Het personenvervoer in de haven is reeds jaar en dag een uitdaging wegens de uitgestrektheid van het gebied en het gebrek aan openbaar vervoer. Afgelopen jaren werd sterk ingezet op de uitbouw van een kwalitatief fietspadennetwerk evenals het ondersteunen van collectief vervoersinitiatieven zoals de busdiensten door het Havenbedrijf Antwerpen (de Fietsbus), door bedrijven (vzw I-bus) en door de Maatschappij Linkerscheldeoever (de pendelbus).
Toch blijven veel werknemers in de haven zoeken naar duurzame en goedkopere vormen van transport, zeker gezien de huidige energieprijzen. Recent kwam vanuit het Antwerpse Havenbestuur ook de plotse mededeling dat het traject van de Fietsbus ingekort werd. Door de publieke reacties werd deze beslissing gelukkig een dag later al als “voorbarig” gecatalogeerd.
Maar de ontsluiting van woon-werkverkeer naar onze haven gaat ook effectief over het water. Sinds april 2022 werd voor de veerdienst van Sint-Anna, een extra minderhindermaatregel uitgevoerd, omdat er werken waren gepland aan de liften van de Sint-Annatunnel. De herstelling zou een jaar in beslag nemen. Daarom is toen beslist om als minderhindermaatregel de exploitatie van het Sint-Annaveer op te krikken en van een frequentie om het halfuur naar een frequentie om het kwartier te gaan, om te zorgen dat mensen zich vlot kunnen verplaatsen van linkeroever naar rechteroever en vice versa.
Met einde van de werken aan de tunnel kwam ook de minderhinderregeling aan zijn einde. Wat maakt dat het veer momenteel terug vaart om het halfuur en stopt met varen om 18u. Wat de facto voor veel mensen betekent dat ze hier geen gebruik van kunnen maken voor hun woon-werk verkeer.
Daarom volgende vragen: