Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

2023_GR_00616 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Voorlopige vaststelling. Intrekking - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/09/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Güler Turan, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00616 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Voorlopige vaststelling. Intrekking - Goedkeuring 2023_GR_00616 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Sint-Anneke Plage’. District Antwerpen - Voorlopige vaststelling. Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) kadert binnen de uitvoering van het Masterplan Sint-Anneke Plage, dat een heropleving van het gebied beoogt. Het masterplan zelf betreft een verdere uitwerking van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) en het ontwikkelingsconcept Scheldepark Linkeroever en past binnen de strategische visie van het in opmaak zijnde Strategisch Ruimteplan Antwerpen (SRA).

Door de planinitiatieven wordt getracht van Sint-Anneke Plage een vernieuwde recreatieve trekpleister te maken. Aanleiding hiertoe zijn verschillende ontwikkelingen zoals de verhoging van de dijken in het kader van het Sigmaplan, de bestaande horeca die als zonevreemd beschouwd kan worden, camping De Molen die zal verhuizen en de verschillende jachthavenclubs die de intentie hebben om samen te werken aan het moderniseren van de jachthaven.

De huidige functies en inrichting stroken niet helemaal met de gewenste ontwikkelingen. De huidige gewestplanbestemming, grotendeels gebied voor dagrecreatie, laat niet veel mogelijkheden toe. Door de opmaak van een RUP voor Sint-Anneke Plage kunnen de krachtlijnen van het masterplan vertaald worden in een nieuw geïntegreerd kader voor de herontwikkeling en het opnieuw attractief maken van de site. De opmaak van een RUP schept onder meer de mogelijkheid om tegemoet te komen aan de functionele uitbreidingsmogelijkheden voor aanwezige horeca.

Op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9237) keurde het college het Masterplan Sint-Anneke Plage goed alsook de proces- en richtnota (jaarnummer 9238) voor het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Sint-Anneke Plage.

Op 2 november 2016 gaf de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) haar advies op de proces- en richtnota. In de zitting van 19 december 2016 (jaarnummer 241) adviseerde de districtsraad van Antwerpen de proces- en richtnota gunstig met voorwaarden.

Op 7 juli 2017 (jaarnummer 6025) nam het college kennis van het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage. Op 6 september 2017 gaf de GECORO Antwerpen advies op het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage. In de zitting van 18 september 2017 (jaarnummer 145) adviseerde de districtsraad van Antwerpen het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage gunstig met voorwaarden.

Op 3 oktober 2017 werden de adviezen van de deputatie, de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar en andere adviserende instanties, zoals opgelegd in de Vlaamse codex ruimtelijke ordening, plenair besproken.

Op 24 juni 2019 (jaarnummer 457) stelde de gemeenteraad het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage voorlopig vast.

Op 19 juli 2019 ontving de stad een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid.

Op 29 juni 2020 (jaarnummer 440) beslist de gemeenteraad het besluit van 24 juni 2019 in te trekken en het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage, district Antwerpen voorlopig vast te stellen.

Een openbaar onderzoek werd gehouden van 17 augustus 2020 tot en met 15 oktober 2020.

Op 15 juni 2021 (jaarnummer 5085) besliste het college om het RUP Sint-Anneke Plage voor te leggen aan de gemeenteraad ter definitieve vaststelling.

Op 28 juni 2021 (jaarnummer 445) werd de definitieve vaststelling van het RUP Sint-Anneke Plage afgevoerd door de gemeenteraad.

Op 8 februari 2023 ontving de stad een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid.

Op 3 maart 2023 (jaarnummer 1320) besliste het college om het RUP Sint-Anneke Plage te hernemen.

Juridische grond

Artikel 2.2.13 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) versie 30 april 2017 die de procedure vastleggen voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).

Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 2.2.21 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dat zegt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.

Argumentatie

Situering plangebied

Sint-Anneke is recht tegenover het Eilandje gelegen. In het noorden en het oosten vormt de Schelde de rand van het projectgebied. Aan de zuidelijke zijde is de grens getrokken ter hoogte van de Charles de Costerlaan. De binnenbocht wordt begrensd door de aanwezige bebouwing langs de Thonetlaan. In het uiterste westen gaat het projectgebied over de Gloriantlaan, tot en met de eerste strook van het Esmoreitpark, van de parking tot aan de Schelde.

Krachtlijnen

In het RUP zijn algemene voorschriften opgenomen alsook specifieke voorschriften voor bestemmingszones en overdrukken. De zone aan de Scheldezijde van de dijk wordt bestemd als zone voor natuur. Deze zone valt samen met het aanwezige habitatrichtlijngebied, een door Europa beschermde natuurzone. Het doel is de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van natuur en het natuurlijke milieu te garanderen.

