De wijk Stuivenberg ligt in de oksel van de Krijgsbaan en de Sint-Bernardsesteenweg. Ten noorden wordt ze begrensd door de Salesianenlaan en ten oosten door de Albert Einsteinlaan. De sociale woonwijk werd gebouwd tussen 1945 en 1958 in opdracht van de toenmalige huisvestingsmaatschappij Beter Wonen (vandaag Woonhaven Antwerpen). De wijk werd ruwweg in drie zones verdeeld: een noordelijk deel met voornamelijk grondgebonden eengezinswoningen met tuin; een zuidelijk deel met 4 appartementsgebouwen aan het Majoor Maelfaitplein en de Rector Vermeylenlaan; en een centraal deel met gemeenschapsfuncties: de stedelijke basisschool Accent, een tafeltennisclub en een voetbalterrein.
In 2008 nam Woonhaven Antwerpen het initiatief tot een planmatige vernieuwing van alle sociale woningen in de wijk. Stad Antwerpen en Woonhaven besloten samen een masterplan op te maken voor de wijk met als doel randvoorwaarden te formuleren om zo ruimtelijk tot een beter ingebedde wijk te komen.
Op 3 juli 2009 (jaarnummer 8743) keurde het college het masterplan goed. De vernieuwing van het noordelijke deel van de wijk werd ondertussen gerealiseerd. In 2022 startte Woonhaven met de planning om het zuidelijk deel van de wijk te vernieuwen waarbij de 4 bestaande appartementsgebouwen worden afgebroken.
Op 24 juni 2022 (jaarnummer 5219) gaf het college de opdracht om de verwerving van grond van Woonhaven in dit deel van de wijk te onderzoeken met het oog op een campus Buitengewoon Onderwijs. Na dit ruimtelijk haalbaarheidsonderzoek moet de aanpassing van het masterplan ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd.
In het ruimtelijk haalbaarheidsonderzoek werd rekening gehouden met volgende initiatieven:
In functie van het ruimtelijk haalbaarheidsonderzoek werden verschillende adviezen ingewonnen:
1. Bomentoets
Op de site staan verschillende bomen. Om te weten of ze het waard zijn om te behouden, en zo ja, onder welke randvoorwaarden, werd in oktober 2022 een bomentoets uitgevoerd. Het nieuwe inrichtingsplan moet maximaal rekening houden met de bomentoets en de waardevolle bomen zo veel als mogelijk behouden door in te zetten op duurzaam ruimtegebruik.
2. Mobiliteitstoets
Om inzicht te krijgen in de bijkomende verkeersgeneratie van de nieuwe ontwikkelingen werd een mobiliteitstoets uitgevoerd waarbij de planningscontext, het huidige bereikbaarheidsprofiel en het mobiliteitsprofiel in kaart werden gebracht. Uit de toets blijkt dat de programma's van Zorgbedrijf, Woonhaven, Stedelijk onderwijs en Kinderopvang geen significant effect hebben op het omliggend wegennet. Voor een campus Buitengewoon Onderwijs zijn wel aanpassingen nodig aan de bestaande wegenis in functie van een optimale ontsluiting naar het hoger wegennet en de noodzakelijke draaicirkels voor het specifiek busvervoer. Voorgesteld wordt om een volwaardige aansluiting met een doorsteek van de middenberm R11 (4 takken) te maken ter hoogte van de Albert Einsteinlaan en deze uit te werken als niet lichtengeregelde kruising (ovonde - rotonde). Zodoende worden niet enkel de nieuwe busbewegingen mogelijk gemaakt, maar wordt ook een verbetering gecreëerd voor de hoofdontsluiting van het crematorium en de bereikbaarheid van het Schoonselhof voor ceremoniewagens. De meest optimale oplossing wordt nog verder uitgewerkt in overleg met AWV.
De nieuwe ontwikkelingen moeten rekening houden met de lange termijnvisie over de publieke doorwaadbaarheid voor zacht verkeer doorheen de verschillende eigendommen. De bestaande onderbreking tussen Dokter Robert Kochlaan en Rector Vermeylenlaan blijft behouden, om het verkeersluwe karakter te bestendigen en sluipverkeer doorheen de woonwijk en de nieuwe ontwikkeling te voorkomen.
