Terug
Gepubliceerd op 02/10/2023

2023_CBS_06596 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038571. Ridder van Parijsstraat ZN, Trammezandlei ZN. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06596 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038571. Ridder van Parijsstraat ZN, Trammezandlei ZN. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_06596 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038571. Ridder van Parijsstraat ZN, Trammezandlei ZN. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023038571

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ridder van Parijsstraat ZN, Trammezandlei ZN te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nrs. 284X8, 284N6, 305H9, 305K10, 305V12, 305X13, 305S13, 305L10, 305N10, 305R13, 305H14, 413C7, 413W7, 413N7, 423D10, 423A5 en 424T12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van de Ridder van Parijsstraat en de Trammezandlei

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;

 

Geacht vergunde toestand

-          Ridder van Parijsstraat:

  • rijbaan met een breedte van circa 6,9 m in straatkasseien;
  • voetpad aan weerszijde met een breedte van circa 2,6 m in betontegels;
  • bomenrij aan weerszijde van de rijbaan;

-          Trammezandlei:

  • rijbaan met een breedte van circa 8 m tot circa 8,2 m in straatkasseien;
  • voetpad aan weerszijde met een breedte van circa 3,2 m tot circa 3,6 m in betontegels;
  • bomenrij aan weerszijde van de rijbaan.

 

Bestaande toestand

-          conform geacht vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          Ridder van Parijsstraat en Trammezandlei:

  • vellen van 21 bomen;
  • opbreken van de bestaande verahrding;
  • aanleggen van een gescheiden rioolstelsel;
  • inrichting als woonerf;
  • verharding in betontegels afgewisseld met vlakken in lineaire grasbetontegels;
  • langsparkeervakken in straatkeien met een groene voeg;
  • vergroten van de onverharde zones;
  • inrichting van een centraal pleintje op de kruising van de Ridder van Parijsstraat en de Trammezandlei;
  • aanplanten van 12 bomen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vellen van 21 bomen;

-          heraanleggen van de Ridder van Parijsstraat;

-          heraanleggen van de Trammezandlei.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

2 augustus 2023

9 augustus 2023

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 augustus 2023

22 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

22 juni 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Water-link

2 augustus 2023

9 augustus 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

22 juni 2023

4 juli 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

22 juni 2023

30 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

22 juni 2023

23 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 51 Het Dokske, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 8 juni 1995. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 11/03/2023.
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanleiding van de heraanleg van de Ridder van Parijsstraat en Trammezandlei is het proefproject ‘Antwerpen Breekt Uit’ waarbij wordt ingezet op ontharden, vergroenen en verblauwen van de bestaande straten.

 

Beide straten zijn in de bestaande toestand klassieke woonstraten en worden in voorliggende aanvraag omgevormd tot woonerven. De huidige rijrichtingen blijven behouden, wat gunstig beoordeeld wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De straten worden in hun bestaande toestand gekenmerkt door een kasseien rijweg met parkeerplaatsen aan beide zijden. Twee bomenrijen in kleine boomvakken flankeren de straten. De rijweg van de Ridder van Parijsstraat is op dit moment te smal om een vlotte doorgang te garanderen voor hulpdiensten. Waar beide straten samenkomen bevindt zich in de bestaande toestand een grote, onbestemde met kasseien verharde zone.

 

De aanvraag omvat de omvorming van de straten tot klimaatrobuuste woonerven met aandacht voor extra groenvolume, waterberging en verblijfsplekken, wat de woon- en leefkwaliteit voor de bewoners en bezoekers zal verbeteren.

 

Een woonerf heeft een gelijkgrondse aanleg zonder onderscheid tussen rijweg en voetpad, waardoor auto’s “te gast” zijn. Het snelheidsregime is beperkt tot 20 km/u en de parkeerplaatsen zijn duidelijk afgebakend. In de Ridder van Parijsstraat zal aan één zijde langs geparkeerd worden, terwijl de Trammezandlei ruimte biedt om met parkeerpockets te werken. Asverschuivingen van deze pockets helpen het verkeer vertragen. De zwakke weggebruikers staan centraal en krijgen meer ruimte waardoor de verkeersveiligheid wordt verhoogd, wat positief beoordeeld wordt.

 

De heraanleg omvat het creëren van nieuwe groenzones en het vergroten van de bestaande om de bestaande bomen meer levensverwachting te geven. Op het centrale pleintje waar beide straten samenkomen wordt een groot deel onthard en komen twee nieuwe toekomstbomen en een kleinere boomsoort. Een ondergrondse boombunker zal deze bomen van extra groeimogelijkheden voorzien.

 

“De bomenbalans is negatief, maar qua groenvolume, klimaatrobuustheid en biodiversiteit zal de toestand er in de nieuwe situatie op vooruit gaan.”

Dit advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen wordt bijgetreden.

 

Om zoveel mogelijk te ontharden, is er voor een groot deel van de beloopbare en berijdbare zones gekozen voor groene en waterdoorlatende materialen. Daarnaast watert de verharding af richting de groenzones om zoveel mogelijk regenwater op te vangen en optimaal te laten infiltreren.

 

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 69 plaatsen in de nieuwe toestand, wat gunstig geadviseerd wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor het aanleggen van de straten wordt gekozen voor een variëteit aan duurzame en waterdoorlatende materialen. Door het inzetten op ontharding en vergroening zullen de geplande werken een gunstig effect hebben op de beeldkwaliteit van beide straten.
 

Bodemreliëf

Er worden geen onaanvaardbare aanpassingen gedaan aan het bodemreliëf.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3000 m² (7 180 m²) en een ingreep in de bodem groter dan 1000 m² (gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

De archeologienota werd opgemaakt door GATE en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 11/03/2023 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/25281). Er werd een programma van maatregelen opgemaakt waarin een archeologische opgraving van een deel van het projectgebied werd bevolen. Dit onderzoek dient tijdens de werken te worden uitgevoerd.”

Het advies van de dienst Archeologie wordt bijgetreden en de bijhorende voorwaarden worden overgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

3. De voorwaarden bij het advies van de dienst Archeologie worden nageleefd:

- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een opgraving voor een deel van het projectgebied, gedegen uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/25281).

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen

- De bouwheer nodigt de dienst Archeologie van de stad Antwerpen uit voor een startvergadering

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 april 2023

Volledig en ontvankelijk

22 juni 2023

Start openbaar onderzoek

3 juli 2023

Einde openbaar onderzoek

1 augustus 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

5 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

3 januari 2024

Verslag GOA

21 september 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 juli 2023

1 augustus 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,

herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

3. De voorwaarden bij het advies van de dienst Archeologie worden nageleefd:

- De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een opgraving voor een deel van het projectgebied, gedegen uit (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/25281).

- De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be)

- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen

- De bouwheer nodigt de dienst Archeologie van de stad Antwerpen uit voor een startvergadering

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.