Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

2023_GR_00505 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022171618. Binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei. District Merksem - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/09/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Güler Turan, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00505 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022171618. Binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei. District Merksem - Goedkeuring 2023_GR_00505 - Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022171618. Binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022171618

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dirk Ooms met als adres Veerstraat 80 te 2840 Rumst

Eigenaars:

Frans Brangers met als adres Laaglandlaan 293 te 2170 Merksem (Antwerpen), Gerarda Jaspers met als adres Asbroeklaan 47 te 2900 Schoten, Jeanne Van Gool met als adres Laaglandlaan 293 te 2170 Merksem (Antwerpen), BV Live Smart Land Kwade Velden met als adres Heistraat 71 bus 1 te 2610 Antwerpen (BELGIE) en Raymond Vercammen met als adres Asbroeklaan 47 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei te 2170 Merksem (Antwerpen), Laaglandlaan 277 2170 Antwerpen en binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 41 sectie B nrs. 157A2, 157A2, 157A2, 158G, 158G, 158F, 158G, 158F, 158F, 159A, 159A, 159A, 160N6, 160S5, 160N6, 160B6, 160S5, 160B6, 160N6, 160S5, 160B6, 163L, 163L, 163L, 164B, 164B, 164B, 165R3, 165R4, 165H4, 165H4, 165P4, 165R4, 165R4, 165P4, 165R3, 165P4, 165H4, 165R3, 174H, 174G, 174E, 174F, 174E, 174G, 174H, 174F, 174G, 174E, 174F, 174H, 175W2, 175Z2, 175N2, 175Y2, 175M2, 175B3, 175K2, 175L2, 175K2, 175Y2, 175M2, 175L2, 175B3, 175N2, 175Z2, 175N2, 175B3, 175K2, 175Y2, 175W2, 175M2, 175W2, 175Z2 en 175L2

Vergunningsplichten:

verkavelen van gronden, stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verkavelen van een terrein in 135 loten voor woningen, openbaar domein, private parkeerplaatsen, nutsvoorzieningen, gemene paden en groen (Verkaveling "Kwade Velden" Merksem).

 

Omschrijving aanvraag

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/01/2007, goedgekeurd BPA Kwade Velden.

 

Huidige toestand

-          binnengebied “Kwade Velden” tussen de Laaglandlaan en de Zwaantjeslei;

-          te slopen boerderij.

 

Gewenste toestand

-          opdelen van een terrein in 135 loten voor:

  • woningbouw (loten 1 tot 54);
  • private parkeerplaatsen (loten 55 tot 122);
  • gemene paden en groen (loten 123 tot 133);
  • nutsvoorzieningen (lot 134);
  • openbaar domein (lot 135):
    • uitvoeren van uitgravingen en ophogingswerken van het maaiveld;
    • uitvoeren van rioleringswerken met aansluiting op het bestaande net;
    • aanleggen van wegenis;
    • aanleggen van wandel- en fietspaden, pleinen, groen- en waterzones;
    • aanleggen van ondergrondse nutsvoorzieningen voor de betrokken percelen en openbaar domein.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen bestaande bebouwing;

-          ontbossen en rooien van bomen;

-          wijzigen van het reliëf van de bodem;

-          verkavelen van een terrein in 135 loten voor woningen, openbaar domein, private parkeerplaatsen, 

            nutsvoorzieningen, gemene paden en groen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

21 februari 2023

23 februari 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

21 februari 2023

30 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 februari 2023

3 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal


11 april 2023

Gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie


Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie


7 maart 2023

Geen bezwaar

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

21 februari 2023

20 maart 2023

Gunstig

PROXIMUS/ Proximus

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


TELENET/ Omgevingsloket Telenet

21 februari 2023

6 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets

21 februari 2023

23 februari 2023

Geen advies

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

21 februari 2023

1 maart 2023

Gunstig

Water-link

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag


 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

21 februari 2023

23 februari 2023

Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu


21 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

21 februari 2023

24 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 februari 2023

6 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ grond- en pandendecreet

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK


21 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

21 februari 2023

17 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

21 februari 2023

7 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

21 februari 2023

13 maart 2023

Straatnamencommissie

21 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
     (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
     De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

Algemene bouwverordeningen

  • Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
     Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Het ingewonnen advies was gunstig en legt geen bijkomende voorwaarden op.