In het plangebied zijn twee zones voor groen terug te vinden. De Robinsontuin en haar uitlopers naar het Esmoreitpark en naar de zuidelijke Scheldeboorden (Gr1) en de strandzone – gelegen tussen de Wandeldijk en de zone voor natuur (Gr2).

Tussen beide zones voor groen zijn drie zones voor gemengde functies (Ge) afgebakend. Ze zijn allen bestemd als zone voor groen en zone voor recreatie. Beide bestemmingen zijn nevengeschikt en evenwaardig. De mogelijkheden voor de zone ten westen van de Gloriantlaan worden beschreven in zone Ge1, voor de horecastrip en de tuinbouwschool in de zone Ge2 en voor de zone van zwembad De Molen tot en met de jachthaven in zone Ge3.

Indicatief zijn de aslijn van het dijklichaam, verbindingen voor langzaam verkeer, drie vista’s en twee parkeerzones aangegeven. De vista’s dienen de doorzichten naar de Schelde te garanderen.

MER-screening

Stap

Datum

aanvraag adressen adviesinstanties

30 maart 2017

aanvraag advies bij de adviesinstanties

21 april 2017

rappelbrief raadpleging adviesinstanties

22 mei 2017

verzending screeningsdossier naar dienst MER

20 oktober 2017

beslissing dienst MER

30 oktober 2017


Op 30 oktober 2017 besliste de dienst MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.

Aan het RUP werden in kader van voorliggende herneming beperkte aanpassingen gedaan. deze zijn niet van dien aart dat ze leiden tot aanpassing van de conclusie van de plan-m.e.r.-screening.

Waterparagraaf

In toepassing van artikel 8 van het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 moeten alle uitvoeringsplannen worden onderworpen aan een watertoets. Op 1 januari 2023 trad het wijzigingsbesluit van de watertoets en de “omzendbrief betreffende richtlijnen voor de toepassing van een klimaatbestendige watertoets en de vrijwaring van het waterbergend vermogen in signaalgebieden” in werking.  Het RUP werd afgetoetst aan de opgelegde regels. Als de toegestane werken worden uitgevoerd met respect voor de vigerende wetgeving, zijn vanuit de discipline water geen aanzienlijke milieueffecten te verwachten.

Planbaten

Er komen geen bestemmingswijzigingen voor die planbaten kunnen doen ontstaan voor percelen in eigendom van de stad en/of dochters.

Veiligheid

Op vraag van een bijgesteld advies van het Team Externe Veiligheid (TEV) van 17 juli 2019 van de Vlaamse Overheid werd in eind 2019, begin 2020 een nota externe veiligheid opgesteld voor het plangebied met daarin een inschatting van de toekomstige populatie in het plangebied. Deze waarden werden op vraag van TEV als bovengrenzen opgenomen in het ontwerp-RUP zoals voorlopige vastgesteld op 29 juni 2020.


Tijdens het openbaar onderzoek werden bezwaren geuit tegen de in de nota externe veiligheid aangenomen toekomstige aantallen aanwezige personen in het plangebied. Na bijkomend onderzoek werden nieuwe cijfers onderzocht en verwerkt in een nieuwe nota externe veiligheid.


Op 30 april 2021 ontving de stad een nieuw advies van de dienst TEV op deze nota. Het advies stelt dat, mits inachtneming van de beperkingen van de populatie, het RUP te verzoenen is met de aanwezigheid van de Seveso-inrichtingen, en beslist daarom dat bij het RUP geen veiligheidsrapport moet worden gemaakt. Voor TEV gelden deze aantallen als te hanteren bovengrenzen.


Verschillende partijen gaven aan dat de bovengrenzen niet representatief zijn. Na bijkomend onderzoek werden nieuwe cijfers onderzocht en verwerkt in een nieuwe nota externe veiligheid. 


Op 8 februari 2023 ontving de stad een bijgesteld advies van TEV op deze nota. Het advies stelt dat  gelet op het feit dat het RUP de vestiging van Seveso-inrichtingen niet toelaat en gelet op het feit dat binnen het RUP wel aandachtsgebied aanwezig en gepland is binnen de consultatiezone van bestaande Seveso-inrichtingen en gelet op het feit dat het Team Externe Veiligheid voldoende zicht heeft op het externe mensrisicobeeld van deze Seveso-inrichtingen om te besluiten dat het plan te verzoenen is met de aanwezigheid van deze inrichtingen, verwacht het Team Externe Veiligheid geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid. Het team Externe Veiligheid beslist op voorwaarde van opname van drie voorstellen van stedenbouwkundige voorschriften dat bij het RUP ‘Sint-Anneke Plage’ geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.

