parkeergarage;

-          aanleggen van nieuwe verharding;

-          voorzien van groen en nieuwe bomen;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          aanbrengen van zaakgebonden reclame.

 

Inhoud van de aanvraag na het aanvaarde wijzigingsverzoek op 19 april 2023

-          ongewijzigd

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft de bouw van een handelspand, autonome kantoren en een ondergrondse parking na de sloop van bestaande bebouwing.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Albert Heijn Wilrijk
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

196,93 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

1.000,00 liter

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

15,00 ton

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

55,20 kW

  

Aangevraagde rubriek(en) Jura NV
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

1x 250,00 kVA

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

25,00 kW

53.2.2°a)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1°, met een netto opgepompt debiet van maximum 30.000 m³ per jaar of een maximale verlaging van het grondwaterpeil tot vier meter onder maaiveld;

24.000,00 m³/jaar

 

Omschrijving kleinhandelsactiviteiten

 

Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag voor kleinhandelsactiviteiten heeft betrekking op de herontwikkeling van een bestaande site, eigendom van AMB Holding, langsheen de Boomsesteenweg 427 te 2610 Wilrijk. Deze site kwam in handen van Willy Jorssen in 1972, waarbij het de BWM-garage Jorssen huisveste. Nadien werd de zaak overgenomen door Jan Adriaenssens en werd de site de thuishaven van Jaguar Land Rover. Sinds kort verhuisde Jaguar-Land Rover Metropool even verderop naar de Boomsesteenweg 26. Als eigenaar van de site heeft AMB Holding een plan opgesteld om de hele site een nieuwe invulling te geven. Er is in het verleden een sociaal-economische vergunning uitgereikt aan Metropool (autoverkoop) voor een oppervlakte van 1.363 m² netto (maart 2012).

De bestaande garage zal worden afgebroken en AMB Holding plant de bouw van een nieuwe kleinhandelsunit op de gelijkvloerse verdieping, kantoren in de bovenbouw en een ondergrondse parkeergarage. Als geïnteresseerde partij voor de kleinhandelsunit werd een overeenkomst gevonden met de supermarktketen Albert Heijn. Albert Heijn zal kunnen beschikken over een bruto verkoopoppervlakte van 3.079 m² waarvan 2.396 m² als netto verkoopoppervlakte. Op de eerste verdieping worden ook nog autonome kantoorruimtes voorzien met een totale vloeroppervlakte van 830 m².

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

2 maart 2023

12 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

4 mei 2023

12 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

2 maart 2023

7 april 2023

Ongunstig

AQUAFIN NV

4 mei 2023

15 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 maart 2023

11 april 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

4 mei 2023

9 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

Departement Omgeving/ Dienst VR

2 maart 2023

18 april 2023

Gunstig

Departement Omgeving/ Dienst VR

4 mei 2023

1 juni 2023

Gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

2 maart 2023

14 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

4 mei 2023

14 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

2 maart 2023

28 maart 2023

Geen advies

Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

4 mei 2023

24 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

2 maart 2023

8 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

4 mei 2023

8 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

2 maart 2023

28 maart 2023

Gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Water-link

2 maart 2023

7 april 2023

Ongunstig

Water-link

4 mei 2023

15 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 maart 2023

22 maart 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 mei 2023

22 mei 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 maart 2023

2 maart 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

2 maart 2023

17 maart 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

4 mei 2023

22 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 maart 2023

10 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet

2 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet

4 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

5 juli 2023

5 juli 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

2 maart 2023

20 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

4 mei 2023

22 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • er wordt een afwijking gevraagd op de verordening met betrekking tot de hemelwaterput van 20.000 liter in plaats van de maximaal toegelaten 10.000 liter. Een afwijking kan worden toegestaan door het aantonen van voldoende hergebruik;
  • er wordt een afwijking gevraagd op de verordening met betrekking tot het plaatsen van een infiltratievoorziening. Er worden twee wadi’s voorzien als infiltratievoorziening.

De aanvraag is, na het aanvaarde wijzigingsverzoek op 19 april 2023, in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater. Het dossier wordt in het hydraulisch en technisch advies door Water-link in samenwerking met Aquafin positief geëvalueerd.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, zowel bij volledigheid en ontvankelijkheid als na het aanvaarde wijzigingsverzoek van 19/04/2023, op volgend punt:

  • artikel 28: Vast inrichtingselement:
    aan de hand van de aangeleverde plannen is het niet duidelijk of er een onthaal wordt voorzien in de winkel. Dit dient te voldoen aan artikel 28 van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode, zowel bij volledigheid en ontvankelijkheid als na het aanvaarde wijzigingsverzoek van 19 april 2023, op volgende punten:

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    insprongen dieper dan 2 meter achter de bouwlijn moeten verlicht worden. Het is niet duidelijk op de plannen of de doorrit wordt verlicht;
  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    de voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langs openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. Het is niet duidelijk op de plannen hoe hoog de levendige afsluiting wordt voorzien ter hoogte van de voortuinstrook:
  • artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:
    de refter en kantoorruimtes op het gelijkvloers beschikken enkel over dakkoepels. Deze worden enkel in rekening gebracht op voorwaarde dat er per verblijfsruimte ook andere verticale of schuinen openingen voorzien worden;
  • artikel 26 Afvalberging:
    er wordt geen afvalberging voorzien voor het winkelfiliaal als voor de kantoren;
  • artikel 27 Open ruimte:
    voortuinen zijn vrij van constructies. Enkel strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. Er worden 14 fietsstalplaatsen met verharding voorzien in de voortuinstrook;
  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

de dimensie van de publiciteit op het dak (een hoogte gelijk aan de hoogte van de ramen op de verdieping) kan bezwaarlijk in verhouding worden genoemd met de grootte van het gebouw (2 bouwlagen);

