Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022117712 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Anna-Maria Cools met als adres Beulk 90 te 2275 Lille |
Ligging van het project: | Nationalestraat 83 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 1289D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal woongelegenheden voor studentenhuisvesting |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed:
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/305848;
- 27/01/2014: proces verbaal (AN/2014/VPV/0039) voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden zonder voorafgaandelijke vergunning;
- 29/01/1954: toelating (18#32070);
- 21/06/1933: toelating (1933#44315) voor binnenveranderingen.
Geacht vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
overeenkomstig de geacht vergunde toestand uitgezonderd:
- functie bovenliggende verdiepingen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: fietsenstalling voor 14 fietsen ter hoogte van de koer.
Nieuwe toestand
overeenkomstig de bestaande toestand:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting: fietsenstalling voor 14 fietsen ter hoogte van de koer.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van 2 woongelegenheden tot 14 studentenkamers;
- uitbreiden van het volume met evacuatieterrassen;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 februari 2023 | 3 mei 2023 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 9 februari 2023 | 27 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 9 februari 2023 | 3 mei 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 9 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Commissie Street Art | 9 februari 2023 | 13 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 februari 2023 | 20 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 februari 2023 | 11 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 februari 2023 | 9 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 20 maart 2023 | 11 april 2023 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 9 februari 2023 | 20 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 7: zone voor groen - (gr).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- Artikel 2.1.1 Culturele, historische en/of esthetische waarde:
In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen. De voorgevel werd gewijzigd en ontdaan van decoratieve gevelelementen in pleisterwerk. Ook het voorgevelschrijnwerk werd vervangen door zwart aluminium gevelschrijnwerk.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag tot het omvormen van twee woongelegenheden tot 14 studentenkamers is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad en functioneel inpasbaar. De handelsruimte op het gelijkvloers blijft behouden met personeelsruimte en berging in het achterhuis.
Het project is niet gelegen in een afgebakende zone waar geen bijkomende studentenkamers gewenst zijn. Bij de aanvraag werden bewijsstukken gevoegd waaruit blijkt dat de studentenkamers reeds aanwezig waren voor 2009.
Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:
“De site is gelegen in het Kernwinkelgebied Centrum Antwerpen, zone A2 zoals voorzien in de beleidsnota Detailhandel.
De zone A2 omvat de uitlopers van het hoofdkernwinkelgebied A1-B1 van de stad Antwerpen. Gelijkvloers zijn bijna alle panden er commercieel ingevuld en in hoofdzaak is er handel geclusterd. Het is de ambitie dat die zones vooral inspelen op een mix van diverse aanbodsectoren enerzijds maar anderzijds ook dat er voldoende creatieve, vaak kleinere zelfstandige ondernemers en concepten gevestigd zijn. Die zones zijn immers een belangrijke aanvulling op het hoofdkernwinkelgebied van het centrum van Antwerpen, waar voornamelijk (grotere) ketenfilialen gevestigd zijn. Het maakt een bezoek aan de binnenstad van Antwerpen tot een unieke beleving.
Daar er geen wijzigingen zijn voor het gelijkvloerse handelspand en dit dus past binnen de goedgekeurde beleidsvisie kan voor de aanvraag een gunstig advies gegeven worden.”
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft het omvormen van twee woongelegenheden op de verdiepingen tot 14 studentenkamers met een oppervlakte tussen 14 en 18 m², met gemeenschappelijk sanitair, keuken en leefruimte. Er is geen volumewijziging.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed en is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Men bracht in het pand 14 studentenkamers onder. Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen deze functie: de kamerstructuur eigen aan huurkwartieren blijft afleesbaar.
Opgemerkt wordt dat het oorspronkelijk schrijnwerk tussen 2009 en 2010 vervangen werd door nieuw aluminium schrijnwerk. Schrijnwerk bepaalt mee de erfgoedwaarde van een pand. Vlak aluminium schrijnwerk doet hieraan afbreuk.
De kroonlijst op klossen werd eveneens al gewijzigd, er werd ook lijstwerk op de gevel tussen de verdiepingen verwijderd en vlak afgewerkt. Ook dit doet afbreuk aan de bestaande gevel en de samenhang tussen beide panden. Als voorwaarde zal gesteld worden dat alle gevelwerken (vervangen schrijnwerk, aanpassingen kroonlijst en verwijderen lijstwerk) uitgesloten moeten worden uit de vergunning. Wanneer het pand opnieuw een gevelrenovatie nodig heeft, dient dit in overleg te gebeuren met de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moet worden opgevolgd. Als voorwaarde wordt daarom opgelegd dat alle gevelwerken (vervangen schrijnwerk, aanpassingen kroonlijst en verwijderen lijstwerk) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, uitgesloten moeten worden van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
De kamers zijn voldoende ruim en licht en hebben een grote gemeenschappelijke keuken en leefruimte. Op elk van de eerste drie verdiepingen is er een badkamer, telkens voor vier kamers. Op de vierde verdieping bevindt zich de gemeenschappelijke keuken en nog twee kamers. Op deze verdieping is geen sanitair voorzien. Om het comfort te vergroten, kan op deze verdieping best een extra badkamer en toilet worden ingericht.
Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet voor de studentenkamers een afzonderlijke verluchte afvalberging voorzien worden van minimum 4 m². Ook voor de handelsruimte is een afzonderlijke afvalberging vereist. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
De aanvraag moet voldoen aan artikel 43 van de bouwcode inzake septische putten.
Er wordt opgemerkt dat de personeelsruimte op het gelijkvloers geen rechtstreekse toevoer van daglicht en lucht heeft, wat in strijd is met artikel 24 van de bouwcode. Er wordt daarom als voorwaarde opgelegd dat de personeelsruimte op de verdieping van het achterhuis moet worden ondergebracht.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt berekend op het omvormen van 2 woningen tot 14 studentenkamers. Voor 14 studentenkamers is de parkeerbehoefte 14 x 0,15 = 2,1. Dit komt neer op 2 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. De aanvraag heeft bovendien betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen voor 2 woningen.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Op het gelijkvloers worden 14 fietsstalplaatsen voorzien. Hoewel de gang naar de fietsen ter hoogte van de trap smaller is dan 1 m, is de fietsenstalling toch gemakkelijk bereikbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet voor de studentenkamers een afzonderlijke afvalberging van minimum 4 m² worden voorzien. Ook voor de handelszaak is een afzonderlijke afvalberging vereist.
4. Er moet een septische put worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.
5. De personeelsruimte voor de winkel moet op de eerste verdieping in het achterhuis conform artikel 24 van de bouwcode worden ingericht.
6. Op de vierde verdieping moet een extra badkamer met toilet voorzien worden.
7. Alle gevelwerken (vervangen schrijnwerk, aanpassingen kroonlijst en verwijderen lijstwerk) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten van vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 16 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | 20 februari 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 21 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 augustus 2023 |
Verslag GOA | 21 juni 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 februari 2023 | 21 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet voor de studentenkamers een afzonderlijke afvalberging van minimum 4 m² worden voorzien. Ook voor de handelszaak is een afzonderlijke afvalberging vereist.
4. Er moet een septische put worden voorzien conform artikel 43 van de bouwcode.
5. De personeelsruimte voor de winkel moet op de eerste verdieping in het achterhuis conform artikel 24 van de bouwcode worden ingericht.
6. Op de vierde verdieping moet een extra badkamer met toilet voorzien worden.
7. Alle gevelwerken (vervangen schrijnwerk, aanpassingen kroonlijst en verwijderen lijstwerk) ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.