Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023073664 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Bernardsesteenweg ZN te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 36 sectie B nr. 49V2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van een constructie- overdekte fietsenstalling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde en bestaande toestand
- functie:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een constructie (fietsenstalling).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 1 augustus 2023 | 9 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 augustus 2023 | 22 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 1 augustus 2023 | 16 augustus 2023 | Gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen | 1 augustus 2023 | 31 augustus 2023 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 1 augustus 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 1 augustus 2023 | 9 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 1 augustus 2023 | 2 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het terrein is volledig gelegen binnen het openbaar domein. De openbare fietsenstalling die men wenst te plaatsen is bijgevolg functioneel inpasbaar in deze zone.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het plaatsen van een afgesloten fietsenstalling bij knooppunt Zwaantjes in district Hoboken. De fietsenstalling heeft een footprint van 14,11 m² (constructie breedte: 3,06 m, lengte: 5,6 m, hoogte: 2,65) De fietsenstalling wordt geplaatst op het openbaar domein ter hoogte van het hoekgebouw Voetbalstraat – Sint-Bernardsesteenweg met als adres Voetbalstraat 11-17/Sint-Bernardsesteenweg 341A-341F. De fietsenstalling wordt geplaatst tussen de tramsporen en het hoekgebouw binnen de huidige reeds verharde voetpadzone, op een afstand van ±6 m van het hoekgebouw. Tussen de fietsenstalling en de trampalen is een vrije doorgang van minstens 1,5 m. De fietsenstalling wordt ingericht met vijf fietsbeugels en zal plaats bieden aan 10 fietsen. De fietsenstalling heeft als doel om reizigers hun fiets veilig te laten stallen en ze vlot te laten overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel. Op deze manier wordt het fietsen naar en in de stad verder aangemoedigd, wat gunstig is. De inplanting van de fietsenstalling is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Er is nog voldoende vrije ruimte rondom de fietsenstalling. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
De fietsenstalling wordt voorzien volgens de inrichtingsprincipes van het straatmeubilair. Er worden vijf fietsnietjes geplaatst waardoor er langs weerszijden van een nietje een fiets kan geplaatst worden (= 10 fietsen in het totaal). Door de dubbel opengaande deuren van de fietsenstalling is er voldoende vrije ruimte buiten de constructie van fietsenberging om de fiets vlot in en uit de stalling te halen.
Er wordt echter wel opgemerkt dat er meer fietsstalplaatsen voorzien worden dan toegelaten volgens de inrichtingsprincipes van de bouwcode. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van de geldende voorschriften. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De fietsenstalling wordt uitgevoerd in een staalstructuur met wanden in gehard glas, toegangsdeuren in staaldraad en een groendak. Door het gebruik van transparante materialen is de visuele impact in het straatbeeld aanvaardbaar. De voorziening van een groendak is een meerwaarde zowel op vlak van het stedelijk klimaat als op het vlak van beeldkwaliteit. De visuele vormelijke elementen zijn gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
De aangevraagde constructie bevindt zich op het openbare domein van de gewestweg. Om die reden dient er een domeinvergunning te worden aangevraagd via het webportaal van het Agentschap Wegen en Verkeer (https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen).
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten wij ons aan bij het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer. De domeinvergunning zal aldus aangevraagd en verkregen moeten worden. Zolang er geen domeinvergunning verkregen wordt, is de omgevingsvergunning onuitvoerbaar.
De Verkeerspolitie heeft geen opmerking tot het plaatsen van een constructie-overdekte fietsenstalling. Het advies is gunstig.
Het advies van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn is eveneens gunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt te worden nageleefd. Er dient er een domeinvergunning te worden aangevraagd via het webportaal van het Agentschap Wegen en Verkeer (https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen).
3. De fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van artikel 30 van de bouwcode.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 1 augustus 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 30 september 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 29 december 2023 |
Verslag GOA | 21 september 2023 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt te worden nageleefd. Er dient er een domeinvergunning te worden aangevraagd via het webportaal van het Agentschap Wegen en Verkeer (https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen).
3. De fietsstalplaatsen moeten voldoen aan de inrichtingsprincipes van artikel 30 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.