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    de afvoerleidingen van de privé-riolering dienen conform dit artikel aangelegd te worden;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    de aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel conform dit artikel;
  • artikel 42 Drainageleidingen en bemalingen:
    drainageleidingen, bronbemalingen en andere afvoerbuizen om grondwater te verlagen, dienen aangesloten te worden op een retourbemaling, infiltratievoorziening of oppervlaktewater (vb. gracht, meer, vijver). Het grondwater mag niet geloosd worden in de afvoerleiding van het afvalwater (DWA of gemengd) van de openbare riolering. Dat geldt ook voor tijdelijke bemalingen in het kader van constructies in de ondergrond;
  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:
    alle niet-overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 09/07/2022. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet een volledige sloop van alle gebouwen en verhardingen op het perceel en het bouwen van een supermarkt, kantoren en parking. Deze nieuwe bestemmingen zijn in overeenstemming met het gewestplan. De voorziene uitwerking is echter onaanvaardbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op 3 oktober 2022 is er een eerste maal een dossier ingediend (OMV_2022023038). De plannen in dit dossier zijn tijdens de fase van volledig en ontvankelijk geagendeerd op de Kwaliteitskamer. Het dossier is uiteindelijk onvolledig verklaard op 24 oktober 2022. Het advies van de Kwaliteitskamer is gegeven op 28 oktober 2022. De plannen in het huidige dossier zijn gelijk aan het eerder ingediende dossier waardoor het advies van de Kwaliteitskamer behouden kan blijven.

Hun advies is ongunstig met volgende afweging: ‘(…) Het laden en lossen en de ontsluiting voor ondergronds parkeren dient inpandig vanaf de straat opgelost te worden en er dient aandacht te zijn voor de zwakke weggebruiker in combinatie met de logistieke flow en het gemotoriseerd verkeer. Geadviseerd wordt om de parkeerzone aan de voorzijde dicht te bouwen, het perceel ter hoogte van de tuinzone van de woningen als een groenzone aan te leggen en in functie van deze groenzone de hoek van het gebouw ter hoogte van dat perceel te herbekijken.

Tot slot vraagt de Kwaliteitskamer aan de rechterzijde ofwel óp de perceelsgrens te bouwen ofwel meer afstand nemen ten opzichte van de buur. Aan de linkerzijde wordt gevraagd om meer afstand te houden van het naastliggend perceel. (…)’

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorziene verschijningsvorm is eveneens voorgelegd aan de kwaliteitskamer waarbij er volgend advies is verleend: ‘(…) De kwaliteitskamer is principieel akkoord met het voorliggend gevelbeeld over de volle lengte langsheen de Boomsesteenweg, maar vraagt naar meer onderzoek ervan. Er wordt gevraagd minder variatie in de raamopeningen per travee te brengen en te zoeken naar één gepast systeem. Daarbij dient meer aansluiting gezocht te worden bij de schaal en de detaillering van de woningen dan wel bij die van de industriële gebouwen aan de Boomsesteenweg door in te zetten op robuuste details als massieve dorpels, massieve kroonlijst,... Verder vraagt de kwaliteitskamer slechts 1 gevelmateriaal te gebruiken met een zacht kleurenpalet (natuurkleurige baksteen in plaats van oranje en geen beton, buitenschrijnwerk in bronstint). In plaats van de gevel per travee te laten verspringen wordt gesuggereerd om een onderverdeling te maken door middel van een arrière corps tussen de traveeën. (…)’

 

Verder voorziet de aanvraag zaakgebonden publiciteit op het pand aan de straatzijde en tegen de gevels in het binnengebied. De publiciteit op het dak van het volume aan de Boomsesteenweg is eerder op schaal van de volumes kenmerkend aan de Singel (6 bouwlagen) dan op schaal van het volume aan de Boomsesteenweg (2 bouwlagen).

De publiciteit op het pand aan de straatzijde is tevens strijdig met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening blijkt uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (circa 6.913 m²) en een ingreep boven 1.000 m² (circa gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

De archeologienota is ingediend door Verrijckt en waarvan akte door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 9 juli 2022 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22885). Er werd geen programma van maatregelen opgemaakt, er dient met andere woorden geen verplicht vervolgonderzoek te gebeuren.

 

Bij de geplande graafwerken kunnen echter nog wel sporen aangetroffen worden waaronder verkleuringen in de grond, handgevormd aardewerk en hout. Indien de bouwheer deze aantreft, dienen deze onder de vondstmeldingsplicht gemeld te worden (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst Archeologie kan de waarde van deze vondsten steeds komen inschatten.

 

Verder formuleert de stedelijke dienst Archeologie volgende voorwaarden:

  • de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be);
  • de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
  • de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waaronder houten structuren of aardewerk, waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4).

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het ontwerp wijkt af van de verordening toegankelijkheid.

Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan.

 

De refter en kantoorruimtes voor het personeel van de supermarkt voldoet niet aan artikel 24 van de bouwcode, er is geen zicht voorzien. Echter kan vastgesteld worden dat het hier gaat om ruimtes met een beperkt gebruik waarbij het aanvaardbaar is dat deze afwijken van de voorschriften. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode zou een afwijking toegestaan kunnen worden.

 

De aanvraag wijkt af van verschillende voorschriften van de bouwcode (artikel 14, 19, 26, 27, 40, 41, 42 en 44). Er is geen aanleiding om gemotiveerd af te wijken van deze voorschriften. Het voldoen aan deze voorschriften kan eventueel opgenomen worden in voorwaarden.

