Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022123136 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Johannes Van Gastel met als adres Oude Retiesebaan 20 te 2360 Oud-Turnhout |
Gegevens van de exploitant: | de heer Johannes Van Gastel met als adres Oude Retiesebaan 20 te 2360 Oud-Turnhout |
Ligging van het project: | Frankrijklei 45 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nrs. 1221F en 1221F |
waarvan: |
|
- 20220921-0025 | afdeling 8 sectie H nr. 1221F (FLEI45) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een nieuw appartementsgebouw met gelijkvloers kantoor en het exploiteren van warmtepompen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/06/1991: vergunning (86#8725232) voor verbouwing winkel, appartement - 6.12.1990 - 100.000 comp. verg.;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het bestaande gebouw;
- bouwen van een meergezinswoning met een gelijkvloers kantoor en 15 appartementen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Het betreft de bouw van een nieuwe wooneenheid met appartement en handelsruimte. Er is geen relevante voorgeschiedenis voor de milieuvergunningstoestand beschikbaar op dit perceel.
Het perceel staat niet gekend in het register van verontreinigde gronden.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de bouw van een nieuwe wooneenheid met appartementen en een handelsruimte op het gelijkvloers op het perceel gelegen op de Frankrijklei 45 te Antwerpen.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) FLEI45
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 47,36 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 1 december 2022 | 7 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 december 2022 | 7 februari 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 december 2022 | 31 januari 2023 | Ongunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 1 december 2022 | 13 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS/ Proximus | 1 december 2022 | 22 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 1 december 2022 | 7 december 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 1 december 2022 | 13 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 februari 2023 | 13 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 1 december 2022 | 1 december 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 1 december 2022 | 9 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 1 december 2022 | 16 januari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 7 februari 2023 | 27 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 1 december 2022 | 13 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 7 februari 2023 | 13 februari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
In de kelder, naast de deur tussen het sas van de lift en het sas van de tellerlokalen is een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van circa 40 cm. Dit moet minstens 50 cm zijn.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Het voorzien van een dubbele teruggetrokken dakverdieping is niet kenmerkend in de omgeving, waar hoofdzakelijk slechts één teruggetrokken verdieping wordt voorzien;
Een plinthoogte van 3,20 meter is te laag voor de omgeving. De omliggende panden worden gekenmerkt door een hogere plint;
Het voorzien van 15 appartementen op een perceel waar geen parkeergelegenheid kan worden voorzien, overschrijdt de draagkracht van de omgeving.
Door het voorzien van terrassen over de achterste perceelsgrens wordt de privacy van de achterliggende studentenkamers op het gelijkvloers geschonden;
De technische installaties worden bij voorkeur in het gebouw voorzien of binnen het toegelaten bouwvolume. Door de inplanting van de warmtepompen op het hoogste platte dak van het teruggetrokken dakvolume wordt het toegelaten bouwvolume overschreden;
Het achterste gedeelte van de kantoorruimte op het gelijkvloers ontvangt geen daglicht;
Er wordt geen 20% open ruimte voorzien op het niveau van het maaiveld;
Er worden geen parkeerplaatsen voorzien op eigen terrein;
De scheidingsmuren hebben volgens de snede een opstand van 0,23 meter. De scheidingsmuren moeten een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Wonen is functioneel inpasbaar in de omgeving van de Frankrijklei.
Het voorzien van een kantoor op het gelijkvloers valt volgens het advies van de dienst Business en Innovatie binnen de beleidsvisie Ruimtelijke Economie inzonderheid wat betreft het aspect verweving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de sloop van een bestaande woning en de nieuwbouw van een meergezinswoning met 8 bouwlagen en twee daklagen, waarbinnen een kantoor en 15 appartementen worden voorzien.
De eerste kroonlijsthoogte van 25,30 meter sluit aan bij de hoogte van de geburen.
Een dubbele teruggetrokken daklaag is echter niet kenmerkend in de omgeving.
Bovenop deze dubbele daklaag worden bovendien nog eens 16 warmtepompen voorzien. Zoals bepaald in artikel 16 van de bouwcode worden technische installaties bij voorkeur in het gebouw voorzien, maar in ieder geval binnen het toelaatbare volume. Door het voorzien van de warmtepompen boven een dubbele teruggetrokken daklaag wordt het maximale bouwvolume ruim overschreden. Een enkel dakvolume met een verhoogde kroonlijst voor het wegwerken van de warmtepompen zou wel toegelaten kunnen worden, indien de warmtepompen zo laag mogelijk worden voorzien.
