Terug
Gepubliceerd op 02/10/2023

2023_CBS_06562 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050358. Erwtenstraat 61. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06562 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050358. Erwtenstraat 61. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_06562 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050358. Erwtenstraat 61. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023050358

Gegevens van de aanvrager:

SLIMAN HADDOUCHI met als adres ERWTENSTRAAT 61 te 2060 ANTWERPEN

Ligging van het project:

Erwtenstraat 61 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 415P4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en renoveren van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

  • 1.3 Harmonie en referentiebeeld:
    • Het talrijkst zijn mansardedaken afgewerkt met leien. Dakpannen kunnen bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de afwerking van een mansardedak in de omgeving.
    • Het talrijkst zijn ramen in mansardedaken uitgewerkt als een dakkapel. Dakvlakramen kunnen bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor ramen in een mansardedak in de omgeving.
    • Het talrijkst zijn mansardedaken van circa 2m7m hoog. Een hoogte van 3m30 kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de hoogte van een mansardedak in de omgeving.
    • Het talrijkst wordt de kroonlijst aan de straatzijde op gelijke hoogte voorzien als aan de tuinzijde. Dit is niet in voorliggend voorstel het geval. De voorgestelde wijziging van de kroonlijst is bijgevolg niet kenmerkend voor de omgeving.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De leefkeuken op het gelijkvloers heeft onvoldoende lichtdoorlatende oppervlakte. Deze moet minimaal 10 % van de vloeroppervlakte bedragen. De deur en dakkoepel komen samen uit op 1,91 m², de leefkeuken is 21 m². Doordat de leefkeuken is voorzien in een L-vorm kan er niet overal voldoende natuurlijk licht komen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvrager wenst de woning op te toppen met een extra woonlaag onder een mansardedak. Dit is aanvaardbaar op voorwaarde dat deze laag wordt uitgewerkt passend in de omgeving. Dit is niet het geval zoals blijkt uit de toetsing regelgeving.

 

Op het gelijkvloers wordt de vergunde getande uitbouw in de nieuwe toestand perceelsbreed dichtgebouwd met een bouwdiepte van 14 m. Dit is aanvaardbaar op voorwaarde dat het geheel van het gelijkvloers wordt uitgewerkt passend bij deze bouwdiepte. Dit is niet het geval. Het gelijkvloers blijft ongewijzigd (op het dichtmaken van de opening tussen de keuken en de eetkamer na).

Het behouden van de badkamer op het gelijkvloers hypothekeert de verblijfskwaliteit bij de voorgestelde uitbreiding.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de bestaande en nieuwe toestand is de voorgevel afgewerkt met een grijze cementering. Rondom de raamopeningen zijn witte hoekprofielen zichtbaar, wat niet kwalitatief en esthetisch verantwoord is. Bij pleisterwerken aan de voorgevel dienen steeds onzichtbare hoekprofielen gebruikt te worden.

Ook dienen de natuursteen elementen gevrijwaard te worden van cementering.

 

De mansardeverdieping is hoog en niet in verhouding met de rest van de gevel. De hoogte is uitgelijnd met de mansarde van de rechterbuur, maar deze heeft een kroonlijst die 0,60 m hoger zit dan de kroonlijst van de aanvraag.

De gevel van de mansarde wordt afgewerkt met zwarte dakpannen, een materiaal dat niet kenmerkend is bij mansardedaken.

Daarnaast worden er dakvlakramen in de mansarde geplaatst, wat ook niet kenmerkend is voor dit type dak.

Omwille van bovenstaande redenen kan besloten worden dat de uitwerking van het mansardedak niet aanvaardbaar is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naast de ongunstige ruimtelijke argumenten is de toevoeging van extra slaapkamers ook niet wenselijk qua woonkwaliteit zonder een passend voorstel met betrekking tot kwalitatieve vergroting van de verblijfsruimten die geen slaapkamer zijn.

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het namelijk belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is in voorliggend project met 6 slaapkamers niet het geval, waardoor de woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt.

 

Naast de relatief beperkte oppervlakte heeft de leefruimte ook zeer weinig woonkwaliteit. Door het dichtmaken van de opening tussen de keuken en de voormalige eetkamer, krijgt de achterste travee van de leefruimte minder natuurlijk licht en gaat de ruimtelijke kwaliteit van een doorzonwoning verloren. Bovendien verloopt de circulatie tussen de leefruimten via de smalle gang van circa 0,70 m, wat naar gebruiksgenot zeer beperkt is.

Daarbij zorgt de positie van de badkamer op het gelijkvloers ervoor dat de keuken te weinig natuurlijk licht krijgt.


De badkamer op het gelijkvloers supprimeren (en dus de badkamer op de verdieping gebruiken) en de oppervlakte van deze badkamer bij de oppervlakte van de verblijfsruimte voegen én de openingen tussen deze ruimtes en de buitenruimte substantieel vergroten, zou deze problemen van gebruiksgenot eventueel meer kunnen oplossen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden


1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het mansardedak in leien te voorzien in plaats van dakpannen.

3. De ramen in het mansardedak te voorzien als dakkapel in plaats van dakvlakramen.

4. Het mansardedak te voorzien van een maximale hoogte van 2m70 boven de bovenkant van de kroonlijst, in plaats van 3m30, zoals in rood aangeduid op de snede AA.

5. Het verplaatsen van de kroonlijst aan de achterzijde wordt uitgesloten van vergunning.

6. De bovenkant van de kroonlijsten te voorzien op 10m50 in plaats van 10m30.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren.

8. Het mansardedak te voorzien met bureauruimtes in plaats van met slaapkamers.

9. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

10. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 april 2023

Volledig en ontvankelijk

26 mei 2023

Start openbaar onderzoek

7 juni 2023

Einde openbaar onderzoek

6 juli 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

8 september 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 december 2023

Verslag GOA

27 september 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 juni 2023

6 juli 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

 

Ophoging scheimuur door optopping: De bezwaarindiener uit zijn/haar bezorgdheid in verband met de mogelijke impact die de ophoging van de scheimuur zou kunnen hebben op de bezonning op zijn/haar perceel.

Evaluatie: De optopping situeert zich op het hoofdvolume van de woning en blijft beperkt tot 1 bouwlaag. De optopping zal inderdaad meer schaduw genereren op het naastgelegen perceel, maar de impact beperkt zich tot het zadeldak en de platte daken van de aanbouw. Er kan naar alle redelijkheid gesteld worden dat het verlies aan bezonning de woonkwaliteit van het naastgelegen perceel niet dermate schaadt.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het mansardedak in leien te voorzien in plaats van dakpannen.

3. De ramen in het mansardedak te voorzien als dakkapel in plaats van dakvlakramen.

4. Het mansardedak te voorzien van een maximale hoogte van 2m70 boven de bovenkant van de kroonlijst, in plaats van 3m30, zoals in rood aangeduid op de snede AA.

5. Het verplaatsen van de kroonlijst aan de achterzijde wordt uitgesloten van vergunning.

6. De bovenkant van de kroonlijsten te voorzien op 10m50 in plaats van 10m30.

7. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren.

8. Het mansardedak te voorzien met bureauruimtes in plaats van met slaapkamers.

9. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

10. Alle handelingen, werken en wijzigingen op het gelijkvloers worden uitgesloten van vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.