 

De Verkeerspolitie heeft vanuit verkeersveiligheidsoogpunt volgende opmerking op de aanvraag:

  • het lijkt de verkeerspolitie opportuun om de rode kleur van het fietspad door te trekken ter hoogte van de inrit;
  • voldoende signalisatie te voorzien op eigen terrein om duidelijk te maken dat het een dubbelrichtingsfietspad betreft en dat de fietsers in beide richtingen sowieso voorrang hebben.

 

Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft een voorwaardelijk gunstig advies waarbij de publiciteit in de bouwvrije strook ongunstig wordt beoordeeld. Ook vraagt het Agentschap om in gesprek te gaan over noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein.

 

Het Team Omgevingseffecten heeft voldoende kennis van en inzicht in het risico van die inrichting om aan te nemen dat de stedenbouwkundige handeling geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid van die inrichting inhoudt. Het Team Omgevingseffecten besluit dat de stedenbouwkundige handeling te verzoenen is met de aanwezigheid van die inrichting, en geeft daarom een gunstig advies voor het aspect externe veiligheid.

 

De Groendienst geeft een gunstig advies mits volgende voorwaarden:

  • nieuwe bomen moeten een stamomtrek van minstens 18/20 cm hebben;
  • de groendienst gaat akkoord met de aanplant van middelgrote streekeigen bomen (veldesdoorn) aan de parkeervakken, maar de vier bomen aan de wadi's en de bomen aan de straatzijde moeten bomen van eerste grootte zijn.

 

De stedelijke dienst Publieke Ruimte geeft een voorwaardelijk gunstig advies met volgende afweging: ‘er dient een aanpassing te komen aan het openbaar domein. Het volledige fietspad voor het gebouw dient in de nieuwe toestand door te lopen (dus ook ter hoogte van de nieuwe inrit). De markering van de parkeerplaatsen dient aangepast te worden. De bouwheer zal voor de werken contact dienen op te nemen met Stadsontwikkeling - dienst Structureel onderhoud (herstellingopenbareruimte@antwerpen.be) betreffende de opmaak van een plaatsbeschrijving en voor de herstellingen aan het openbaar domein na afloop van de bouwwerken.’

 

Het advies van Aquafin was ongunstig. Gelet op dit ongunstig advies werd de aanvraag op 19 april 2023 gewijzigd met betrekking tot:

  • de infiltratievoorziening is aangepast;
  • het volume van de hemelwaterputten is aangepast;
  • de septische putten zijn conform de bouwcode voorzien;
  • er wordt geen dakoppervlakte rechtstreeks aangesloten op de infiltratievoorziening.

Het advies van Aquafin over deze gewijzigde aanvraag is voorwaardelijk gunstig. De naleving van dit advies zou in voorwaarde opgenomen kunnen worden bij een eventuele vergunning.

 

Het advies van Brandweer was ongunstig. Gelet op dit ongunstig advies werd de aanvraag op 19 april 2023 gewijzigd met betrekking tot opmerkingen uit het ongunstig advies. Het advies van Brandweer over deze gewijzigde aanvraag is voorwaardelijk gunstig. De naleving van dit advies zou in voorwaarde opgenomen kunnen worden bij een eventuele vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 176 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

De bestaande autogarage Landrover wordt gesloopt en er wordt een supermarkt (Albert Heijn) met op de 1e verdieping aan de straatkant kantoren boven de winkel gebouwd.

 

In totaal is de supermarkt 3.079 m² en de kantoren op 1e verdieping 830 m².

 

Voor de supermarkt is er een parkeerbehoefte van 3.079 m²/100 m² x 5,3 = 163,2 afgerond 163 parkeerplaatsen (van de 163 plaatsen is 84% voor bezoekers en 16% voor personeel bedoeld. Dit is respectievelijk 137 plaatsen en 26 plaatsen)

Voor de kantoren is er een parkeerbehoefte van 830 m²/100 m² x 1,55 = 12,87 afgerond 13 parkeerplaatsen.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 176 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 174 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

In totaal worden er 174 plaatsen voorzien.

Er zijn 114 parkeerplaatsen in de ondergrondse garage en 60 plaatsen buiten op maaiveld.

 

In de ondergrondse garage zijn er 30 plaatsen op de -1,5. Deze zijn afsluitbaar met een poort en in eerste instantie bedoeld voor personeel van winkel en kantoren.

Voor een maximale benutting van alle plaatsen is het aangewezen om wanneer dat nodig is een dubbel gebruik mogelijk te maken. Dat wil zeggen op momenten dat de kantoren niet open zijn (bv zondag) de vrije plaatsen bij personeel te laten gebruiken door klanten. Anderzijds kunnen plaatsen voor bezoekers ook door personeel gebruikt worden indien dat nodig zou zijn.

 

De plaatsen op maaiveld zijn allemaal ingetekend op 2,50 op 5,50 m. De afmetingen moeten 2,50 op 5,00 m zijn. De parkeerplaatsen korter maken door aan de voorkant meer groen te voorzien. De afstand achter de vakken (rijbaan) is voldoende breed en moet niet breder gemaakt worden. De hoekplaatsen zijn buiten niet overal 2,80 m² voorzien (binnen op 1 na wel, maar die plaats heeft extra ruimte erachter, dus kunnen we wel toelaten). Dit moet buiten nog aangepast worden.

