Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023075066 |
Gegevens van de aanvrager: | NV VIJFDE HAVENDOK met als adres Scheldelaan 8, bus D te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vrieskaai 34 te 2030 Antwerpen. |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 1728F, 1728E, 1732/4A, 1732/3M en 1759G |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Sloop constructies (woning, loodsen, spoorwegen en platform). |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/10/2015: vergunning (HVN/B/20152082) voor het plaatsen van signalisatie;
- 22/07/1999: vergunning (HV/1998/AN5/1998/B/0722) voor het uitbreiden van werkhuizen en overkoepeling sporen;
- 03/07/1996: vergunning (HV/1996/5-96/B/0042) voor het vernieuwen van de waterzuiveringsinstallatie;
- 07/09/1987: vergunning (HV/1987/B/18/69912-87/314) voor een bureelgebouw;
- 13/01/1986: vergunning (HV/1985/B/-95/18105) voor de uitbreiding van een werkplaats;
- 13/01/1986: vergunning (18/66974/B/19861514) voor een loods;
- 30/09/1966: vergunning (18/48909/B/196655) voor een magazijn en burelen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Bestaande toestand
Niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- sloop sporen, platform en verhardingen;
- sloop loodsen;
- sloop woning;
- aanleg grindverharding.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen | 13 juli 2023 | 5 september 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant | 13 juli 2023 | 7 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 13 juli 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en - voor de dokken - Gebied voor Waterweginfrastructuur. De sporen in het westen van de aanvraag hebben als bestemming Gebied voor Spoorweginfrastructuur. De Oosterweelsteenweg in het noordwesten heeft als bestemming Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel daaraan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar het hemelwater dat op de nieuwe grindverharding valt op natuurlijke wijze op eigen terrein in de bodem kan infiltreren.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale regelgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is deels gelegen in zones met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat, 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat en 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De sloop van de bestaande gebouwen, de woning en de spoorwegen betreffen voorbereidende werken in kader van een nieuwe ontwikkeling op de industriële site (geen voorwerp van voorliggende aanvraag). Hiervoor zal een aparte omgevingsvergunning aangevraagd worden. Op de site blijven drie bestaande loodsen behouden. Na de sloop van de gebouwen en constructies wordt rondom de te behouden loodsen een tijdelijke grindverharding aangelegd.
De aanvraag staat in functie van de herontwikkeling van het industrieterrein en maakt de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door het louter slopen van gebouwen en constructies wordt er geen nieuwe ruimte in gebruik genomen.
Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn de funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen moeten uit de ondergrond verwijderd worden. Het is verboden aan te vullen met afval. Dit dient als voorwaarde opgenomen te worden in de vergunning.
De aanvraag kadert in de herontwikkeling van de site en is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel-vormelijke aspecten
De bestaande loodsen worden afgebroken daar deze sterk verouderd zijn.
Cultuurhistorische aspecten
De te slopen loodsen en woning zijn noch beschermd noch in de Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed opgenomen. De gebouwen hebben geen historische en architecturale waarde.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies ingewonnen bij de Haven van Antwerpen-Brugge als gebiedsbeheerder. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden zijn van die aard dat ze aan de vergunning kunnen worden gehecht.
Daar de aanvraag betrekking heeft op spoorwegen werd het advies ingewonnen van Infrabel. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit waarin zij verwijzen naar het bekomen van een aparte Infrabel-toelating voor alle werken in functie van het opleggen van bepaalde veiligheidsvoorwaarden. Daarnaast dient de opbraak van de spoorinfrastructuur in overleg met Infrabel te gebeuren in functie van de desaffectatie en volgens de voorwaarden opgelegd door Infrabel. In de verantwoordingsnota geeft de aanvrager reeds aan dat het verwijderen van de spoorwegen in overleg met Infrabel zal gebeuren. De voorwaarden uit dit advies worden beschouwd als uitvoeringsmodaliteiten en kunnen aan de vergunning worden gehecht.
Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn de funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen moeten uit de ondergrond verwijderd worden. Het is verboden aan te vullen met afval.
2. De voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden.
3. De voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge dient strikt nageleefd te worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 juli 2023 |
Start openbaar onderzoek | 21 juli 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 19 augustus 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 26 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 24 januari 2024 |
Verslag GOA | 8 september 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 juli 2023 | 19 augustus 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn de funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen moeten uit de ondergrond verwijderd worden. Het is verboden aan te vullen met afval.
2. De voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden.
3. De voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge dient strikt nageleefd te worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.