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

Het projectgebied Kwade Velden is een binnengebied dat in het westen begrensd en ontsloten wordt door de Laaglandlaan en in het oosten door de Zwaantjeslei. Het zuidwesten van de site wordt begrensd door het Kastanjeboomplein en het noordwesten door het Lindeboomplein. Beide maken deel uit van de ‘Nieuwe Tuinwijk’, sociale tuinwijken gedateerd uit 1921. In het noorden wordt het gebied begrensd door percelen die gebruikt worden voor landbouw, namelijk grasland en voedergewassen. In het Zuiden wordt het binnengebied begrensd door lokalen van jeugdbeweging Chiro TOM.

Voorliggende aanvraag omvat het verkavelen van gronden, het slopen van een hoeve en stedenbouwkundige handelingen voor de infrastructuur van de beoogde verkaveling. Het project vormt het kader voor het afleveren van een vergunning voor de bouw van 54 woningen. De aanvraag gaat gepaard met de aanleg, wijziging en opheffing van een gemeenteweg. Er werd dan ook een rooilijnplan ‘VA_VP_N_ROOILIJNPLAN’ bij de aanvraag gevoegd.

Doorheen de projectsite komen verbindingen tussen de Laaglandlaan en Zwaantjeslei. De inritten aan de Zwaantjeslei en Laaglandlaan worden gekenmerkt door de aanwezigheid van fietsenstallingen. Het gebruik van de auto wordt sterk ontraden, het hart van de site is autovrij. De rest van de site is autoluw door de locaties van de parkeerpockets (dicht bij de in- en uitritten). De parkeerpockets zijn gekoppeld per twee woonclusters. Binnen de contouren van het openbaar domein zijn 16 parkeerplaatsen voor bezoekers opgenomen. 

Doorheen het project lopen twee ondiepe en half verborgen grachten. Centraal wordt een wadi voorzien met ten noorden grasland en ten zuiden het buurt(sport)pleintje.

Het ontwerp is meerdere keren besproken op het COD.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de provinciale dienst integraal waterbeleid. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:

“Gunstig, aangezien de aanvraag verenigbaar is met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginselen van het Decreet Integraal Waterbeleid.“


De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De wadi’s zijn ruim bemeten, maar worden nog onvoldoende gevuld. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd dat ook het water van de kavels, zijnde de overloop van de hemelwaterputten, zoveel als mogelijk rechtstreeks wordt aangesloten op deze wadi’s. Dit kan door middel van ondiep gelegen overlopen met terugslagkleppen. Enkel als het niet mogelijk is alle kavels rechtstreeks aan te sluiten op de wadi’s, wordt bijkomend als voorwaarde opgelegd dat de overstort in de knijpconstructie richting Laaglandlaan (op huidig plan hoogte van 3,59 mTAW) wordt opgetrokken, idealiter tot een hoogte van 4,3 mTAW. Als deze hoogte om technische redenen niet haalbaar is, is een lagere hoogte toelaatbaar, maar wordt meer opwaarts een bijkomende knijpconstructie voorzien die er voor zorgt dat de grote wadi optimaal gevuld wordt met het water van de opwaarts gelegen kavels. Deze laatste twee voorwaarden moeten er desgevallend voor zorgen dat het water van de kavels onrechtstreeks in de wadi’s geborgen kan worden.“


Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. 


De voorwaarden geformuleerd in deze adviezen zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 december 2022

Volledig- en ontvankelijk

21 februari 2023

Start openbaar onderzoek

3 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

1 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

25 september 2023

Uiterste beslissingsdatum

3 november 2023

Verslag GOA

5 juli 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

3 maart 2023

1 april 2023

0

0

0

6

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

    1. Waterproblematiek, bijkomende wateroverlast: De bezwaarindiener kan nog altijd niet geloven dat hij als bewoner rond het verkaveling – Kastanjeboomplein en Lindeboomplein geen water overlast zou hebben. Hij moet nu al pompen om al het water uit onze kelders te verwijderen.  Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De waterproblematiek is gekend. Verder is het dossier voor advies opgestuurd naar de waterbeheerder, de provinciale dienst integraal waterbeleid en adviseren zij vanuit hun expertise gunstig.

    2. Waterproblematiek: Al staan de Kwade Velden niet als overstromingsgebied geregistreerd, zijn ze – volgens de bezwaarindiener – wel degelijk watergevoelig en dit staat ook zo letterlijk beschreven in het opgestelde BPA op de website van de Stad Antwerpen. Door het hoge grondwater dat enkel maar meer water en modder met zich meeneemt, en gezien de meerdere bouwprojecten in de buurt (niet alleen de Kwade Velden maar verder ook nog op de Laaglandlaan), zijn er nog minder mogelijkheden voor dat water om een weg te vinden. De kelders in de omgeving blijven zelden droog, zeker na een natte periode zoals de bezwaarindiener nu meemaakt. Volgens de bezwaarindiener zou het beter zijn, dat er effectief een park wordt aangeplant zodat die bomen het overtollig water kunnen opnemen in plaats van dat het naar onze kelders vloeit. Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De waterproblematiek is gekend. Verder is het dossier voor advies opgestuurd naar de waterbeheerder, de provinciale dienst integraal waterbeleid en adviseren zij vanuit hun expertise gunstig.