Fasering

Stap

Datum

collegebesluit: proces- en richtnota

28 oktober 2016 (jaarnummer 9238)

GECORO: advies proces- en richtnota

2 november 2016

districtsraad Antwerpen: advies

19 december 2016 (jaarnummer 241)

collegebesluit: kennisname voorontwerp-RUP

7 juli 2017 (jaarnummer 6025)

GECORO: advies voorontwerp-RUP

6 september 2017

districtsraad Antwerpen: advies voorontwerp-RUP

18 september 2017 (jaarnummer 145)

plenaire vergadering en adviezen

3 oktober 2017

beslissing MER

30 oktober 2017

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

14 juni 2019 (jaarnummer 457)

gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

24 juni 2019 (jaarnummer 457)

ontvangst bijgesteld advies Team Externe Veiligheid (TEV)

19 juli 2019

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om besluit 24 juni 2019 in te trekken en ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

12 juni 2020

gemeenteraad: intrekking besluit 24 juni 2019 en voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

29 juni 2020

openbaar onderzoek

17 augustus 2020 t.e.m. 15 oktober 2020

GECORO advies

12 januari 2021

advies TEV

30 april 2021

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

15 juni 2021

gemeenteraad: afvoering definitieve vaststelling RUP

28 juni 2021

advies TEV

8 februari 2023

collegebesluit: intrekking besluit 15 juni 2021 en voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

8 september 2023

gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

25 september 2023

openbaar onderzoek

16 oktober 2023 t.e.m. 14 december 2023

GECORO advies

februari 2024

collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

April 2024

gemeenteraad: definitieve vaststelling RUP

April 2024

schorsingsperiode

Zomer 2024 

publicatie Belgisch Staatsblad

Zomer 2024

Data in vet cursief onder voorbehoud

Adviezen

Plenaire vergadering Advies uitgebracht

Op 2 oktober 2017 werden de adviezen van de deputatie, de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar en de andere adviserende instanties, zoals opgelegd in het VCRO, plenair besproken. Er werden adviezen en suggesties voor toevoegingen bij de voorschriften en de toelichtingsnota meegegeven. Naar aanleiding van de adviezen werd het voorontwerp-RUP Sint-Anneke Plage aangepast en verduidelijkt.

Agentschap Natuur en Bos

ANB stelt vast dat het plan geen betekenisvolle aantasting impliceert voor de instandhoudingsdoelstellingen van de speciale beschermingszone. Er wordt gevraagd om bij toekomstige projecten die direct of indirect interfereren met de speciale beschermingszone een aftoetsing te doen aan de beschermingsbepalingen van dit gebied. Er wordt gevraagd dit op te nemen in de algemene bepalingen van het RUP. Op de vergadering wordt toegelicht dat sowieso bij een vergunningsaanvraag conform de vigerende wetgeving dergelijke aftoetsing onder de vorm van een voortoets of passende beoordeling dient te gebeuren. Het is niet wenselijk deze sectorale wetgeving in de stedenbouwkundige voorschriften van een RUP te vermelden aangezien bij een eventuele wetswijziging er tegenstrijdigheden tussen beide kunnen optreden. Sowieso is de sectorale wetgeving van toepassing.

Toerisme Vlaanderen

Toerisme Vlaanderen vraagt om, mocht de stadscamping op termijn niet kunnen geherlokaliseerd worden, toch binnen het voorliggende plangebied een plek te voorzien. Het RUP Stadscamping is opgestart (college 12 april 2019, jaarnummer 3301) met de intentie om de camping naar Middenvijver te verhuizen. Het is ook zo dat de zones Ge1 en Ge3 bestemd zijn voor verblijfsrecreatie hetgeen een camping mogelijk maakt.

Agentschap Onroerend Erfgoed

Er wordt opgemerkt dat de visie op de toekomstige ontwikkeling van de Plage voortbouwt op de historiek van Sint-Anneke als recreatiegebied. De molen, net als het toegangspaviljoen en het openluchtzwembad, maken deel uit van de geschiedenis van Sint-Anneke en dienen bijgevolg behouden te blijven. De molen is bovendien een beschermd monument. Conform de wetgeving is een verplaatsing ervan niet aan de orde. De molen trekt ook een bepaalde doelgroep aan hetgeen de attractiviteit van het gebied ten goede komt. In het RUP wordt geen uitspraak meer gedaan over de verplaatsing van de molen aangezien de vigerende wetgeving hier van toepassing is.

Er wordt gevraagd om stedenbouwkundige voorschriften op te nemen die een goede windvang van de molen verzekeren. Er dient een windtoevoer en windafvoer te worden voorzien. De beste windtoevoer komt uit ZW-richting; de afvoer kan gebeuren richting Schelde. Ook is een zadeldak met nok haaks op de molen interessanter voor een optimale windtoevoer. Voor het bouwkundig erfgoed (toegangspaviljoen en zwembad) is de stad zelf bevoegd voor adviesverlening. Bij de gevraagde inrichtingsstudie werd een criterium toegevoegd die vraagt dat aangetoond moet worden dat aanwezige monumenten goed kunnen blijven functioneren.

