Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022095792 |
Gegevens van de aanvrager: | NV D.K. INVEST met als adres Ambachtsstraat 41 te 2390 Malle en de heer Jan Theeuwes met als adres Ambachtsstraat 40 te 2390 Malle |
Gegevens van de exploitant: | NV D.K. INVEST (0419679903) met als adres Ambachtsstraat 41 te 2390 Malle |
Ligging van het project: | Fotografielaan 41-43 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 44 sectie D nr. 172A |
waarvan: |
|
- 20220414-0074 | afdeling 44 sectie D nr. 172A (D.K. Invest NV) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het slopen van een gebouw, de uitbreiding van een magazijn, de aanleg van verharding, het plaatsen van een overdekte fietsenstalling en het verder exploiteren van een magazijn met kantoorruimten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
- het slopen van het bestaande kantoorgebouw;
- het voorzien van een nieuwbouw magazijn met kantoren;
- de aanleg van een parking met wegenis.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 10 mei 2022 werd stilzwijgend akte genomen van een melding ingediend door NV D.K. Invest voor exploitatie van een magazijn met kantoorruimtes (OMV_2022055244).
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de uitbreiding van de bestaande melding met twee warmtepompen.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | 116 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 februari 2023 | 28 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 9 februari 2023 | 31 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 9 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid | 9 februari 2023 | 28 maart 2023 | Gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets | 9 februari 2023 | 16 februari 2023 | Geen advies |
Water-link | 9 februari 2023 | 28 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 februari 2023 | 23 februari 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 9 februari 2023 | 17 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 9 februari 2023 | 22 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 februari 2023 | 16 februari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Fotografielaan, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 april 2005. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor industrie en openbare wegenis.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:
- 5.2.2. Bebouwing: alle definitief vrijstaande gevels en geveldelen, kortom alle definitief zichtbaar blijvende delen van gebouwen, bijgebouwen, aanhorigheden of gelijk welke andere constructie moeten als voorgevel worden behandeld voor wat de keuze van materialen en de afwerking betreft. De fietsenstalling zichtbaar vanop het openbaar domein en aansluitend op het hoofdgebouw wordt in hout afgewerkt;
- 5.2.5. Toegangen en circulatieruimte: Bij een aaneengesloten lineair geheel van 100 lopende meter dienen minimaal 8 hoogstammen te worden voorzien. Er worden slechts 6 bomen voorzien ter hoogte van de achteruitbouwzone;
- 5.2.6. Parkeervoorzieningen: Bij een aaneengesloten 2-dimensioneel geheel dienen minimaal 4 hoogstammen per 100 m² parking voorzien te worden. Ter hoogte van de parking van 200 m² vooraan rechts worden slechts 2 hoogstammen voorzien.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het project voorziet in de sloop van een kantoorgebouw, de uitbreiding van een magazijn, de aanleg van een beperkte, waterdoorlatende verharding en de bouw van een fietsenstalling. Het project voorziet een hemelwateropvang met hergebruik, maar voorziet geen infiltratie- of buffervoorziening. Het bedrijf heeft een overeenkomst met Waterlink/Aquafin om te participeren in een gemeenschappelijke buffervoorziening voor de totale verharding (totale verharding na uitvoering van voorliggend project). Hierdoor wordt bijgedragen aan voormelde actie uit het stroomgebiedbeheerplan, waarbij wordt getracht om door middel van het afkoppelen van het hemelwater ook de wateroverlast op het bedrijventerrein terug te dringen of zelfs op te lossen.
Het ruimere gebied, het industrieterrein, wordt gekenmerkt door het voorkomen van wateroverlast. Volgens de meest recente modellen is ook een deel van het perceel gelegen in overstromingsgevoelig gebied. Op dit deel worden echter geen aanpassingen, en dus ook geen ophogingen, gerealiseerd. Bijkomend zal de afkoppeling van het regenwater er in de toekomst voor zorgen dat (ook) deze lokale wateroverlast zal worden teruggedrongen.
Als gevolg van het project worden er aldus geen significante negatieve effecten op het watersysteem verwacht. Het project wordt bijgevolg gunstig geadviseerd en is in overeenstemming met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van verschillende voorschriften van het bijzonder plan van aanleg. Er is geen aanleiding om gemotiveerd af te wijken van artikel 5.2.3., 5.2.5. en 5.2.6.. De nodige maatregelen die genomen moeten worden om voldoende onbebouwde ruimte en voldoende groen in het industriegebied te voorzien dienen strikt nageleefd te worden. In voorwaarde zal daarom opgenomen worden om:
- minimaal 8 hoogstammige bomen te voorzien in de achteruitbouwzone;
- ter hoogte van de nieuwe parking vooraan rechts minsten 4 hoogstammige bomen te voorzien.