    3. Wateroverlast: Volgens de bezwaarindiener gaf de districtsraad van Merksem eerder advies op het BPA Kwade Velden, waarin uitdrukkelijk stond dat voor de zone ‘Binnengebied Zwaantjeslei’ bijkomende bebouwing niet opportuun is gezien de watergevoeligheid van het gebied. Dit gebied dient in natte periodes als belangrijke buffer. Er vormen zich hier ook niet voor niks natuurlijke beken. De klimaatopwarming zal leiden tot zwaardere en meer langdurige regenval. Behalve de buffer capaciteit van het gebied, wordt met extra bebouwing ook infiltratie capaciteit weggenomen. Recente studies toonden aan hoe belangrijk dit soort gebieden zijn voor waterinfiltratie in de bodem in verstedelijkte gebieden. En water is sowieso reeds een probleem in de buurt, laat staan als er nog een hele verkaveling bij komt die bovendien opgehoogd zal worden tot boven het niveau van sommige aangrenzende panden. Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De waterproblematiek is gekend. Verder is het dossier voor advies opgestuurd naar de waterbeheerder, de provinciale dienst integraal waterbeleid en adviseren zij vanuit hun expertise gunstig.

     4. Locatie wadi: Volgens de bezwaarindiener is de extra buffercapaciteit vooral voorzien in de grote wadi. Die ligt echter stroomopwaarts van de meeste huizen. Het laagste punt van de wadi is 4.55m. De huizen aan de kant van de Laaglandlaan (44 woningen) liggen volgens de bezwaarindiener echter lager dan de wadi. Dat wil zeggen dat ze niet kunnen profiteren van de buffercapaciteit. Meer, bij zeer grote regenval (regenbom) loopt de wadi over in de woonwijk. Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. De volumes van de wadi’s zijn berekend op de aangesloten verhardingen én de 80 m² per kavel (zoals het inderdaad moet), maar de afwatering van de kavels komt niet terecht in de wadi’s. De overloop van de regenputten gaat immers naar de RWA-leidingen. Deze zijn weliswaar verbonden met de wadi’s op bepaalde plaatsen, maar de RWA leidingen liggen globaal lager dan de vloeipeilen van de wadi’s. De noodoverlaat boven het wervelventiel van de RWA-leiding naar de riolering van de Laaglandlaan ligt op 3.59 mTAW, dus lager dan de vloeipeilen van de wadi’s (variërend van 4.0 tot 4.3 mTAW). Het water vanuit de kavels dreigt dus ongebufferd naar de riolering te stromen. Dit is voor een dergelijk overstromingsgevoelig gebied niet toelaatbaar.

    5. Aanbod/ bereikbaarheid parkeerplaatsen: De berekening van de parkeerplaatsen gebeurt voor het project in zijn geheel. Qua mobiliteit en parkeren moet dit project duidelijk in 2 gesplitst worden. Mensen gaan niet rondrijden om langs de andere toegang parkeerplaats te zoeken.

Het eerste deel sluit aan op de Zwaantjeslei. Het betreft 10 woningen. Hiervoor worden voorzien: 

  • 8 publieke parkeerplaatsen
  • 13 private parkeerplaatsen

Om de straat aan te sluiten verdwijnen er echter ook 3 parkeerplaatsen in de Zwaantjeslei. Hierdoor is het aantal netto parkeerplaatsen maar 5.

Het tweede deel sluit aan op de Laaglandlaan. Het betreft 44 woningen. Hiervoor worden voorzien: 

  • 8 publieke parkeerplaatsen
  • 55 private parkeerplaatsen

Om de straat aan te sluiten verdwijnen er echter ook 6 parkeerplaatsen in de Laaglandlaan. Hierdoor is het aantal netto parkeerplaatsen maar 2.

De parkeerverordening vereist 1,55 parkeerplaatsen per woning. Vermits er netto maar 57 parkeerplaatsen zijn wordt niet voldaan aan de parkeerverordening. (Een minimum van 68 is vereist.)

Als beide gebieden toch als 1 geheel wordt gezien, is nog steeds niet voldaan aan de parkeervereiste. Er moeten immers nog steeds 9 parkeerplaatsen verdwijnen waar de nieuwe straten aansluiten op de nieuwe wijk. Netto zijn er dus maar 75 parkeer plaatsen wat minder is dan de vereiste 83,7 (84).

