Terug
Gepubliceerd op 02/10/2023

2023_CBS_06585 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076052. Fortuinstraat 26. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06585 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076052. Fortuinstraat 26. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_06585 - Omgevingsvergunning - OMV_2023076052. Fortuinstraat 26. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023076052

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Montana Mertens met als adres Fortuinstraat 26 te 2180 Antwerpen en mevrouw Olivia Van Impe met als adres Fortuinstraat 26 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Fortuinstraat 26 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 138R3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en het heropbouwen van een garage

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/04/1959: toelating (802#7821) voor het bouwen van een tweewoonst.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning in halfopen bebouwing, met zijtuin links en met bijgebouw, geheel achteraan rechts in de tuin;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte: 9,25 m;
  • kroonlijsthoogte: 5,65 m;

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen;
  • plint in bruine gevelsteen;
  • dorpels in blauwe hardsteen;
  • wit buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • open ruimte ingericht als tuin.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • gesupprimeerd raam in de zijgevel op het gelijkvloers;
  • mee in het binnenklimaat opgenomen inpandig gelijkvloers terras, als uitbreiding van de leefruimte;
  • bijgebouwde berging (± 22 m²) met toegangspoort, links achteraan in de tuin;
  • gesloopt (of initieel nooit opgetrokken) bijgebouw, rechts achteraan;
  • intern uitgevoerde constructieve werken.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, dus mits regularisatie aan de woning uitgevoerde wijzigingen en sloop bijgebouw achteraan rechts, maar met bijkomend:

-          inrichting:

  • nieuw, niet voor bewoning bedoeld, bijgebouw (± 50 m²), met onder andere plaats voor het stallen van een wagen, links achteraan op het perceel (na sloop aanwezige bijgebouw).

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande berging, links achteraan op het perceel;

-          op nagenoeg dezelfde locatie nieuw oprichten van niet voor bewoning bestemde garage/tuinberging met terras;

-          regulariseren van reeds uitgevoerde werken aan de woning, zoals (onder andere) interne constructieve werken en de aanleg van het terras achter de woning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):

-          artikel 1: Zone voor wonen (Wo1), 1.2 Inrichting, 3 Tuin: het totaal aan bestaande verharding, nieuwe verharding en constructies neemt ± 81 m² van de zij- en achtertuinoppervlakte in (ongeveer 36 % van het totaal van ± 223 m²), waar dit maximaal 74 m² mag zijn (1/3de) – betreffende houdt bovendien rekening met het feit dat naar de nieuwe garage geen opritverharding werd ingetekend/voorzien.
Bijkomend wordt de verharding in de tuin aangelegd in niet-waterdoorlatend materiaal, waar het verplicht is om de verhardingen wel degelijk effectief als dusdanig te voorzien.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 – Open ruimte: het totaal aan bestaande verharding, nieuwe verharding en constructies neemt ± 81 m² van de zij- en achtertuinoppervlakte in (ongeveer 36 % van het totaal van ± 223 m²), waar dit maximaal 74 m² mag zijn (1/3de) – betreffende houdt bovendien rekening met het feit dat naar de nieuwe garage geen opritverharding werd ingetekend/voorzien.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

De verharde oppervlakte in de zij- en achtertuinzone, achter de voorgevelbouwlijn van de woning, dient (inclusief terrassen, tuinpaden, opritten, bijgebouwen, zwembaden, …) beperkt te blijven tot een maximale oppervlakte van 74 m² (dientengevolge dient een deel van het terras achter de woning te worden verwijderd of dient het terras bij het bijgebouw drastisch in omvang te worden verkleind).

Bijkomend bestaat zo onder geen beding nog de mogelijkheid naast en achter de woning een oprit naar de autostalplaats achteraan te voorzien.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het regulariseren van geringe aanpassingen aan een vergunde eengezinswoning en het optrekken (na afbraak van de aanwezige constructie) van een niet voor bewoning bestemd bij-/bergingsgebouw, dat deels voor het stallen van een voertuig dienst zal doen. Gelet op de verenigbaarheid van de hoofdfunctie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De inname van het inpandige terras in het binnenklimaat van de woning is zonder meer aanvaardbaar – er gebeurt daarvoor geen volumewijziging en de tuin blijft voldoende ruim om op een degelijke wijze over een buitenruimte te kunnen beschikken.

De volumetrie van het nieuwe bijgebouw achteraan links kan eveneens rekenen op een gunstig advies vanuit ruimtelijk oogpunt, dit aangezien meer dan voldoende open en onbebouwde tuinruimte resteert op het perceel in kwestie (zo blijft een degelijke woonkwaliteit gegarandeerd) en dat bijgebouwen van dergelijke omvang (met complementaire functie) voldoende voorkomend zijn op aanpalende percelen (met een gelijkaardige grootte).

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden achteraan in de tuin plaats en zijn derhalve nagenoeg niet zichtbaar vanop het openbare domein. Desalniettemin zijn de gehanteerde materialen, rode gevelsteen en wit schrijnwerk, eenduidig aanvaardbaar voor dit type van constructie en zijn zij bovendien visueel aangepast aan de materialisatie van de woning.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verhardingen in de tuinzone dienen te worden voorzien in waterdoorlatende materialen.

2. De verharde oppervlakte in de zij- en achtertuinzone, achter de voorgevelbouwlijn van de woning, dient (inclusief terrassen, tuinpaden, opritten, bijgebouwen, zwembaden, …) beperkt te blijven tot een maximale oppervlakte van 74 m².

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

1 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

9 augustus 2023

Einde openbaar onderzoek

7 september 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

14 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

12 februari 2024

Verslag GOA

21 september 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

9 augustus 2023

7 september 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De verhardingen in de tuinzone dienen te worden voorzien in waterdoorlatende materialen.

2. De verharde oppervlakte in de zij- en achtertuinzone, achter de voorgevelbouwlijn van de woning, dient (inclusief terrassen, tuinpaden, opritten, bijgebouwen, zwembaden, …) beperkt te blijven tot een maximale oppervlakte van 74 m².

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.