Terug
Gepubliceerd op 25/09/2023

2023_CBS_06387 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054422. Walvisstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/09/2023 - 08:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06387 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054422. Walvisstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_06387 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054422. Walvisstraat 34. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023054422

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Tine Raemdonck met als adres Walvisstraat 34 te 2018 Antwerpen en de heer Wouter Braspenningx met als contactadres Walvisstraat 34 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Walvisstraat 34 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1282T8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

het wijzigen van de dakkapel tegenover OMV_2021091228

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/08/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021091228) voor het plaatsen van een dakkapel en dakvlakramen, verwijderen van een bijgebouw en interne verbouwingswerken.

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/102768;

-          15/03/1963: vergunning (18#81622) voor Bergplaats aan bouwen - 13.2.1963;

-          11/09/1896: toelating (1896#1267) voor Vijf huizen.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 3 bouwlagen met zadeldak en kelderverdieping;
  • zwembad in kelder;
  • groendaken op de 1ste verdieping;
  • zolderruimte ingericht als bureau;
  • 3,06 m breed dakkapel.

-          gevelafwerking:

  • rode papensteen en banden in gele en zwarte baksteen, gevelplint, cordons en dorpels in blauwe hardsteen, andere gevelaccenten in witte natuursteen;
  • wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • dak in blauwe natuurschaliĆ«n;
  • gelijkvloers buitenschrijnwerk aan tuinzijde in zwart geschilderd hout;
  • gevelafwerking naar tuinzijde in rode terracotta;
  • dakkapel in zwart plaatmateriaal.

 

Bestaande toestand

-          OMV_2021091228 in uitvoering.

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning (overeenkomstig vergunde toestand);

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van:

  • 3,86 m breed dakkapel;

-          gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume: anders uitvoeren van de dakkapel tegenover vergunning OMV_2021091228

-          er worden geen andere vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De voorwaarden horende bij OMV_2021091228 blijven van kracht en worden opnieuw opgelegd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

31 juli 2023

1 september 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). Het project of de straat voor het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd..

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat het verbreden van een vergunde dakkapel met 80 cm. Uitvoeringstechnische moeilijkheden tijdens de werf vormen de oorzaak van de verbreding. Aangezien het een beperkte uitbreiding van de dakkapel betreft, die weinig impact heeft op de beeldkwaliteit, kan de aanvraag positief geadviseerd worden. De dakkapel blijft in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De vormgeving en de materialisatie van gevels en dak blijven met uitzondering van de verbreding van de dakkapel ongewijzigd t.o.v. de vergunde toestand.

Aangezien het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed en gelegen is in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Omwille van de beperkte zichtbaarheid van de dakkapel kan men de verbreding ervan gunstig adviseren. Wel dienen de voorwaarden uit de vorige vergunning behouden te blijven.

Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt integraal bijgetreden en de geformuleerde voorwaarden worden ter volledigheid en duidelijkheid overgenomen als voorwaarde voor vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het is niet duidelijk of de autostalplaats achteraan in de tuinzone wordt voorzien van waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal (bouwcode, art. 30). Een stallingsmogelijkheid op een verharde zone in de tuin kan worden toegestaan mits deze het begroende karakter van deze zone ondersteunt. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom gesteld dat de autostalplaats in overeenstemming dient te zijn met de inrichtingsprincipes van artikel 30 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De autostalplaats achteraan het perceel dient voorzien te worden in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, conform artikel 30 van de bouwcode.

3.  De bedaking mag niet verhoogd worden, zodat een correcte aansluiting op goten en toren gegarandeerd blijft, conform de voorwaarde in OMV_2021091228.

4. Waardevolle interieurelementen waaronder binnendeuren, haarden, lijstplafonds, vloeren, stukwerk, kelderkeuken dienen maximaal bewaard te blijven, conform de voorwaarde in OMV_2021091228.

5. Alle handelingen, werken en wijzigingen ten opzichte van vergunning OMV_2021091228, met uitzondering van de vergroting van de dakkapel, worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

31 juli 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 september 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 december 2023

Verslag GOA

15 september 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Uitvoeringstechnisch: De bezwaarschrijver stelt dat de afwatering van het hemelwater van het dak van de aanvrager wordt afgewenteld op de eigendom van de bezwaarschrijver, dat de aanvraag een negatieve impact heeft op de werking van zijn schouw en dat de afwerking van de scheimuur voorzien is in brandbaar materiaal. Deze uitvoeringstechnische zaken zouden negatieve effecten kunnen opleveren aan het eigendom van de bezwaarindiener.
    Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de hemelwaterafvoer, de materialisatie van de dakkapel en de opmerkingen aangaande de schouw vormen uitvoeringstechnische aangelegenheden die los staan van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten. Het bezwaar is ongegrond.
  2. Oneigenlijk gebruik: Het bezwaar dat het dak van de gelijkvloerse uitbouw dat op plan als groendak wordt weergegeven in realiteit oneigenlijk gebruikt wordt als dakterras.

Beoordeling: Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigden onze diensten dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Een vergunning wordt toegekend op basis van de plannen die onderdeel vormen van de aanvraag en dient als dusdanig uitgevoerd te worden. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De autostalplaats achteraan het perceel dient voorzien te worden in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, conform artikel 30 van de bouwcode.

3.  De bedaking mag niet verhoogd worden, zodat een correcte aansluiting op goten en toren gegarandeerd blijft, conform de voorwaarde in OMV_2021091228.

4. Waardevolle interieurelementen waaronder binnendeuren, haarden, lijstplafonds, vloeren, stukwerk, kelderkeuken dienen maximaal bewaard te blijven, conform de voorwaarde in OMV_2021091228.

5. Alle handelingen, werken en wijzigingen ten opzichte van vergunning OMV_2021091228, met uitzondering van de vergroting van de dakkapel, worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.