Terug
Gepubliceerd op 25/09/2023

2023_CBS_06404 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007288. Markt 4. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/09/2023 - 08:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06404 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007288. Markt 4. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_06404 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007288. Markt 4. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023007288

Gegevens van de aanvrager:

NV INVESTMENT FRANKENBERG met als adres Provinciesteenweg 28 te 3190 Boortmeerbeek

Ligging van het project:

Markt 4 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 408P

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met reca gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/07/2005: vergunning (20051379) voor het plaatsen van een horecaterras;

-          23/01/1956: toelating (23/01/1956) voor het aanbouwen van een zaaltje;

-          07/06/1955: toelating (802#6743) voor het bouwen van een café-restaurant.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • reca (café + feestzaal) op het gelijkvloers;
  • meergezinswoning met 5 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een zadeldak;
  • perceel op het gelijkvloers is volledig bebouwd met 1 bouwlaag onder een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood/bruine baksteen;
  • plintverdieping en dorpels in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloers in hout en op de verdiepingen in witte pvc;
  • balustrades in smeedijzer;
  • toegang tot inpandige garage langs de rechter perceelsgrens;
  • kroonlijsthoogte van circa 9,87 m en nokhoogte van circa 13,00-14,14 m

-          inrichting:

  • open koer tussen café en feestzaal;
  • uitpandige terrassen vooraan en achteraan op de eerste en tweede verdieping.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • dakconstructie boven de koer tussen café en feestzaal.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • reca (café + feestzaal) op het gelijkvloers;
  • meergezinswoning met 5 wooneenheden op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand in gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder een zadeldak;
  • perceel op het gelijkvloers is volledig bebouwd met 1 bouwlaag onder een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood/bruine baksteen;
  • dakbedekking in rood/bruine dakpannen;
  • plintverdieping en dorpels in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloers in hout en op de verdiepingen in witte pvc;
  • balustrades in zwart staal;
  • toegang tot inpandige garage langs de rechter perceelsgrens;
  • kroonlijsthoogte van circa 9,87 m en nokhoogte van circa 13,20-14,32 m

-          inrichting:

  • uitpandige terrassen vooraan gesupprimeerd en achteraan uitgebreid op de eerste, tweede en derde verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          supprimeren koer gelijkvloers.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

4 augustus 2023

29 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 augustus 2023

16 augustus 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 augustus 2023

17 augustus 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

bij herbouw of vermeerdering van het aantal woongelegenheden dient elke zelfstandige woning over een buitenruimte te beschikken. De minimale netto-vloeroppervlakte van deze buitenruimte is 4 vierkante meter, vermeerderd met 2 vierkante meter per slaapkamer, te rekenen vanaf de tweede slaapkamer;

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de woongelegenheid unit 6 heeft een minimale hoogte van 2,55 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij en de Provincie Antwerpen aangewezen zijn als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De meergezinswoning met reca gelijkvloers blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op de begane grond werd de bestaande open ruimte dichtgebouwd wat in strijd is met artikel 27 van de bouwcode. Omdat het hier een hoekperceel betreft, minder dan 20 meter diep aan beide straatkanten, kan een afwijking toegestaan worden met toepassing van artikel 3 van de Bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassingen aan de voorgevels binnen de huidige aanvraag blijven beperkt tot het supprimeren van de terrassen en het plaatsen van balustrades in functie van valbeveiliging, uitgevoerd in zwart gelakt staal. Dit strookt met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanpassingen aan de woongelegenheden op de bovenliggende verdiepingen hebben als doel het gebruiksgenot van de bewoners te verbeteren. De vergunde terrassen aan voor- en achtergevel worden vanwege betonrot afgebroken. Aan de achtergevel worden nieuwe terrassen voorzien die in functie van de nieuwe indeling worden verplaatst.

Uit lezing van de plannen blijkt dat de minimale oppervlakte van de buitenruimte van unit 3 en 5 te klein is volgens artikel 28 van de bouwcode. Voor appartementen met 2 slaapkamers moet de oppervlakte minimaal 6 m² bedragen. Deze tekortkomingen, welke een rechtstreekse invloed hebben op de woonkwaliteit van de appartementen, zijn van die aard dat ze noemenswaardige aanpassingen van de plannen betekenen. Ze kunnen daarom niet als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

Daarnaast moet worden opgemerkt dat deze terrassen zich naast slaapkamers en badkamers bevinden van andere woongelegenheden, wat negatieve gevolgen heeft voor de woonkwaliteit van de appartementen. Ook worden vanop de terrassen storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendommen waardoor ze privacy hinder met zich meebrengen.

De voorgestelde wijzigingen aan de terrassen van voor- en achtergevel worden daarom uit deze aanvraag uitgesloten.

 

Volgens het opgemaakte statusrapport wordt een gunstig advies verleend voor 5 woongelegenheden.

Er werd een woongelegenheid ingericht in het dakvolume. In voorliggende aanvraag wordt deze woongelegenheid uitgebreid waardoor ze moet voldoen aan de huidige bouwcode. De vrije hoogte van deze verdieping bedraagt 2,55 m. Slechts een derde van de netto-oppervlakte van de toegevoegde slaapkamer onder het mansardedak bereikt deze lage vrije hoogte wat onvoldoende kwaliteit met zich meebrengt en in strijd is met artikel 21 §2 van de bouwcode. De wijzigingen aan deze woongelegenheid worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De aangevraagde wijzigingen aan de terrassen van voor- en achtergevel worden uitgesloten uit deze omgevingsvergunning. 

4. De wijzigingen aan unit 6 onder mansardedak worden uitgesloten uit deze omgevingsvergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

4 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

3 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

1 januari 2024

Verslag GOA

12 september 2023

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1. Uitvoeringstechnisch: de afwerking moet minstens dezelfde zijn als de huidige en de op te trekken scheimuur moet bij voorkeur met dekstenen bekleed worden.

Beoordeling:

Dit betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken.

Het bezwaar is ongegrond;

2. Schade aan eigendom: bezwaarindiener merkt op dat de betrokken partij voor het geheel van de verbouwingen over een degelijke ABR-verzekering moet beschikken mocht er enige schade veroorzaakt worden aan hun gebouw/installatie.

Beoordeling:

De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Dit is echter een bezwaar van burgerrechtelijke en niet van stedenbouwkundige aard. 

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De aangevraagde wijzigingen aan de terrassen van voor- en achtergevel worden uitgesloten uit deze omgevingsvergunning.

4. De wijzigingen aan unit 6 onder mansardedak worden uitgesloten uit deze omgevingsvergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.