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het project wordt als 1 geheel gezien, er is geen opsplitsing tussen de delen bij de parkeerbehoefteberekening. De parkeerplaatsen die verdwijnen op het openbare domein ten gevolge van de aansluiting worden meegenomen in de bouwvergunning.

    6. Aangeboden perceelsoppervlakte: Volgens de bezwaarindiener zijn de percelen veel te klein: de bouwzones liggen veel te dicht op onze achtergevel en tuingrens, zodat de privacy wordt geschonden. Wij zien ook niet in waarom er per se een wandelpad naast onze woning moet lopen en zien dit als een inbreuk op onze privacy. Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De percelen hebben een diepte van circa 22 m met een tuinzone van circa 10 m. Tevens bedraagt de afstand van achtergevel tot achtergevel circa 33 m. Dit zijn stedelijke afmetingen en aanvaardbaar in deze context. Het wandelpad dient om de achterliggende tuinen te ontsluiten en bieden een meerwaarde door de site doorwaadbaar te maken.

    7. Haag en veiligheid: Vandaag grenst het eigendom van de bezwaarindiener alleen aan de straatkant aan het openbaar domein. Met dit project wordt de zuidkant (vandaag grenzend aan het boerderijerf) ook openbaar domein en park. Daardoor heeft hij meer directe inkijk, en meer inbraakgevoeligheid. De plannen maken niet duidelijk hoe de nieuwe grens van zijn tuin met het openbaar domein wordt afgescheiden. Wordt de huidige haag behouden? Hoe wordt er een inbraakveilige afscheiding voorzien? Op welk domein komt die te staan? De beukenhaag heeft aan de kant van de boerderij al tientallen jaren geen onderhoud gehad. Daardoor is ze op sommige plaatsen dik en verwilderd. Als die gesnoeid wordt is er kans dat ze niet overleefd. Als ze niet gesnoeid wordt is de grens met openbaar domein niet veilig. Concreet stellen we een afsluiting (hek of muur) voor tussen ons perceel en het nieuwe openbaar domein. Hierbij moet uiteraard de bestaande haag behouden blijven. Door de huidige structuur van de haag kan die alleen aan de kant van het openbaar domein geplaatst worden. Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat een omgevingsvergunning een zakelijk karakter heeft en verleend wordt onder voorbehoud van de vereiste burgerlijke rechten. De door de bezwaarindiener aangehaalde hinderaspecten die zouden kunnen optreden door wijzigingen aan de haag of perceelsgrens zijn burgerrechtelijk van aard. Het omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat een omgevingsvergunning een zakelijk karakter heeft en verleend wordt onder voorbehoud van de vereiste burgerlijke rechten.

    8. Onevenredige nadelen: De nadelen en risico’s van de voorgelegde plannen komen disproportioneel terecht op de eigendom van de bezwaarindiener. De voordelen komen disproportioneel terecht bij de nieuwe bewoners en dus bij de projectaanvragers/bouwheer.

  • De nieuwe huizen liggen hoger, waardoor de risico’s op wateroverlast disproportioneel liggen bij ons en onze buren. Ook de toekomstige klimaatimpact komt disproportioneel bij ons te liggen.
  • De nieuwe huizen hebben private parkeerplaatsen. Zij lijden dus niet onder de verhoogde parkeerdruk. Die komt opnieuw bij ons en onze buren.
  • Achter onze tuin komt de afvalophalingsplaats. Weerom komen de nadelen terecht bij ons. Als alternatief kan de afvalophalingsplaats verlegd worden naar de andere kant van de straat (in de driehoek.)
  • In de realiteit gaat de afvalophalingsplaats ook gebruikt worden door verhuiswagens, koerierdiensten,… voor de woningen die ook hun vuilnis daar moeten achterlaten.
  • De wijk wordt verkeersluw aangelegd. De 2 belangrijkste straten omringen echter onze eigendom. We komen daardoor op een eiland tussen de straten. Daardoor hebben we alle last van de wijk Laaglandlaan terwijl de andere bewoners slechts aan één of geen straat grenzen. Hierdoor wordt ons rustig genot van onze eigendom onevenredig belemmerd.
  • De perceelgrenzen van de nieuwe huizen en het openbaar domein worden besproken en uitgelegd. Er is geen aandacht voor de huidige eigendommen en de nieuwe grenzen van het openbaar domein.

