Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023054606 |
Gegevens van de aanvrager: | NV N.V. Bastenie met als adres Lange Vlierstraat 11 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lakborslei 491 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nr. 132R |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren en renoveren van een gelijkvloerse reca inrichting |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/09/2015: milieuvergunning klasse 3 (288997) voor een café;
- 21/11/2003: milieuvergunning klasse 3 (285360) voor een restaurant;
- 12/10/1995: vergunning (629#6129) voor verbouwingswerken appartement;
- 17/12/1992: milieuvergunning klasse 3 (380179) voor een drankgelegenheid.
- 26/11/1992: weigering (18#83551) van de regularisatieaanvraag voor een gesloten terras in de voortuin;
- 26/05/1988: weigering (629#7478) van een zomerterras uit windschermen;
- 26/05/1977: vergunning (627#35919) voor het plaatsen van lichtreclame;
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bouwvolume (regulariseren van dichtbouwen open koer);
- wijzigen van de voorgevels;
- verharden van de voortuin;
- de aanvraag heeft louter betrekking op het gelijkvloers en de kelder.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 4 augustus 2023 | 18 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 4 augustus 2023 | 29 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 augustus 2023 | 16 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
aan de binnenzijde van de nieuwe deur tussen terras en verbruikszaal is geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig;
het ingetekende meubilair ter hoogte van de nieuwe inkomdeur zorgt ervoor dat er geen voldoende brede vlakke wand- en vloerbreedte voorzien kan worden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
het voorzien van een overdreven grote opening in de voortuin naar de ondergrondse verluchte kruipkelder is strijdig met punt 2. Deze tast het groene karakter van de voortuin teveel aan;
de voortuin wordt niet afgesloten door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter;
de voortuin wordt ingericht met een terras terwijl voortuinen enkel voorzien kunnen worden van de noodzakelijke verhardingen zoals toegangspaden;
de open koer wordt dichtgebouwd. Dit kan enkel indien minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd is. De oppervlakte van de voortuin wordt niet in rekening gebracht;
er wordt geen zaak-gebonden publiciteit opgetekend op de gevelaanzichten. Indien er zaak-gebonden publiciteit aangebracht of behouden wordt is een Omgevingsvergunning noodzakelijk.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale of fluviale overstromingskans gemodelleerd. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde reca-zaak blijft behouden en blijft verenigbaar met de functie woongebied volgens het gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In de bestaande toestand bevindt er zich een gesloten verandaconstructie in de voortuin langs de Bisschoppenhoflaan. Deze veranda zal worden afgebroken. De betonnen vloerplaat van de veranda blijft behouden en zal de ondergrond vormen voor een nieuw houten terras in open lucht. Aansluitend wordt een bijkomende terraszone aangelegd in waterdoorlatende kiezels. De inrichting van de voortuin met een terrasverharding is in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Aangezien het gelijkvloers echter functioneert als een reca-zaak, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan. Een terras is een dankbare extra toevoeging aan een reca-zaak en zorgt voor levendigheid in de straat. Ook de buitentrap naar de kelder kan gunstig geadviseerd worden in functie van het functioneren van de reca-zaak. Via deze trap zal de aanvoer van drank vlot kunnen gebeuren.
De terraszones worden afgeboord met een groenaanplanting. Het is niet duidelijk of deze groenaanplant zelf als tuinafsluiting zal fungeren conform artikel 19 van de bouwcode. Als voorwaarde moet aan de vergunning worden gekoppeld dat de voortuin moet afgesloten worden met een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m.
De open koer uit de vergunde toestand wordt op het gelijkvloers dichtgebouwd. De aanvraag is hiermee in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat bij toename van de bebouwde grondoppervlakte minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn. Gezien de aanvraag een hoekperceel betreft met een beperkte oppervlakte en gezien de koer niet aansluit op een open binnengebied, heeft de open koer weinig meerwaarde. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode, wordt een afwijking toegestaan.
In het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer wordt de inrichting van fietsstalplaatsen voor bezoekers opgelegd. Het is niet wenselijk om de groenaanleg te supprimeren in functie van deze voorwaarde. De fietsstalplaatsen moeten binnen de voorziene verharde zone ingericht worden.
Visueel-vormelijke elementen
De gelijkvloerse bouwlaag is in de bestaande toestand gepleisterd, deels in een gele kleur en deels in een bruine kleur. In de nieuwe toestand zal het pleisterwerk voorzien worden van een licht beige kleur waardoor het een rustig geheel vormt met de rest van de gevel.
Aan de zijde van het nieuwe terras wordt een zonneluifel tegen de gevel aangebracht. Er wordt echter geen kleur gespecifieerd. Om het rustige gevelbeeld zo goed mogelijk te bewaken, moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld dat de zonneluifel in een neutrale kleur moet worden voorzien.
Er wordt geen zaak-gebonden publiciteit opgetekend op de gevelaanzichten. Indien er zaak-gebonden publiciteit aangebracht of behouden wordt, is mogelijks een Omgevingsvergunning noodzakelijk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op artikel 24 en 25. De afwijkingen hebben betrekking op de toegangsdeur naar het terras. In de vergunde toestand was hier echter ook een deur waardoor er geen wijzigingen optreden en een afwijking wordt toegestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dient nageleefd te worden. De fietsstalplaatsen moeten binnen de voorziene verharde zones ingericht worden.
3. De voortuin moet afgesloten worden met een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m.
4. De zonneluifel moet in een neutrale kleur worden voorzien.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 mei 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 4 augustus 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 3 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 1 januari 2024 |
Verslag GOA | 18 september 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dient nageleefd te worden. De fietsstalplaatsen moeten binnen de voorziene verharde zones ingericht worden.
3. De voortuin moet afgesloten worden met een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m.
4. De zonneluifel moet in een neutrale kleur worden voorzien.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.