Verder is de aanvraag ook strijdig met artikel 5.2.2. van het BPA. Dit bepaalt dat alle zichtbare delen van een gebouw als voorgevel behandeld moet worden. De gevelbehandeling van de verschillende gebouwen binnen deze zone moet onderling coherent zijn. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag. De gevels van de fietsenberging worden voorzien in hout terwijl alle andere gevels voorzien worden in grijze sandwichpanelen en een betonnen plint. Echter kan geoordeeld worden dat het aanvaardbaar is dat een beperkt volume met een andere schaal en functie dan de magazijnen op een andere manier wordt uitgewerkt. Zo maakt de materiaalkeuze het gebruik van de verschillende gebouwen leesbaar. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze beperkte afwijking toegestaan worden.
Functionele inpasbaarheid
De site is gelegen in industriezone Terbekehof en past binnen de goedgekeurde beleidsvisie. De beoogde hal is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De omgeving kenmerkt zich door grote bedrijfsgebouwen en industriehallen met bovengrondse verharding in de onbebouwde zones, met name parkeerzones en opritten in functie van de organisatie op het industrieterrein. Het voorzien van een bijkomend magazijn, na sloop van het kantoorgebouw, is volledig inpasbaar binnen haar omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van het nieuwe magazijn worden afgewerkt met grijze sandwichpanelen en een betonnen plint. Het buitenschrijnwerk is voorzien in aluminium. Het materiaalgebruik integreert zich binnen de industriële context.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft een gunstig advies onder volgende voorwaarden:
- de twee grote esdoorns van eerste grootte (te zien op foto BA_WONING_F_B_2_FOTO.jpg) moeten behouden en optimaal beschermd worden, zowel tijdens de afbraakwerken als tijdens de nieuwbouw. Deze bomen werden niet ingetekend op het plan, noch werden ze vernoemd in de verantwoordingsnota;
- alle nieuwe bomen moeten een stamomtrek van minstens 18/20 cm hebben en moeten minstens van tweede grootte zijn;
- er mag geen werfzone worden ingericht onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage enzovoort);
- waterpasserende klinkers voor de parkeerplaatsen vervangen door grasdallen.
Ook de standaard boomvoorwaarden dienen nageleefd te worden:
Maatregelen bij te behouden bomen:
- In het ontwerp van gebouwen en infrastructuur mogen wortels of kroon van te behouden bomen niet onaanvaardbaar beschadigd worden:
- Geen afgraving of verhoging van het bestaande maaiveld in de wortelzone;
- Geen graafwerken waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20% van het totale wortelpakket moet verwijderd worden;
- Het bestaande doorwortelbaar volume van de bomen niet verminderen;
- Geen drastische snoei (d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8 cm).
- Bij werken in de omgeving van te behouden bomen moeten zowel wortels, als stam, als kroon beschermd worden:
- Is er voldoende ruimte rond de boom, inclusief de volledige wortelzone, dan wordt de wortelzone volledig afgesloten met een niet verplaatsbare afsluiting. De grootte van de wortelzone is even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2 m. In de volledig afgebakende zone mag niets gebeuren (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, enzovoort).
- Er is onvoldoende ruimte rond de boom om de werken te kunnen uitvoeren, dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat genomen worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt/bewerkt worden zonder dat er schade berokkend wordt:
Volgende bijkomende beschermingsmaatregelen zijn altijd van toepassing:
- het geven van water aan alle bomen die in de invloedssfeer van een droogzuiging staan;
- het voorzien van een voldoende hoge bouwkraan om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen. De kraan met last mag de top van een boom niet raken.
Het is aangewezen, zeker voor complexe werven, om voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, een gecertificeerd boomverzorger te raadplegen.
Maatregelen bij nieuw aan te planten bomen:
Voorzie een groeiplaats die ondergronds voldoende geschikt doorwortelbaar volume heeft zodat de boom zijn natuurlijke grootte en leeftijd kan halen, en waar er ook bovengronds voldoende ruimte is voor zijn natuurlijke grootte.
Voorzie geen verharding, of een water- en luchtdoorlatende verharding in de toekomstige wortelzone van nieuwe bomen.
De Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen geeft een gunstig advies aangezien de aanvraag verenigbaar is met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginselen van het Decreet Integraal Waterbeleid.