De palen voor elektrisch laden moeten nog op plan gezet worden.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 174.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 176 – 174 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 176 – 174 = 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De autogarage had een laatste vergunning daterend uit 2018. Daarin werd de parkeerbehoefte volledig op eigen terrein voorzien, dus was er geen afwenteling op openbaar domein en is er geen bijstelling mogelijk.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

De parking is bereikbaar door een ondergrondse in-/uitrit van het gebouw. Er is nog een voortuin voorzien. Het groen dat langs het perceel voorzien wordt moet ter hoogte van de in/uitrit laag groen zijn om maximaal zicht te hebben op voetgangers en fietsers op de Boomsesteenweg (op de 3-dimensionale tekening staan struiken ingetekend). Deze moeten laag gehouden worden aan de in/uitrit. Op eigen terrein moet er een aanduiding gezet worden dat er fietsers in beide richtingen op de Boomsesteenweg rijden.

 

Fietsvoorzieningen:

De fietsparkeerbehoefte voor deze ontwikkeling bedraagt:

3.079 m²/100 m² x 0,6 = 18,47 plaatsen voor personeel supermarkt

24.579 m²/100 m² x 2 = 49,14 plaatsen voor klanten

830 m²/100 m² x 1,25 = 10,38 plaatsen voor personeel kantoren

 

In totaal 49 plaatsen voor klanten en 29 plaatsen voor personeel.

 

Er worden 50 plaatsen voor klanten van de supermarkt voorzien dicht bij de ingang (meerwaarde dat deze overdekt zijn) en 6 plaatsen voor klanten van het kantoor ook dicht bij de ingang van de kantoren.

 

Er worden 30 plaatsen voor personeel inpandig en afsluitbaar voorzien. Er zijn kleedkamers en douches voor de fietsers. Deze moeten gebruikt kunnen worden door zowel personeel van de supermarkt als de kantoren.

De fietsers naar de kelder kunnen gebruik maken van de liften in de winkel. Personeel van het kantoor moet ook voor en na de uren van de winkel aan de fietsenstalling geraken via de liften.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen gebeurt op eigen terrein. De laadkade zit naast de inrit naar de ondergrondse parking. Er moet gemanoeuvreerd worden door de vrachtwagens op de parking, dus tussen de klanten. Daarom wordt laden en lossen voorzien buiten de openingsuren van de winkel.

Er worden zeer weinig plaatsen voorzien waar men winkelwagentjes kan zetten. Op de parking wordt niets voorzien en ondergronds maar 1 locatie.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voor de realisatie van dit nieuwbouwproject (supermarkt Albert Heijn) is eerst de afbraak van de bestaande autogarage noodzakelijk. Er werd een sloopopvolgingsplan met asbestinventaris toegevoegd. De uitvoerder van de sloopwerken moet de nodige maatregelen nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12) en volgt de aanbevelingen strikt op.

 

Jura nv is de toekomstige eigenaar van het bedrijfsgebouw met winkel- en kantoorruimte en vraagt voor de gebouwgebonden zaken en de realisatie van de ondergrondse verdiepingen een melding aan. 

 

Volgende activiteiten worden aangevraagd:

-          warmtepompen voor de kantoren (25 kW);

-          een transformator (250 kVA);

-          een bemaling (24.000 m³/jaar).

 

De warmtepompen worden op het dak van de kantoren geplaatst en zullen behalve de plaatsing op rubbers om trillingen te beperken, ook omkast worden met geluidsabsorberend materiaal om het geluid te beperken. We willen de exploitant erop wijzen dat er steeds moet voldaan worden aan de normen zoals beschreven in Vlarem II bijlage 2.2.1.

 

Sinds de vernieuwing van de indelingslijst (12 december 2022 - Vlarem II bijlage 1) zijn transformatoren met een individueel nominaal vermogen gelijk aan of kleiner dan 1.000 kVA niet meer ingedeeld. De gevraagde rubriek 12.2.1 is dus niet langer van toepassing.

 

Voor de inschatting van de bemaling voor de realisatie van de ondergrondse verdiepingen (deel -1 en deel -1,5) werd er gebruik gemaakt van de rekentool van VMM. Er wordt gerekend met een grondwaterstand in rust van 3 m-mv. De afmetingen van de bouwput werden als volgt ingegeven: 60 op 40 op 5,45 m. De gewenste verlaging van het grondwater die in de rekentool gebruikt werd, bedraagt 6 m-mv. Op basis van deze modellering wordt berekend dat bij de opstart van de bemaling (eerste 5 dagen) maximaal 406 m³/dag zal opgepompt worden. Wanneer het evenwicht bereikt is, zal nog circa 188 m³/dag opgepompt worden. In totaal zal over een periode van 120 dagen circa 24.000 m³ grondwater opgepompt worden. Deze getallen zijn, volgens de exploitant, een overschatting daar de bemaling berekend is voor een verlaging tot 6 m-mv.

Aangezien 5,45 m-mv de top van de funderingsplaat betreft, moet de dikte van de plaat, volgens plan 0,40 m, er nog bijgeteld worden om de correcte bemalingsdiepte (6,45 m-mv) te bepalen. Dit voor wat betreft de ondergrondse verdieping van -1,5. Voor het deel van de kelder tot -1 bedraagt de benodigde bemalingsdiepte 4,70 m-mv om de werken in den droge te kunnen uitvoeren.

Binnen de invloedstraal van de bemaling bevinden zich een aantal gekende bodemonderzoeken. Deze worden in de aanvraag kort besproken en er wordt geconcludeerd deze verontreinigingen geen invloed op de bemaling hebben. Men heeft echter in deze analyse het BBO op eigen terrein niet meegenomen. Het BBO concludeert dat er geen sanering noodzakelijk is.

