Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.
Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) besliste het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.
Op 7 juni 2019 (jaarnummer 222) keurde het vast bureau het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurde het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.
Op 24 juni 2022 (jaarnummer 162) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
In toepassing van artikel 38 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden aangebracht, wanneer de wijziging ongeacht de geldelijke waarde ervan, in de oorspronkelijke opdrachtdocumenten was voorzien in een duidelijke, nauwkeurige en ondubbelzinnige herzieningsclausule.
De herzieningsclausules omschrijven het toepassingsgebied en de aard van de mogelijke wijzigingen alsmede de voorwaarden waaronder deze kunnen worden gebruikt. Zij voorzien niet in wijzigingen die de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst kunnen veranderen.
In toepassing van artikel 38/7 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017.
1 § 1. In toepassing van artikel 10 van de wet voorzien de opdrachtdocumenten bij een opdracht voor werken een herzieningsclausule, zoals bepaald in artikel 38, waarbij wordt voorzien in de herziening van de prijzen op grond van de prijsevolutie van volgende hoofdcomponenten:
1° de uurlonen van het personeel en de sociale lasten;
2° in functie van de aard van de opdracht, één of meer relevante elementen zoals de materiaalprijzen, de grondstofprijzen, wisselkoersen.
De prijsherziening steunt op objectieve en controleerbare parameters en maakt gebruik van passende wegingscoëfficiënten en weerspiegelt aldus de werkelijke kostprijsstructuur.
De prijsherziening kan een vaste, niet-herzienbare factor bevatten, die de aanbesteder bepaalt in functie van de specificiteiten van de opdracht.
Een prijsherziening is niet verplicht voor de opdrachten beneden een geraamd bedrag van 120.000 euro en wanneer de initiële uitvoeringstermijn minder dan honderdtwintig werkdagen of honderdtachtig kalenderdagen beslaat.
§ 2. In toepassing van artikel 10 van de wet kunnen de opdrachtdocumenten voorzien in een herzieningsclausule, zoals bepaald in artikel 38, waarin de modaliteiten voor een prijsherziening worden bepaald aan de hand van één of meer verschillende elementen zoals met name de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de grondstoffen of de wisselkoersen.
De prijsherziening steunt op objectieve en controleerbare parameters en maakt gebruik van passende wegingscoëfficiënten en weerspiegelt aldus de werkelijke kostprijsstructuur. In geval van moeilijkheden om een prijsherzieningsformule samen te stellen, kan de aanbesteder de gezondheidsindex, de index van consumptieprijzen of een andere passende index hanteren.
De prijsherziening kan een vaste, niet-herzienbare factor bevatten, die de aanbesteder bepaalt in functie van de specificiteiten van de opdracht.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Naarmate de werken vorderden wordt duidelijk dat er bijkomende werkzaamheden noodzakelijk zijn om te worden opgenomen tijdens de uitvoering. Deze werken waren niet voorzien in het aanbestedingsdossier. Het betreft voornamelijk werken aan de vloeren en de wanden om tot een geëgaliseerd en vlak resultaat te komen.
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/ post | Motivatie | In min Exclusief btw | In meer Exclusief btw | Termijn-verlenging |
022c | De bestaande vloeren vertonen grote niveauverschillen. Dit is duidelijk geworden na de afbraak van de bestaande vloerbekledingen. Omdat de ingenieur stabiliteit een maximale belasting van de vloerafwerking oplegt worden de vloeren geëgaliseerd met een combinatie van een lichtgewicht uitvulling (in de diepste putten) en een bovenlaag met egaline. | - 11.377,34 EUR | 44.603,95 EUR | 15 |
035b | De pleisterlaag op de bestaande wanden worden dikker uitgevoerd om een vlak resultaat te bekomen. | 12.896,14 EUR | 15 | |
045 | Om kabels en leidingen te kunnen doortrekken worden er in de bestaande plafonds gaten gemaakt en nadien terug gedicht. | 1.218,75 EUR | 3 | |
049 | De bestaande middenstijl van deur één is in slechte staat en wordt vervangen door een nieuwe houten stijl | 335,00 EUR | 0 | |
050 | Op de gelijkvloers worden de bestaande rolluiken gedemonteerd en afgevoerd. | 704,00 EUR | 1 | |
052a | In de twee inkomhallen wordt een vloermat geplaatst in de voorziene uitsparingen in de vloertegels. | 524,88 EUR | 0 | |
055 | De plaatselijke gaten en scheuren in de bestaande zinken dakbedekking worden gedicht. | 825,00 EUR | 1 | |
064 | In het lokaal 0.13 Kantoor wordt de chape voorzien van een PU-primer alvorens de vloerbekleding uit parket wordt geplaatst. | 1.508,40 EUR | 0 | |
TOTAAL |
| - 11.377,34 EUR | 62.616,12 EUR | 34 |
6% btw |
| - 682,64 EUR | 3.756,97 EUR |
Vastlegging bijkomend krediet voor herzieningen
Gezien de fel doorstijgende herzieningen dient er bijkomend budget te worden vastgelegd om de continuïteit van de betalingen voor de werken te kunnen garanderen.