Het perceel heeft een diepte van 20,16 meter. Dit stemt overeen met de bouwdiepte op de aanpalende percelen. Het bouwen tot deze diepte is niet vreemd in de omgeving. Voor de lichten en zichten die worden genomen op deze achterste perceelsgrens werd een burgerrechtelijke overkomst toegevoegd aan de aanvraag.
Het voorzien van terrassen over de perceelsgrens hindert echter de privacy op het achterliggende perceel, waar dakkoepels zijn voorzien voor de studentenkamers. Het voorzien van terrassen over de perceelsgrens is bijgevolg niet toegelaten.
Gelet op de perceelsdiepte, bouwdiepte op de aanpalende percelen en de erfdienstbaarheid voor de lichten en zichten die wordt gevestigd, zou een afwijking kunnen worden toegestaan op artikel 27 ‘Open ruimte’ van de bouwcode. Door de L-vorm en de bouwdiepte van het kantoor op het gelijkvloers is het echter niet toegelaten om geen daglichttoetreding te hebben aan de achterzijde van dit kantoor. Het perceel kan bijgevolg niet volledig worden bebouwd in functie van een kantoor op het gelijkvloers.
Hoewel de bouwdiepte en bouwhoogte principieel aansluit bij de buren, overschrijdt het voorzien van 15 appartementen de draagkracht van het perceel. De parkeerlast die het project met zich meebrengt moet worden afgewenteld op de omgeving aangezien de grootte van het perceel het bouwen van het aantal te realiseren parkeerplaatsen niet toelaat. Bovendien bevindt het perceel zich in kernwinkelgebied. Op een breedte van 10,16 meter is het niet mogelijk aan aantrekkelijke, levendige gevelpui te combineren met een royale inkomhal voor appartementen en een garagepoort. Het is evenmin wenselijk een bijkomende inrit te voorzien op een druk bereden fietspad en brede voetpad aan deze zijde van de Leien.
Visueel-vormelijke elementen
Zoals gesteld in het verslag van de Kwaliteitskamer van 10 februari 2023 wil de Kwaliteitskamer vermijden dat de bebouwing aan de Frankrijklei zich herleidt tot één zwaar front met eenzelfde bouwhoogte en dat alle panden naar de stedenbouwkundige maxima gedreven worden waardoor de druk op de omgeving vergroot. De Kwaliteitskamer is van mening dat de bouwhoogte té maximaal wordt opgedreven, daar waar de interne verdiepingshoogte op elke bouwlaag tot het strikte minimum herleid wordt.
Zo is ook een plinthoogte van 3,20 meter lager dan de aanpalende panden, waardoor de voorgestelde plinthoogte niet kenmerkend is in de omgeving.
Bodemreliëf
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte onder 300 m² (circa 195 m²) en een ingreep boven 100 m² (circa gelijk aan het projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht. Tijdens de geplande afgraafwerken kunnen echter archeologische restanten van muren, sporen of vondsten aangetroffen worden van de Spaanse omwalling uit de 16de eeuw (specifiek de contrescarp), deze dienen onder de vondstmeldingsplicht gemeld te worden. De dienst Archeologie kan de waarde van deze vondsten steeds komen inschatten.
De stedelijke dienst Archeologie legt volgende voorwaarden op:
- de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be);
- de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
- de bouwheer is verplicht om eventuele restanten of vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologische waarde hebben, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De minimale breedte van een slaapkamer volgens de “Ontwerpleidraad sociale woningbouw 2022” is 2,20 meter. De tweede slaapkamer voldoet hier niet aan.
In voorliggende breedte kunnen slechts 1 slaapkamerappartementen worden voorzien.
De gewestelijke verordening toegankelijk is van toepassing op de aanvraag.