Het conformiteitsattest van het BBO vermeldt echter :”Er komt een historische bodemverontreiniging voor met MTBE in het grondwater ter hoogte van de voormalige verdeelinstallatie van brandstoffen …In het beschrijvend bodemonderzoek werd een inschatting gemaakt van het potentiële risico van de MTBE-verontreiniging. Gelet op de huidige functies en kenmerken van de grond, vormt de verontreiniging geen risico.  Als er aan het terrein een andere bestemming wordt gegeven, kan er een gevaar bestaan op blootstelling aan de bodemverontreiniging van mensen, planten en dieren, en van het grond- en oppervlaktewater. Een aanvullende risicobeoordeling is in dat geval aangewezen.” Een grondwateranalyse lijkt in dit geval toch noodzakelijk.

Gezien de vele onzekerheden kan er geen akte genomen worden van de bemaling en wordt deze uit de vergunning gesloten. Mogelijks is er een zuivering noodzakelijk vooraleer het bemalingswater kan geloosd worden.

 

Voor de exploitatie van het winkelgedeelte staat Albert Heijn in. Zij vragen volgende ingedeelde activiteiten aan:

-          koelinstallaties (196,93 kW);

-          opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen (1.000 liter);

-          verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong;

-          opslag van producten van dierlijke oorsprong (15 ton);

-          afbakovens (55,2 kW).

 

Verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong zijn enkel indelingsplichtig wanneer er een uitsnijderij aan de verkoop verbonden is. Rubriek 45.4.d) is bijgevolg niet van toepassing.

Aangezien er geen bereidingen van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao worden gedaan, is rubriek 45.8.1°b ook niet van toepassing. De afbakovens zijn dus niet indelingsplichting.

 

De buitenunits van de koelinstallaties worden op het dak geplaatst boven de laad- en loszone. De installaties worden akoestisch ingekapseld door 4 muren en zo ook visueel afgescheiden. We willen de exploitant erop wijzen dat er steeds moet voldaan worden aan de normen zoals beschreven in Vlarem II bijlage 2.2.1.

 

Noch voor de warmtepompen, noch voor de koelinstallaties werd er vermeld welke koelmiddelen er zullen gebruikt worden. We willen meegeven dat voor de koelmiddelen R410a en R407 er nog geen gebruiksverbod geldt, maar een voorstel van de Europese Commissie geeft aan dat warmtepompen met een vermogen van meer dan 12?kW vanaf 2027 gevuld moeten zijn met een koelmiddel met een GWP van minder dan 750. In het kader van duurzaamheid en het minimaliseren van de impact bij accidentele vrijstelling wordt gevraagd een koelmiddel met een laag GWP te kiezen dat niet onderhevig is aan uitfasering.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid

 

Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten

 

Het pand is gelegen op de Boomsesteenweg, binnen een woonzone. De Beleidsnota Detailhandel 2020 duidt het gebied aan als “verspreide bewinkeling”. De beleidsnota stelt dat voor deze zone gelijkvloers handelsruimte mogelijk is en dat optimalisatie positief wordt geadviseerd, zeker daar waar eerder al kleinhandelsactiviteiten vergund zijn. Op deze locatie is al geruime tijd de verkoop van auto’s een vergunde activiteit. Een assortimentswijziging naar voeding (supermarkt) is mogelijk in de zone voor verspreide bewinkeling, mits goede bereikbaarheid (invalswegen, openbaar vervoer, fietspaden) en het bekomen van een kleinhandelsvergunning. Het project en de aanvraag past dus in de geformuleerde visie rond kleinhandel.

Het project maakt deel uit van het gewestplan Antwerpen. Hierin staat de omgeving van het project aangeduid als woongebied. Woongebieden zijn bestemd “voor wonen, alsmede handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven”. De voorgestelde supermarkt lijkt verenigbaar met deze omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan.

De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.

De ingebruikname en modernisering van de bestaande gebouwen passen volledig binnen het beleid van de overheid om bestaande ruimte te hergebruiken. Verdichting en intensivering van het grondgebruik zijn de basisprincipes.

 

Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten

 

De consument doet zijn dagelijkse boodschappen het liefst zo dicht mogelijk bij zijn eigen woonomgeving. Hierbij spelen nabijheid (inclusief bereikbaarheid en parkeren), gemak en comfort een belangrijke rol. Gezien de ligging nabij het centrum van het district Wilrijk past deze handelsfunctie perfect in zijn omgeving.

In bepaalde wijken wordt een tekort vastgesteld van buurtwinkels en kleine supermarkten. De vraag naar buurtwinkels en -supermarkten zal in de toekomst nog stijgen door maatschappelijke evoluties als kleinere huishoudens en een toenemend aantal ouderen.

Ook de minst mobiele burgers dienen zich te kunnen voorzien in hun behoeften en moeten op een aanvaardbare afstand toegang hebben tot een voldoende groot aanbod voedingsmiddelen om gezond te blijven. Rolstoelgebruikers kunnen de supermarkt op een eenvoudige manier betreden.

 

Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden

 

Het pand is niet gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied, maar wel omgeven door een dens stedelijk woongebied.  De omvorming van de bestaande gebouwen is zeker een verbetering voor de aantrekkelijkheid van de omgeving en past binnen het beleid van de stad Antwerpen om ongebruikte gebouwen weer een nieuwe functie te geven.

De Beleidsnota Detailhandel 2020 onderstreept dat grootschalige detailhandel met een aanbod van voeding en dagelijkse artikelen gevestigd dient te worden binnen woongebied. Hoe meer verweven deze grootschalige detailhandel is met woongebieden, winkelgebieden en stedelijk weefsel hoe meer gewenst de locatie is. Doelstelling is om in elke buurt of wijk op zijn minst een basisaanbod aan dagelijkse gebruiksgoederen te hebben.