De Vlaamse Waterweg

Er wordt gevraagd om de algemene bepaling omtrent waterbeheersing aan te passen met “ alle werken, handelingen en wijzigingen zijn toegelaten voor de aanleg, het functioneren of de aanpassing van de waterinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle werken, handelingen en wijzigingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokale dienstwegen, jaagpaden, recreatienetwerk en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten”. Deze bepaling zal als dusdanig worden aangepast bij de algemene bepalingen.

Er wordt gevraagd om in de zones Ge1, Ge2, Ge3 en Ge4 ruimere bouwenveloppes mogelijk te maken om een rendabele ontwikkeling mogelijk te maken, bijvoorbeeld door middel van een indicatieve bovengrens. De Vlaamse Waterweg is van mening dat de voorziene inrichtingsstudies en de overige stedenbouwkundige voorschriften voldoende garanties bieden voor een duurzame ontwikkeling op maat van de Plage. Op de vergadering wordt toegelicht dat er momenteel een onafhankelijke haalbaarheidsstudie in opmaak is om de economische rendabiliteit inzichtelijk te maken. Tegelijkertijd wordt bijkomend ontwerpend onderzoek uitgevoerd om de bouwenveloppes in overeenstemming met de draagkracht van het gebied te verfijnen. Deze onderzoeken zullen in de toelichtingsnota verwerkt worden. Er kan niet gewerkt worden met een indicatieve bovengrens.

Er wordt gevraagd om het volledige dijklichaam indicatief aan te duiden. Waar mogelijk werd het dijklichaam als indicatief aangeduid. Dit kan echter niet op de scheiding van twee zones. Er wordt gevraagd om overal op de dijk een onderhoudspad mogelijk te maken. Het is daarom niet zo dat dit overal verhard zal worden aangelegd, dit kan landschappelijk ingepast worden. Dit wordt aangepast.

Finaal wenst de Vlaamse Waterweg dat de waterwegen als dusdanig bestemd worden en niet als natuurgebied. De bestemming van natuurgebied stemt overeen met de aanwezigheid van het Habitatrichtlijngebied. Bovendien is de betreffende zone momenteel op het gewestplan ook bestemd als natuurgebied.

Team Externe Veiligheid Gunstig onder voorwaarden

Het Team Externe Veiligheid verwacht geen aanzienlijke effecten op het vlak van de externe veiligheid en beslist op voorwaarde van opname van de voorstellen genoemd in het advies van stedenbouwkundige voorschriften dat bij het RUP ‘Sint-Anneke Plage’ geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.

District Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad Antwerpen gaf op 18 september 2017 (jaarnummer 145) gunstig advies op het voorontwerp van het gemeentelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Sint-Anneke Plage', mits volgende voorwaarden:

- Er voldoende wordt ingezet op mobiliteit en alternatieve modi: fietsenstallingen, velostations, openbaar vervoer.

In het ontwerp-RUP zijn in verschillende zones bezoekersfietsenstallingen toegestaan. Verder zijn de bepalingen van de bouwcode van toepassing. Aan de rand van het gebied zijn twee velostations aanwezig. De bus houdt halte aan de Gloriantlaan en sinds oktober 2018 fungeert de steiger in de Scheldebocht als voor de waterbus.

- Er voldoende participatie wordt voorzien voor de buurt.

In het kader van het masterplan en het ruimtelijk uitvoeringsplan werd gecommuniceerd over de toekomstplannen. Bij de start van het openbaar onderzoek zal een infomoment (wandeling) worden georganiseerd om geïnteresseerde bewoners, ondernemers en bezoekers te informeren over de inhoud van het RUP.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist artikel 2 van het besluit van 29 juni 2020 (jaarnummer 440) in te trekken betreffende de beslissing over de voorlopige vaststelling van het ontwerp-RUP.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage , district Antwerpen voorlopig vast te stellen.

Dit ontwerp-RUP, met Algplanid_RUP_11002_214_10024_00001, bestaat uit een grafische plan, het grafisch register plancompensatie, een plan van de bestaande feitelijke en juridische toestand, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230829_SA_def RUP_SV_herneming ontwerp_e (finaal).pdf
  • 20230829_SA_def RUP_TN_herneming ontwerp_e (finaal).pdf
  • Bijlage 5_mer-screening en beslissing plan-MER plicht.pdf
  • Bijlage 6_op te heffen voorschriften RUP Esmoreitpark.pdf
  • Bijlage 7_register planbaten, planschade.pdf
  • Bijlage 8_advies Team Externe Veiligheid d.d. 08022023.pdf
  • Bijlage 9_nota aspect Externe Veiligheid d.d. 23042021.pdf
  • RUP_SINT-ANNEKE_GP_VV_20230822.pdf