Terug
Gepubliceerd op 25/09/2023

2023_CBS_06413 - Omgevingsvergunning - OMV_2022150690. Damhertenlaan 53. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/09/2023 - 08:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06413 - Omgevingsvergunning - OMV_2022150690. Damhertenlaan 53. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_06413 - Omgevingsvergunning - OMV_2022150690. Damhertenlaan 53. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022150690

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Charlotte Hermans met als adres Leopold De Vriesstraat 58 bus 201 te 2600 Antwerpen en Jeroen Vandervelden met als adres Leopold de Vriesstraat 58 bus 201 te 2600 Antwerpen (Berchem)

Ligging van het project:

Damhertenlaan 53 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 237X9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning en regulariseren van de bestaande toestand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/07/1959: toelating (238#10311) voor het bouwen van een woonhuis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning met bureel;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte links van 10,50 m en rechts van 9 m;
  • hoogte van 8,50 m;
  • uitkragend terras op eerste verdieping, links van 2,50 m diep en rechts van 4 m diep;
  • buitentrap tegen rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • zwarte graniet op gelijkvloers en witte gevelsteen op verdiepingen;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • witte kroonlijst in hout;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting: achtertuin van circa 113 m².

 

Bestaande toestand

-          functie: eengezinswoning met bureel;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte gelijkvloers van 10,50 m;
  • bouwdiepte verdiepingen links van 10,50 m en rechts van 9 m;
  • hoogte van 8,50 m;
  • uitkragend terras op eerste verdieping, links van 1,5 m en rechts van 3 m, op eerste verdieping;
  • buitentrap tegen linker perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • donkergrijs/zwarte leistenen op gelijkvloers en bruinbeige/grijze gevelsteen op verdiepingen;
  • grijze dorpels in graniet;
  • bruine kroonlijst in beton;
  • grijsbruine voordeur in hout;
  • donkerbruin buitenschrijnwerk in PVC;
  • grijsbruine vouwpoort in hout naar inpandige garage;

-          inrichting: achtertuin van circa 113 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning met bureel;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 10,70 m;
  • hoogte van 8,80 m;
  • uitkragend terras op eerste verdieping van 1,30 m diep;
  • buitentrap tegen linker perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • donkergrijs/zwarte tegels en bruinbeige/grijze gevelsteen op verdiepingen;
  • neutraalgrijze beplating of EPDM;
  • grijze dorpels in graniet;
  • lichtgrijze kroonlijst in cementering;
  • witte zonweringbehuizing in aluminium;
  • witte voordeur en buitenschrijnwerk in aluminium;
  • witte vouwpoort naar inpandige garage in aluminium;

-          inrichting: achtertuin van circa 113 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          isoleren van de achtergevel en het dak;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De bouwtoelating uit 1959 voor het bouwen van een bel-étagewoning met drie bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing werd anders uitgevoerd dan de oorspronkelijke plannen aangeven.

 

De verspringende bouwdiepte werd op bovenliggende bouwlagen behouden maar op de gelijkvloerse verdieping werd de maximale bouwdiepte perceelsbreed doorgetrokken waardoor een ruimere bureauruimte mogelijk werd.

Op het bovenliggend terras achteraan de eerste verdieping werd de trap naar de tuin niet aan de rechter- maar aan de linkerzijde voorzien.   

Binnen de contouren van het bouwvolume zijn deze volumewijzigingen beperkt en zitten vervat tussen de opgaande scheimuren van de beide buurpanden met grotere bouwdieptes waardoor er geen negatieve gevolgen naar bezonning of privacyhinder te verwachten zijn.

 

Na het gelijkvloers wordt op de verdiepingen ook de achtergevel perceelsbreed doorgetrokken en na-geïsoleerd. De bouwdiepte komt zo op 10,73 m te liggen.

Met de volume-uitbreiding verkleint het achterliggend terras van 11,87 m² tot 5,30 m², maar kan er op eerste verdieping wel bijkomende leefruimte en een verbeterd contact met de achterliggende tuin van 111 m² gecreëerd worden.

Ook het dak wordt geïsoleerd wat het comfort in de woning ten goede komt.

 

De beperkte uitbreiding achteraan rechts tegen de hoger opgaande blinde scheidsmuur van de linker aanpalende is niet hinderlijk voor de omgeving en kan gunstig geadviseerd worden  Er rest voldoende open ruimte op het perceel en de bouwdiepte van 10,73 m is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het straatbeeld in de onmiddellijke omgeving wordt bepaald door voorgevelafwerkingen in baksteen in combinatie met een geaccentueerde gelijkvloerse plint.

 

De bestaande bruingrijze baksteen blijft behouden en de plint wordt, evenals de penant tussen de ramen op de tweede verdieping, voorzien in glanzende donkergrijze tegels. Het bestaande zwarte buitenschrijnwerk wordt vervangen door mat wit aluminium buitenschrijnwerk. De nieuwe raamindeling van grotere glaspartijen met minder verdelingen beogen een beter contact met de omgeving en meer daglichttoetreding. De gevraagde aanpassingen zijn visueel inpasbaar in de omgeving. 

 

In de achtergevel wordt hetzelfde buitenschrijnwerk als in de voorgevel toegepast. Het gevelvlak onder en boven de ramen wordt voorzien van geprofileerde platen. 

De aanpassingen aan de achtergevel volgen uit de functionele herinrichting van het pand. Het beoogde materiaalgebruik voor de achtergevel is hedendaags en stedenbouwkundig inpasbaar. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

12 juli 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 september 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

9 december 2023

Verslag GOA

14 september 2023

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.