Albert Heijn biedt een assortiment goederen aan die een grote winkelruimte vereist, wat moeilijker te vinden is in het centrum. Albert Heijn gaat voornamelijk klanten uit de onmiddellijke buurt aantrekken eerder dan klanten uit de verdere regio.

 

Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit

 

Zie ook advies van de dienst Mobiliteit (Stadsontwikkeling). Het filiaal is gemakkelijk te bereiken omwille van de ligging van het pand langsheen de Boomsesteenweg. Klanten die met de wagen komen, kunnen hun wagen kwijt op de ondergrondse parking of gebruik maken van de parkeerplaatsen langsheen de winkel. Er worden in totaal 174 autoparkeerplaatsen voorzien (60 plaatsen op het gelijkvloers en 114 in de ondergrondse parking) waarvan 8 voor andersvaliden. Op dit moment zijn er 18 plaatsen voorzien voor elektrisch laden. De parkeerplaatsen worden gedeeld met de kantoorfunctie op de site.

Er wordt eveneens een kwalitatieve fietsinfrastructuur voorzien met plaats voor 86 fietsen (waaronder 10 voor een buitenformaat). Er zijn bovengronds 50 plaatsen voorzien voor het cliënteel, deze bevinden zich vlak voor de inkom van de handelsunit. Bovendien zijn er 6 fietsenstallingen voorzien nabij de inkom van de kantoren voor hun bezoekers. De overige 30 plaatsen in de kelderverdieping zijn voorzien voor het personeel van Albert Heijn alsook de werknemers van de kantoren.

Er worden veilige toegangen voorzien voor de bezoekers, met speciale aandacht voor de zwakke weggebruikers met onder andere een aparte fietstoegang.

Voor wat  betreft de belevering: de laad-en loszone van de winkel bevindt zich aan de achterkant van de unit van Albert Heijn. Deze kan bereikt worden langs dezelfde in- en uitrit als de automobilisten. Er is voldoende plaats voorzien om op de site zelf te keren. Er zouden gemiddeld vier leveringen per dag plaatsvinden; drie eurotrailers en één bestelwagen voor brood. De timing van de leveringen zal afgestemd worden op de geldende voorschriften en de inpassing in het beleveringsschema. Grotere leveringen gebeuren doorgaans buiten de spitsuren en buiten de openingsuren van de winkel, zodat de verkeersoverlast tot een minimum beperkt blijft. Albert Heijn is bereid om de leveringen buiten de openingsuren te laten doorgaan (zie voorwaarde).

 

Op basis van doelstellingen 1 tot en met 4 geeft de dienst Investdesk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de vestiging van een supermarkt aan de Boomsesteenweg 427 in 2610 Wilrijk voor een netto handelsoppervlakte van 2.396 m² in de categorie 1 “voeding” op voorwaarde dat:

• Laden en lossen buiten de openingsuren van de winkel gebeurt om geen conflicten te hebben tussen klanten op de parking en de vrachtwagen die voor- en achteruit moet manoeuvreren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van gegronde bezwaren en de onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning gedeeltelijk te verlenen. De bemaling wordt uitgesloten van vergunning. Gezien het onlosmakelijk verband tussen stedenbouw en milieu wordt de vergunning echter geweigerd.

 

Advies over de kleinhandelsactiviteiten

Op basis van doelstellingen 1 tot en met 4 geeft de dienst Investdesk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de vestiging van een supermarkt aan de Boomsesteenweg 427 in 2610 Wilrijk voor een netto handelsoppervlakte van 2.396 m² in de categorie 1 “voeding” op voorwaarde dat:

• Laden en lossen buiten de openingsuren van de winkel gebeurt om geen conflicten te hebben tussen klanten op de parking en de vrachtwagen die voor- en achteruit moet manoeuvreren.

Gezien de stedenbouwkundige handelingen worden geweigerd, kunnen tevens de kleinhandelsactiviteiten niet vergund worden.


Standpunt college


Het college sluit zich niet integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, die adviseert om voorliggende vergunningsaanvraag te weigeren. 

De aanvrager maakt melding op het omgevingsloket van een constructief overleg met de bezwaarindieners, wat resulteerde in een dading. Mits het bindend maken van de voorwaarden uit de dading in deze vergunning, wordt tegemoet gekomen aan de gegronde bezwaren inzake het gebruik van het binnengebied als bezoekersparking. Het betreft:

  • het voorzien van een poort voor de ondergrondse inrit;
  • een haag met een groeihoogte van 3 m in plaats van 2 m;
  • delen van deze haag te vervangen door een akoestisch scherm in kokos type ‘coco wall’ inclusief begroeiing;
  • een groenscherm op het terras van de kantoren;
  • een gedetailleerde verlichtingsstudie voor het binnengebied;
  • het voorzien van leibomen aan de tuinen van de Schansweg met een hoogte tot maximaal 4 m;
  • de voormalige scheimuren te verlagen tot 3 m;
  • signalisatie op het terrein richting ondergrondse parking;
  • het niet voorzien van de boom op de binnenhoek van de inrit naar de parkeergarage.

De aanvraag wijkt af van de bouwcode op een aantal punten, waardoor enkele voorwaarden worden opgelegd, in zoverre deze niet al zijn meegenomen in de voorwaarden van de externe adviesinstanties.

De refter en kantoorruimtes voor het personeel van de supermarkt voldoen niet aan artikel 24 van de bouwcode, er is geen zicht voorzien. Echter kan vastgesteld worden dat het hier gaat om ruimtes met een beperkt gebruik waarbij het aanvaardbaar is dat deze afwijken van de voorschriften. 