Tot nu toe werd er reeds 218.738,44 EUR exclusief btw gefactureerd voor herzieningen in de vorderingsstaten. Aangezien dit niet mee in de beschikbare kredieten voor dit project werden voorzien, dient er een vastlegging krediet te gebeuren van 218.738,44 EUR + 13.124,31 EUR (6%btw) = 231.862,75 EUR inclusief btw.
Hieronder een overzicht van de herzieningen van vorderingsstaat 1 t.e.m. 21.
Detail Herzieningen + Btw | ||||||||||||||||
Vorderingsstaat | Totaal Werken in EUR | Waarvan herzienbaar | Niet herzienbaar in EUR | Herzienings coëfficient | Herziening in EUR | Totaal exclusief btw in EUR | Btw 6% | Totaal inclusief btw in EUR | ||||||||
Vorderingsstaat 1 - 31/03/21 | 71.180,85 | 71.180,85 | 0,00 | 1,03522 | 2.506,99 | 73.687,84 | 4.421,27 | 78.109,11 | ||||||||
Vorderingsstaat 2 - 30/04/21 | 17.827,86 | 17.827,86 | 0,00 | 1,04666 | 831,85 | 18.659,71 | 1.119,58 | 19.779,29 | ||||||||
Vorderingsstaat 3 - 31/05/21 | 32.607,22 | 32.607,22 | 0,00 | 1,06514 | 2.124,03 | 34.731,25 | 2.083,88 | 36.815,13 | ||||||||
Vorderingsstaat 4 - 30/06/21 | 15.333,84 | 15.333,84 | 0,00 | 1,0885 | 1.357,04 | 16.690,88 | 1.001,45 | 17.692,33 | ||||||||
Vorderingsstaat 5 - 31/07/21 | 31.863,85 | 31.863,85 | 0,00 | 1,105 | 3.345,70 | 35.209,55 | 2.112,57 | 37.322,12 | ||||||||
Vorderingsstaat 6 - 31/08/21 | 50.199,05 | 50.199,05 | 0,00 | 1,11527 | 5.786,44 | 55.985,49 | 3.359,13 | 59.344,62 | ||||||||
Vorderingsstaat 7 - 30/09/21 | 26.145,51 | 26.145,51 | 0,00 | 1,11881 | 3.106,35 | 29.251,86 | 1.755,11 | 31.006,97 | ||||||||
Vorderingsstaat 8 - 31/10/21 | 59.059,39 | 59.059,39 | 0,00 | 1,12029 | 7.104,25 | 66.163,64 | 3.969,82 | 70.133,46 | ||||||||
Vorderingsstaat 9 - 30/11/21 | 95.023,38 | 95.023,38 | 0,00 | 1,12507 | 11.884,57 | 106.907,95 | 6.414,48 | 113.322,43 | ||||||||
Vorderingsstaat 10 - 31/12/21 | 70.776,32 | 70.776,32 | 0,00 | 1,13426 | 9.502,43 | 80.278,75 | 4.816,73 | 85.095,48 | ||||||||
Vorderingsstaat 11 - 31/01/22 | 26.613,40 | 26.613,40 | 0,00 | 1,1406 | 3.741,84 | 30.355,24 | 1.821,31 | 32.176,55 | ||||||||
Vorderingsstaat 12 - 28/02/22 | 59.853,03 | 59.853,03 | 0,00 | 1,17219 | 10.306,09 | 70.159,12 | 4.209,55 | 74.368,67 | ||||||||
Vorderingsstaat 13 - 31/03/22 | 123.109,17 | 123.109,17 | 0,00 | 1,18256 | 22.474,81 | 145.583,98 | 8.735,04 | 154.319,02 | ||||||||
Vorderingsstaat 14 - 30/04/22 | 2.093,85 | 2.093,85 | 0,00 | 1,2742 | 574,13 | 2.667,98 | 160,08 | 2.828,06 | ||||||||
Vorderingsstaat 15 - 31/08/22 | 38.822,09 | 38.822,09 | 0,00 | 1,28097 | 10.907,84 | 49.729,93 | 2.983,80 | 52.713,73 | ||||||||
Vorderingsstaat 16 - 30/09/22 | 84.824,02 | 84.824,02 | 0,00 | 1,28898 | 24.512,45 | 109.336,47 | 6.560,19 | 115.896,66 | ||||||||
Vorderingsstaat 17 - 31/10/22 | 38.813,98 | 38.813,98 | 0,00 | 1,29022 | 11.264,59 | 50.078,57 | 3.004,71 | 53.083,28 | ||||||||
Vorderingsstaat 18 - 30/11/22 | 24.599,06 | 24.599,06 | 0,00 | 1,29002 | 7.134,22 | 31.733,28 | 1.904,00 | 33.637,28 | ||||||||