In de kelder, naast de deur tussen het sas van de lift en het sas van de tellerlokalen is de vrije en vlakke wand- en vloerbreedte te klein volgens artikel 25 van de verordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 21 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. 15 appartementen > 90 m² met parkeernorm 1,35: 15x 1,35 = 20,25 121 m² kantoren in stationsomgeving met parkeernorm 0,6/100 m²: 121 m² x 0,6/100 m² = 0,73
De werkelijke parkeerbehoefte is 21 (20 + 1 = 21). |
De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden: ‘Dit perceel heeft slechts een breedte van 10,16 meter en een diepte van 20,16 meter. De grootte van het perceel laat het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe. Bovendien bevindt het perceel zich in kernwinkelgebied. Op een breedte van 10,16 meter is het niet mogelijk aan aantrekkelijke, levendige gevelpui te combineren met een royale inkomhal voor appartementen en een garagepoort. Het is eveneens niet wenselijk een bijkomende inrit te voorzien op het druk een druk bereden fietspad en brede voetpad aan deze zijde van de Leien.’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 21 – 4 = 17. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 21 – 0 = 21. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 4 parkeerplaatsen. - In de laatst vergunde toestand is er handel op het gelijkvloers, sous-sol en tussenverdiep. Voor handel in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. - Op het eerste verdiep was er een kantoor van 207 m²: 20 7m² x 0,6/100 m² = 1,24 - Op de bovenliggende verdiepingen waren 3 woningen. Bij projecten met minder dan 5 woningen wordt de parkeernorm van 1/woning gehanteerd. De parkeerbehoefte van de woningen was 3. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 4 (1 + 3 = 4).
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 21 – 4 = 17. |
Het afwentelen van een bijkomende parkeerbehoefte van 17 parkeerplaatsen op de Leien kan niet worden toegelaten. De draagkracht van de omgeving wordt overschreden. Het ontwerp en programma moet worden aangepast. Dit kan door het volume minder hoog en diep te bouwen, de verdiepingshoogte binnen eenzelfde kroonlijsthoogte te verhogen en minder woonentiteiten te voorzien op het perceel.
Fietsvoorzieningen:
Voor de appartementen en het kantoor moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden:
- 14 appartementen met 2 slaapkamers: 14 x 3 = 42.
- 1 appartement met 4 slaapkamers 1 x 5 = 5.
- 121 m² kantoor: 127 m² x 1,25/100 m² = 1,5.
In totaal moeten 49 fietsenstallingen voorzien worden.
Er wordt een kwalitatieve fietsenstalling ingericht in de kelder. Deze is bereikbaar met een trap met fietsgoot.
De stedelijke dienst Mobiliteit legt als voorwaarde op dat de deuren naar de fietsenstalling automatisch moeten open gaan.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In de geplande situatie zal het gebouw verwarmd (desgevallend gekoeld) worden door middel van warmtepompen, waarvoor de van toepassing zijnde Vlarem-rubriek wordt aangevraagd. In de werffase worden geen ingedeelde installaties of activiteiten verwacht.
De warmtepompen worden geïnstalleerd op het dak. De luchtgroepen worden op een minimale afstand van 2 meter tot de perceelsgrens geplaatst. De eenheden kunnen werken via geluidsarme werking (< 40 dB(A)) en worden voorzien van een akoestische omkasting zodat er aan de perceelgrenzen aan de geluidsnormen voldaan kan worden. De exploitant wordt erop gewezen dat de Vlarem II geluidsnormen hier van toepassing zijn.
Alle installaties zullen periodiek onderhouden worden, wat ook bijdraagt tot het voorkomen of wegwerken van storende geluiden die na verloop van tijd kunnen ontstaan door slijtage.
De warmtepompen maken gebruik van het koelmiddel R410a. Dit koelmiddel heeft een hoog global warming potential (GWP). Installaties die gebruiken maken van R410a als koelmiddel worden uitgefaseerd. De exploitant dient te overwegen om warmtepompen met een koelmiddel met een lager GWP te installeren dat niet onderhevig is aan uitfasering. Deze beslissing dient weloverwogen genomen te worden aangezien andere koelmiddelen, met een lager GWP, kunnen leiden tot andere brandveiligheidseisen.
Er vinden geen bemalingswerken plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Wegens het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen kan evenwel geen vergunning verleend worden voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 september 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 1 december 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 11 december 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 9 januari 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 23 februari 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 3 maart 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 1 april 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 13 augustus 2023 |
Verslag GOA | 15 juni 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek werd niet correct uitgevoerd omwille van de cyberaanval.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
11 december 2022 | 9 januari 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 maart 2023 | 1 april 2023 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling: Het bezwaar heeft geen betrekking op de inhoud van de omgevingsvergunning. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.