Het advies van Water-link in samenwerking met Aquafin en het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. In voorwaarde zal opgenomen worden om beide adviezen strikt na te leven.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De wijzigingen hebben betrekking op huisnummer 43. Daar wordt het voorste deel van het gebouw, volledig kantoor, afgebroken. Op die plaats wordt het magazijn uitgebreid, met nog een klein, ondersteunend kantoorgedeelte. Buiten wordt de aanleg aangepast en wijzigt de parkeersituatie. Er wordt ook een overdekte/afsluitbare fietsenstalling voorzien. Er verdwijnt 1.441 m² kantoorruimte door sloop, daarvoor in de plaats komt 1.422 m² magazijn nieuwbouw in de plaats. Magazijnruimte heeft een parkeerkencijfer in de CROW van 0,75 parkeerplaatsen per 100 m² BVO. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.422 m²/100 m² x 0,75 = 10,665 afgerond 11 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 16 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De buitenaanleg wordt geoptimaliseerd. In vergunde toestand is er sprake van 7 parkeerplaatsen achteraan het gebouw, 9 parkeerplaatsen rechts naar het kantoorgedeelte en 5 parkeerplaatsen links van het kantoorgedeelte. In totaal 21 plaatsen rondom nr. 43. In de nieuwe toestand willen ze gaan naar 18 plaatsen achteraan, 15 plaatsen rechts naast het nieuwe magazijndeel en 4 plaatsen links van het nieuwe magazijndeel. In totaal 37 plaatsen, een uitbreiding met 16 parkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11. Dit aantal is toereikend. Gelet op de voorwaarde om te voldoen aan artikel 5.2.5. en 5.2.6. van het geldend BPA is er nog ruimte om 5 parkeerplaatsen minder te voorzien. |
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 11 – 16 = 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11 – 16 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. |
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
NV D.K. Invest verhuurt aan de Fotografielaan in Wilrijk een magazijngebouw met kantoorruimtes. Het bestaande kantoorgedeelte vooraan het gebouw wordt afgebroken en omgevormd tot een magazijn met kantoren. NV D.K. Invest staat enkel in voor de vergunning van alle toestellen en technische installaties die aan het gebouw toebehoren. Huurders dienen indien nodig zelf een vergunning aan te vragen voor de eigen activiteiten.
Aan de bestaande melding van NV D.K. Invest zullen nu twee warmtepompen toegevoegd worden voor de nieuwe uitbreiding. De melding zal dan volgende ingedeelde activiteiten omvatten:
- een transformator met een individueel nominaal vermogen van 400 kVA (ongewijzigd);
- een airco-installatie en warmtepompen met een totaal geïnstalleerd vermogen van 122,5 kW (uitbreiding met 116 kW);
- opslag van 1.041,25 kg mazout in een bovengrondse opslagtank met een inhoud van 1.250 liter (ongewijzigd);
- stookinstallaties met een totaal geïnstalleerd nominaal thermisch ingangsvermogen van 1.149,8 kW (ongewijzigd).
Een transformator met een vermogen van minder dan 1.000 kVA is sinds december 2022 niet langer ingedeeld. Deze rubriek is nu dan ook zonder voorwerp.
Voor de aandrijving van de sprinklerinstallatie zijn twee dieselpompen aanwezig. Deze hebben elk een nominaal thermisch ingangsvermogen van 295 kW. Deze motoren zullen echter enkel in nood ingeschakeld worden en zullen dus minder dan 500 bedrijfsuren per jaar werken. Hierdoor dient slechts de helft van het vermogen in rekening gebracht te worden. Dit resulteert in een totaal nominaal thermisch ingangsvermogen van 295 kW. Deze motoren zijn dan ook niet ingedeeld.
De buitenunits van de nieuwe warmtepompen zullen op het dak van de uitbreiding geplaatst worden. Hierdoor wordt volgens de aanvraag de geluidshinder geminimaliseerd en bovendien zal er voor geluidsarme toestellen gekozen worden. De exploitant dient te allen tijde te voldoen aan de milieukwaliteitsnormen voor geluid in openlucht zoals opgenomen in Vlarem II.
De eventueel bijkomende hinder van deze uitbreiding wordt minimaal geacht.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW. | 116 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | 21 februari 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 22 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 23 augustus 2023 |
Verslag GOA | 31 mei 2023 |
naam GOA | Bieke Geypens en Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
21 februari 2023 | 22 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SVDB/2023/G.00112.WI.0011 zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | niet langer ingedeeld |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 122,50 kW |
17.3.2.1.1.1°b) | opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt; | 1,04 ton |
43.1.1°a) | stookinstallaties van 300 kW tot en met 2.000 kW wanneer de inrichting volledig gelegen is in een industriegebied en gestookt wordt met vloeibare brandstoffen, aardgas of vloeibaar gemaakt gas. | 1.149,80 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.