Vorderingsstaat 19 - 31/12/22 | 105.083,78 | 105.083,78 | 0,00 | 1,26999 | 28.371,57 | 133.455,35 | 8.007,32 | 141.462,67 | ||||||||
Vorderingsstaat 20 - 31/01/23 | 103.174,13 | 103.174,13 | 0,00 | 1,26546 | 27.388,60 | 130.562,73 | 7.833,76 | 138.396,49 | ||||||||
Vorderingsstaat 21 - 28/02/23 | 124.353,93 | 124.353,93 | 0,00 | 1,19712 | 24.512,65 | 148.866,58 | 8.931,99 | 157.798,57 | ||||||||
Algemeen totaal | 1.201.357,71 | 1.201.357,71 | 0,00 |
| 218.738,44 | 1.420.096,15 | 85.205,77 | 1.505.301,92 |
Samenvatting
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzingen opdracht ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving | In min | In meer |
Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR) | -11.377,34 EUR | 62.616,12 EUR |
Prijsherziening vorderingsstaat 1 tot en met vorderingsstaat 21 |
| 218.738,44 EUR |
Totaal | -11.377,34 EUR | 281.354,56 EUR |
6% btw | -682,64 EUR | 16.881,27 EUR |
Algemeen totaal | -12.059,98 EUR | 298.235,83 EUR |
De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen en prijsherzieningen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient het volgende bedrag vastgelegd te worden:
269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw
De uitvoeringstermijn wordt met 34 werkdagen verlengd.
Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
De uitgave voor de continuïteit van de uitvoering bedraagt 286.175,85 EUR inclusief btw en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2023. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget in EUR, inclusief btw | Saldo in EUR, inclusief btw |
4004028467 | Gunning | 1.030.251,22 EUR | 0,00 EUR |
4004030440 | Gunning | 477.550,72 EUR | 38.449,16 EUR |
4104008944 | Correctiebestelling | 123.604,51 EUR | 21.854,93 EUR |
Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.
Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 62.616,12 EUR + 3.756,97 EUR (6% btw) = 66.373,09 EUR inclusief btw.
Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 11.377,34 EUR + 682,64 EUR (6% btw) = 12.059,98 EUR inclusief btw
Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 34 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het vast bureau keurt goed dat er voor de prijsherzieningen een bedrag wordt vastgelegd van 218.738,44 EUR + 13.124,31 EUR (6% btw) = 231.862,75 inclusief btw.
Het vast bureau keurt de correctiebestelbon goed van 269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08401 Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht, vastlegging krediet herzieningen Zorghostel Trapstraat 13, 2060 Antwerpen Alpas nv Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde Ondernemingsnummer: 0429.446.318 Rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087 | 286.175,85 EUR inclusief 6% btw | budgetplaats:4322000000 budgetpositie:221 functiegebied:2HMS040301P08401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2OA040909 budgetperiode:2300 | 4104009253 |