    De vergunning kan niet worden verleend om dat de lasten éénzijdig bij ons en de huidige bewoners komen te liggen. Het ontwerp poogt niet om baten en lasten eerlijk te verdelen. Dit is disproportioneel.

    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het dossier is voor advies opgestuurd naar de provinciale dienst integraal waterbeleid en zij adviseren vanuit hun expertise gunstig. Dus de verwachte wateroverlast is onderzocht. De parkeerbehoefte wordt opgelegd conform de bouwcode. De wijk zal dus zelfvoorzienend zijn in het parkeren, inderdaad in de vorm van private parkeerplaatsen. De bewoners zullen dus sneller op hun eigen parkeerplaats parkeren dan op het openbaar domein. Het punt in verband met het sorteerstraatje is een veronderstelling en wordt niet gestaafd. Het is geen stedenbouwkundig aspect. Het is correct dat de bezwaarindiener wordt ingesloten door de ontsluiting. Echter voldoet de aanvraag hiermee aan het Bijzonder Plan van Aanleg “Kwade Velden”. Het punt in verband met de eigendomsgrenzen is een burgerrechtelijk aspect en dient dus onderling te worden uitgeklaard.

    Besluit

    De gemeenteraad beslist:

    Artikel 1

    De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

    Artikel 2

    De gemeenteraad beslist de bezwaren over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg als ongegrond te verwerpen. Er werd tegemoet gekomen aan de bezwaren die deels gegrond waren.

    Artikel 3

    De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘VA_VP_N_ROOILIJNPLAN’.

    Artikel 4

    De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe wegen en openbaar domein tussen Laaglandlaan en Zwaantjeslei onder volgende voorwaarden en lasten:

    Voorwaarden

    1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
    2. De voorwaarden opgenomen in de archeologienota dienen te worden opgevolgd.
      • De bouwheer voert het programma van maatregelen, nl. een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van een proefsleuvenonderzoek, uit conform de bepalingen uit de opgestelde archeologienota (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/22505 ), nadien maakt de erkende archeoloog een nieuwe nota op, ook het daaruit volgende programma van maatregelen dient verplicht te worden uitgevoerd.  
      • De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@antwerpen.be )
      • De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
      • De bouwheer nodigt de dienst archeologie van de stad Antwerpen uit voor een startvergadering.
    3. De aanvrager moet vóór het uitvoeren van werken in de grond of grondverzet ter hoogte van de verdachte zone (achterliggend erf boerderij, perceel 11423B0163/00L000), een erkend bodemsaneringsdeskundige aanstellen om een technisch verslag op te maken. Het verslag moet in het bijzonder aandacht hebben naar mogelijke verontreiniging als gevolg van de opslag van afvalstoffen (bouwpuin, asbestplaten, banden) en afgedankte voertuigen in het verleden.
    4. Aangaande de plaatsing van de fietsbeugels, het draaien van de rijrichting, het plaatsen van breekpalen en de draaicirkels, dient er een overleg te gebeuren met de brandweer.
    5. Minimum 10 % van de aangeboden parkeerplaatsen moet worden uitgerust met laadpalen, conform artikel 30 van de bouwcode.
    6. De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §7, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk:  23-203355.
    7. De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2000 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.“
    8. De voorwaarden opgelegd in het advies van Aquafin zijn strikt na te leven.
    9. De voorwaarden opgelegd in het advies van Telenet zijn strikt na te leven.
    10. De maximum verharding in het voorschrift “2.3.1 verhardingen -terrassen” te wijzigen naar “maximum 1/3 verharding”. Dit wordt in rood aangepast in de voorschriften.
    11. Ook het water van de kavels, zijnde de overloop van de hemelwaterputten, moet zoveel als mogelijk rechtstreeks worden aangesloten op de wadi’s door middel van ondiep gelegen overlopen met terugslagkleppen. Enkel als het niet mogelijk is alle kavels rechtstreeks aan te sluiten op de wadi’s, mag de overstort in de knijpconstructie richting Laaglandlaan opgetrokken worden tot een hoogte van 4,3 mTAW. Een lagere hoogte is enkel toelaatbaar wanneer meer opwaarts een bijkomende knijpconstructie voorzien wordt die er voor zorgt dat de grote wadi optimaal gevuld wordt met het water van de opwaarts gelegen kavels.

    Lasten

    De verkavelaar dient er zelf voor te zorgen dat de nodige leidingen voor water-, elektriciteits-, kabeltelevisie- en fm-distributie aanwezig zijn, zodanig dat alle individuele kavels van voormelde verkaveling zonder uitbreiding van het distributienet op dat net aangesloten kunnen worden. Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen. Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie. De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald.

    Artikel 5

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.