Ook wat betreft artikel 19 kan een afwijking worden toegestaan gelet op de commerciële functie van het gelijkvloers.

Gelet op de voorwaardelijk gunstige adviezen inzake de mobiliteit en verkeersveiligheid, sluit het college zich niet aan bij de suggesties van de kwaliteitskamer terzake. Inzake de visueel-vormelijke elementen werd door de aanvrager wel degelijk tegemoet gekomen aan de vragen van de kwaliteitskamer in de laatste versie van het dossier.

Met betrekking tot het ruimtegebruik stelt het college vast dat de footprint van het gelijkvloerse handelspand vrijwel dezelfde is als deze van de huidige garage, zowel qua oppervlakte als inplanting. De aansluiting met de linkerbuur is zeer kenmerkend voor halfopen bebouwing. Er wordt minder diep in het binnengebied gebouwd, waardoor er minder gemene muren zullen zijn. De bestaande gemene muren ter hoogte van de oostelijke perceelsgrenzen zullen in hoogte gereduceerd worden conform de dading.

Het college is bijgevolg van mening dat voorliggende aanvraag vergund kan worden, mits het opleggen van onderstaande voorwaarden en een stedenbouwkundige ontwikkelkost.

 Geadviseerde rubriek(en) Albert Heijn Wilrijk

Rubriek

Omschrijving

Gunstig voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

196,93 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

1.000,00 liter

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

zonder voorwerp

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

15,00 ton

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

zonder voorwerp

 

Geadviseerde rubriek(en) Jura NV

Rubriek

Omschrijving

Gunstig voor

12.2.1°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA;

zonder voorwerp

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

25,00 kW

 

Rubriek

Omschrijving

Ongunstig voor

53.2.2°a)

bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen, gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1°, met een netto opgepompt debiet van maximum 30.000 m³ per jaar of een maximale verlaging van het grondwaterpeil tot vier meter onder maaiveld;

24.000,00 m³/jaar


Lasten 

Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.

De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast. 

Het college gaf in zitting van 28 april 2023 (jaarnummer 2786) opdracht aan de onderhandelaar van de stedelijke administratie om onderhandelingen te voeren omtrent het concrete dossier.

Het college beslist in zitting van 15 september 2023 tot het sluiten van een overeenkomst over de stedenbouwkundige ontwikkelingskosten waarmee Biefast NV ingestemd heeft. De lasten worden geregeld in dat besluit.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 december 2022

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2023

Start 1e openbaar onderzoek

12 maart 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

10 april 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

2 mei 2023

Start laatste openbaar onderzoek

12 mei 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

10 juni 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

14 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

12 november 2023

Verslag GOA

25 augustus 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd. 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

12 maart 2023

10 april 2023

1

0

0

17

12 mei 2023

10 juni 2023

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 18 bezwaarschriften ingediend die zich als volgt laten samenvatten:

 

  1. Reeds verschillende winkels aanwezig: verschillende bezwaarindieners geven aan dat er meerdere winkels aanwezig zijn op loopafstand en dat een bijkomende winkel dus niet nodig is.
    Beoordeling:
    De bestemmingszone voor het perceel is volgens het gewestplan woongebied. De aanvraag is hiermee in overeenstemming. Het kan kloppen dat er meerdere winkels aanwezig zijn op loopafstand en dat een bijkomende winkel dus niet nodig is. Dit is echter geen reden tot weigering van voorliggende aanvraag.

         Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Geluidsoverlast: verschillende bezwaarindieners geven aan dat er geluidsoverlast zal komen in hun tuinen door het lawaai van winkelkarren, op- en afrijdende wagens en het laden en lossen door vrachtwagens.
    Beoordeling:
    Door de inrichting van de parking wordt er een publiekstrekkende functie voorzien tot diep in het bouwblok, grenzend aan tuinzones. In vergunde toestand was er ook reeds een parking aanwezig. Deze was echter in gebruik voor wagens die langdurig gestald werden. De nieuwe inrichting, waarbij de zone grenzend aan de tuinen wordt gebruikt als parking voor een winkel en een manoeuvreerruimte voor een vrachtwagen, heeft een onaanvaardbaar negatief effect op de woonkwaliteit voor de panden in de Schansweg en de Oudestraat.
    Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Gezondheidsproblemen: verschillende bezwaarindieners geven aan dat de komst van de supermarkt met bijhorende parking schadelijk is voor de gezondheid omwille van de uitlaatgassen van de wagens en de geluidsoverlast.
    Beoordeling:
    Het bezwaar is puur hypothetisch. Er is geen aanleiding om nu te veronderstellen dat er meer hinder van uitlaatgassen door wagens zal ontstaan tegenover de vergunde toestand.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Privacy: verschillende bezwaarindieners geven aan dat er een privacy probleem zal ontstaan in hun woning en hun tuin door de aanwezigheid van kantoren op de eerste verdieping van het pand  aan de zijde van de Boomsesteenweg.
    Beoordeling:
    De te verwachte hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in deze omgeving de gangbare normale hinder zal overschrijden. De afstand tussen de kantoren en de tuinen is voldoende groot waardoor de privacy verzekerd blijft.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Veiligheid: verschillende bezwaarindieners geven aan dat, doordat de parking niet afgesloten is, de kans op inbraak langs de tuinen voor de aanpalende huizen onnodig wordt vergroot.
    Beoordeling:
    Het bezwaar is puur hypothetisch. Er is geen aanleiding om nu te veronderstellen dat de nieuwe activiteit er voor zal zorgen dat er vaker ingebroken zal worden.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Hinder in functie van verlichting: verschillende bezwaarindieners geven aan dat de verlichting op de parking zal zorgen voor ongewild licht in de tuinen.
    Beoordeling:
    Mogelijke lichthinder wordt geregeld in de algemene milieuvoorwaarden opgenomen in deel 4, hoofdstuk 4.6 van Vlarem titel II. In deze voorwaarden wordt bepaald dat de intensiteit van licht de normale intensiteit van openbare verlichting niet mag overtreffen en dat lichtbronnen zodanig moeten worden geconcipieerd dat niet-functionele lichtoverdracht naar de omgeving maximaal wordt beperkt. In de aanvraag is echter geen verlichting voor de parking voorzien.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Andere activiteiten: bijkomend zullen er ook andere activiteiten plaatsvinden op de niet afgesloten parking na de openingsuren.
    Beoordeling:
    Het bezwaar is puur hypothetisch. Er is geen aanleiding om nu te veronderstellen dat de nieuwe activiteit ervoor zal zorgen dat er andere ongewenste activiteiten zullen plaatsvinden.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Inkijk in de aanliggende tuinen en de woningen: bezwaarindieners geven aan dat de gebruikers van de parking kunnen binnenkijken in de tuinen en woningen van de omwonenden.
    Beoordeling:
    Het ontwerp voorziet een parking met een beperkte groene buffer en een afsluiting met een hoogte van 1,80 meter. Het klopt dat dit concept én de voorziene maatregelen onaanvaardbaar zijn. Het laden en lossen en de ontsluiting voor ondergronds parkeren dient inpandig vanaf de straat opgelost te worden en er dient aandacht te zijn voor de zwakke weggebruiker in combinatie met de logistieke flow en het gemotoriseerd verkeer. Geadviseerd wordt om de parkeerzone aan de voorzijde dicht te bouwen, het perceel ter hoogte van de tuinzone van de woningen als een groenzone aan te leggen en in functie van deze groenzone de hoek van het gebouw ter hoogte van dat perceel te herbekijken.
    Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Verkeersveiligheid: verschillende bezwaarindieners geven aan dat de te verwachten extra verkeersbewegingen onaanvaardbare negatieve gevolgen zullen hebben op vlak van risico op ongevallen met andere (zwakke) weggebruikers op de Boomsesteenweg.
    Beoordeling:
    Voor het project is een mobiliteitsstudie uitgevoerd door een adviesbureau gespecialiseerd in verkeerskundige vraagstukken. Hieruit blijkt dat er geen extra problemen worden gecreëerd op vlak van verkeer en verkeersveiligheid. Ook de adviezen van de stedelijke dienst Mobiliteit, Verkeerspolitie én de wegbeheerder geven geen onaanvaardbare gevolgen met betrekking tot de verkeersbewegingen van het op- en afrijdend verkeer.
    Het bezwaar in ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.


Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/ exploitatie strikt na te leven;
  2. De bijgevoegde voorwaarden van het advies van AWV zijn strikt na te leven;
  3. De bijgevoegde voorwaarden van het advies van Aquafin zijn strikt na te leven;
  4. De bijgevoegde voorwaarden van het advies van Waterlink zijn strikt na te leven;
  5. De bijgevoegde voorwaarden van het advies van ASTRID veiligheidscommissie zijn strikt na te leven;
  6. De bijgevoegde voorwaarden van het advies van OVAM zijn strikt na te leven;
  7. De bijgevoegde voorwaarden van de Verkeerspolitie Antwerpen zijn strikt na te leven;
  8. Het onthaal in de winkel moet voldoen aan artikel 28 van de verordening toegankelijkheid;
  9. Insprongen dieper dan 2 meter achter de bouwlijn moeten verlicht worden;
  10. Alle niet-overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider;
  11. De nodige afvalberging moeten voorzien worden conferatur artikel 26 van de bouwcode voor het winkelfiliaal en de kantoren;
  12. De levendige afsluiting ter hoogte van de voortuinstrook moet beantwoorden aan artikel 19 van de bouwcode;
  13. De publiciteit op het dak wordt uitgesloten van vergunning;
  14. De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be);
  15. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
  16. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waaronder houten structuren of aardewerk, waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4); 
  17. Nieuwe bomen moeten een stamomtrek van minstens 18/20 cm hebben;
  18. De vier bomen aan de wadi's en de bomen aan de straatzijde moeten bomen van eerste grootte zijn;
  19. De kleedkamers en douches voor de fietsers moeten gebruikt kunnen worden door zowel personeel van de supermarkt als de kantoren;
  20. Het personeel van het kantoor moet ook voor en na de uren van de winkel aan de fietsenstalling geraken via de liften;
  21. Het laden en lossen moet buiten de openingsuren van de winkel gebeuren om geen conflicten te hebben tussen klanten op de parking en de vrachtwagen die voor- en achteruit moet manoeuvreren;
  22. De uitvoerder van de sloopwerken moet de nodige maatregelen nemen om stofemissies tijdens de afbraak zoveel mogelijk te beperken (Vlarem II hoofdstuk 6.12) en volgt deze aanbevelingen strikt op;
  23. De aanvrager zal de dading met de buren, genaamd 20230522_AH_dading buurtoverleg en die gehecht wordt aan de vergunning, integraal uitvoeren.

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. De bemaling wordt uitgesloten van deze vergunning, gelet op de geformuleerde onzekerheden.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.


De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):


Albert Heijn Wilrijk (inrichtingsnummer: 20220614-0052): 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

196,93 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter;

1.000,00 liter

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

15,00 ton

 

Jura NV (inrichtingsnummer: 20220809-0043):

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

25,00 kW

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.