Terug
Gepubliceerd op 18/09/2023

2023_CBS_06020 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076751. Laathoflaan10. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06020 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076751. Laathoflaan10. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_06020 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076751. Laathoflaan10. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023076751

Gegevens van de aanvrager:

de heer Željko Zrile met als adres Laathoflaan 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laathoflaan 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 34 sectie E nr. 90V

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/07/1976: vergunning (19765055) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • voorgevelbreedte van 6 m;
  • de gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt 11 m;
  • bouwdiepte op eerste en tweede verdieping tot op 9 m;
  • perceelsbreed terras op eerste verdieping achteraan;
  • scheidingsmuren tot op 2,20 m boven terraspeil;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • dorpels in arduin;
  • inpandige garage aan linkerzijde;

-          inrichting:

  • deels verharde voortuin, van 5 m diep.
  • perceelsdiepte van 29 m.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers aangebracht afdak, tot 14,30 m;
  • op terras van 1ste verdieping opgetrokken veranda, tot op 11 m;

-          gevelafwerking:

  • gevelsteen in tinten rood, grijs en bruin, met gevlekt uitzicht;
  • gewijzigde indeling, materiaal en kleur van het schrijnwerk;

 

Nieuwe toestand

-          conform vergunde toestand, uitgezonderd:

-          bouwvolume:

  • tot op 11 m uitgebreide 1ste verdieping;

-          inrichting:

  • geheel verharde voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume op 1ste verdieping;

-          regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel en het geheel verharden van de voortuin; 

-          wijzigen van de scheidsmuren en het doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 – Open ruimte: enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten in de voortuin, zoals de oprit naar de garage en het toegangspad naar de voordeur, met een opgetelde maximale breedte van 4,50 m. In deze is de gehele voortuin, met een breedte van ruim 6 m, verhard;
  • Artikel 43 – Septische putten: er werd geen funderingsplan aangeleverd, waardoor het niet duidelijk is of eenduidig vastligt of de in vergunde toestand opgetekende septische put ook effectief aanwezig is.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter het beperkt verbouwen en uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie, een uitbreiding tot 11 m op de eerste verdieping, is zonder meer ruimtelijk aanvaardbaar; dergelijke maatvoering is in overeenstemming met de doorgaans voor dit type van bebouwing gehanteerde richtlijnen en is bovendien reeds voorkomend bij meerdere panden in dezelfde bouwrij.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te regulariseren materialisatie, rood en grijsbruin getinte gevelsteen en wit kunststof schrijnwerk, is ontegensprekelijk aannemelijk voor dit type van bebouwing en bovendien reeds voorkomend in de onmiddellijke omgeving. Zodoende is er onweerlegbaar sprake van een correcte visuele inpassing in de gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het verharden van de voortuin dient beperkt te blijven tot de strikt toegelaten oppervlaktes, zijnde een toegangspad naar de voordeur met een maximale breedte van 1,50 m, een oprit naar de inpandige garage met een maximale breedte van 3 m en een onderhoudsstrook langsheen de voorgevel met een maximale diepte van 1,50 m – de rest van deze zone dient onverhard te worden voorzien.

2. De woning dien te voldoen aan de bepalingen van artikel 43, inzake de omvang en aanwezigheid van een septische put.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

18 juli 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

16 september 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

15 december 2023

Verslag GOA

31 augustus 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd binnen de bevragingsperiode 1 schriftelijk bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

  1. Onduidelijkheid inzake gemene delen en aangebrachte schade: het is niet eenduidig waar te nemen aan de hand van de plannen welke gemeenschappelijke delen eventueel zullen worden afgebroken en wederopgebouwd, evenals het onduidelijk is hoe eventuele schade aan de buureigendom ten gevolge van de werken dient te worden opgelost. Bovendien werden op het buurperceel reeds werken uitgevoerd, waardoor afbraak hiervan naar alle waarschijnlijkheid vereist zal zijn, evenals de nodige compensatie.

Beoordeling:

De vergunningverlenende overheid dient te aanvraag te evalueren louter aan de hand van stedenbouwkundige aspecten – de hierboven opgesomde facetten zijn geheel van burgerrechtelijke aard en zijn bijgevolg niet onderhevig aan een ruimtelijke beoordeling maar zijn uitsluitend tussen burgers onderling te regelen.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Wegname zonlicht: betreffende dient onderzocht te worden.

Beoordeling:

Bezwaarindiener maakt zelf geen melding van enige vorm van hinder maar enerzijds is de geplande volumetrie aanvaardbaar binnen betreffend bouwblok en binnen deze gebouwenrij (zonder dat hiervan uitvoerige nadelige impact te verwachten valt). Anderzijds blijkt uit de aangeleverde foto’s eenduidig dat zich ter hoogte van de geplande uitbreiding bij de buureigenaar in kwestie reeds een bouwvolume bevindt en dat de zijde van de te verhogen scheidsmuur zich aan de noordzijde bevindt. Enige vorm van zonlichtwegname is dan ook ondenkbaar.

Het bezwaar is ongegrond. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het verharden van de voortuin dient beperkt te blijven tot de strikt toegelaten oppervlaktes, zijnde een toegangspad naar de voordeur met een maximale breedte van 1,50 m, een oprit naar de inpandige garage met een maximale breedte van 3 m en een onderhoudsstrook langsheen de voorgevel met een maximale diepte van 1,50 m – de rest van deze zone dient onverhard te worden voorzien.

2. De woning dien te voldoen aan de bepalingen van artikel 43, inzake de omvang en aanwezigheid van een septische put.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.