Terug
Gepubliceerd op 13/10/2023

2023_CBS_06534 - Scheldekruising. Verhoging capaciteit veerdienst - Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/09/2023 - 08:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06534 - Scheldekruising. Verhoging capaciteit veerdienst - Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_06534 - Scheldekruising. Verhoging capaciteit veerdienst - Collegiale brief. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Tijdens de werken aan de voetgangerstunnel werd de veerdienst tussen linker- en rechteroever ingevoerd als minder hindermaatregel. Deze overzet wordt intens gebruikt en was al snel overbevraagd. De capaciteit van de veerdienst werd dan ook verhoogd met een overzet op elk kwartier in plaats van om het half uur.  De bijkomende capaciteit werd stopgezet op 31 maart 2023.  

Dit ondanks een collegiale brief (goedgekeurd door het college op 13 januari 2023, jaarnummer 200) gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, waarin stad Antwerpen vraagt om de huidige capaciteit van de veerdienst te bestendigen als minder hindermaatregel voor de grote werken en in afwachting van de Scheldebrug.

Argumentatie

Stad Antwerpen en de gebruikers van de Sint-Annatunnel stellen vast dat  liften en roltrappen - ook na de langdurige renovatiewerken - niet alleen trager zijn, maar daarenboven nog steeds regelmatig defect zijn. 

Hierdoor ondervinden pendelende fietsers en voetgangers geregeld grote hinder om de Schelde te kruisen. Fietsen tussen linker- en rechteroever wordt op deze manier eerder ontraden dan gestimuleerd. Dit staat haaks op de ambitie van een ambitieuze modal shift die de Vlaamse overheid, stad Antwerpen en de burgerbewegingen met elkaar overeen kwamen en die vastgelegd werd in het Toekomstverbond. Het is dus een noodzaak om alle zeilen bij te zetten die een verdere groei van het fietsaandeel stimuleren en faciliteren. Een betrouwbare en snelle Scheldekruising vormt een noodzakelijke schakel voor de fietsverplaatsingen in de regio, niet in het minst voor de woonwerkpendel tussen het Waasland en rechteroever.

Uit de praktijk van de voorbije maanden blijkt eens te meer dat een tweede veerboot geen ‘extra’ is, maar een absolute noodzaak.

Stad Antwerpen vraagt daarom nogmaals en met aandrang om (opnieuw) een extra veerboot in te leggen en de frequentie en amplitude van het Scheldeveer terug te verhogen, zodat dezelfde dienstverlening en capaciteit als vóór 1 april 2023 aangeboden wordt.  Enkel op deze manier kan een kwaliteitsvolle dienstverlening om het kwartier gegarandeerd worden. 

Stad Antwerpen besprak de problematiek van de capaciteit van het veer met de provinciebesturen van Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Beiden ondersteunen  de vraag en de collegiale brief van stad Antwerpen aan de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010407 - Vervoersregio/vervoerautoriteit/Routeplan 2030

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de collegiale brief gericht aan Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.