3. Ontwerpend onderzoek
Gezien de ruime profilering van de Krijgsbaan, Rector Vermeylenlaan en Dokter Robert Kochlaan is het projectgebied een aangewezen locatie om een hogere bouwblokrand toe te staan. Een hogere bouwhoogte ten opzichte van het masterplan dd. 2009 laat toe het gewenst programma van Woonhaven op een kleinere footprint te realiseren. Hierdoor kan een antwoord geboden worden op het maximaal behoud van het bomenbestand en komt tevens ruimte vrij om een extra programma, zoals de campus Buitengewoon Onderwijs, een plaats te geven. Binnen de afzonderlijke architectuuropdrachten is circulair bouwen een onderzoeksaspect.
4. Sociaal-Ruimtelijke veiligheid
Om het aspect overlast aan te pakken is verder onderzoek nodig naar:
5. Jeugd
In Hoboken ontbreekt op dit moment volwaardig wijkgebonden professioneel jeugdwerk. Ook specifiek voor de Stuivenbergwijk, onder andere door de stijgende kinder- en jongerenpopulatie, wordt een nood aan jeugdaanbod vastgesteld. De ontwikkeling van de verschillende sites in de Stuivenbergwijk is een opportuniteit om hieraan tegemoet te komen. De focus ligt enerzijds op gedeeld ruimtegebruik. Hiervoor wordt onder andere, maar niet uitsluitend, gekeken naar de ontwikkeling van de geplande schoolfaciliteiten. Ook Woonhaven toont zich bereid om indien nodig binnen de eigen infrastructuur hiervoor de nodige ruimte ter beschikking te stellen. Anderzijds dienen hiervoor, zowel inhoudelijk als financieel, de nodige stappen gezet te worden in functie van het exploiteren van deze ruimtes door professioneel jeugdaanbod.
Bovenstaande (ruimtelijke) aanbevelingen werden verwerkt in het masterplan Stuivenberg 2.0. Dit is een nieuw ruimtelijk kader voor het zuidelijk deel van de woonwijk waarin aan de hand van bouwenveloppes (inplanting, volume, bouwhoogte) de verschillende initiatieven een plaats krijgen.
De nieuwe ruimtelijke structuur gaat uit van volgende principes:
Voor de verschillende ontwikkelinitiatieven gelden volgende randvoorwaarden:
Het college keurt het masterplan Stuivenberg Hoboken 2.0, aanpassing zuidelijk deel Rector Vermeylenlaan, goed.
Het college geeft opdracht aan
AG Vespa | Het verwerven van grond in de Stuivenbergwijk in Hoboken voor de realisatie van een campus buitengewoon onderwijs voor kinderen met bijzondere noden. De nodige contracten afsluiten met de eindgebruiker. |
TV/ Onderwijs | Het programma buitengewoon onderwijs in de Stuivenbergwijk in Hoboken verfijnen, hiervoor een aanbieder vinden en de nodige contracten afsluiten. |
TV/ Onderwijs ism TV/ Jeugd | In samenspraak met de jeugdpartners op de site een jeugdaanbod voorzien. |
SW/Mobiliteit | Verdere uitwerking doorsteek middenberm R11 in overleg met AWV. |
SW/ Publieke Ruimte | Projectopvolging heraanleg wegenis in de wijk zelf. Raming heraanleg van deze wegenis en afstemming met district en externe partners. |
SW/ Klimaat en Leefmilieu | In samenspraak met Fluvius bekijken of de nieuwe gebouwen binnen het masterplan kunnen worden aangesloten op het warmtenet binnen de warmtecluster Hoboken, dan wel op een andere manier fossielvrij kunnen worden geklimatiseerd. |
AG Vespa, Sport, MV, TV/ onderwijs, TV/ jeugd | Verder onderzoek en overleg met eigenaars en partners over mogelijkheden gedeeld gebruik: - gedeeld gebruik faciliteiten scholen - gedeeld gebruik voetbalveld en onderzoek naar beperkte verlenging voetbalveld in functie van ruimer gebruik - integratie ruimte voor gemeenschapsvoorziening in de gebouwen van Woonhaven |