Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05679 - Omgevingsvergunning - OMV_2023085967. Camille Huysmanslaan 38. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05679 - Omgevingsvergunning - OMV_2023085967. Camille Huysmanslaan 38. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05679 - Omgevingsvergunning - OMV_2023085967. Camille Huysmanslaan 38. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023085967

Gegevens van de aanvrager:

de heer Omer Sinar met als adres Bichoppenhoflaan 291 bus 2 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Camille Huysmanslaan 38 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2157F3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en uitbreiden van een restaurant

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/03/1988: vergunning (86#8725025) voor het verbouwen van een winkel;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 99004) https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/99004

 

Vergunde toestand

-          gelijkvloerse winkelruimte;

-          een licht verlaagde kelderruimte

-          hoekpand van 4 bouwlagen onder plat dak.

 

Bestaande toestand

-          restaurant met open keuken, bergruimtes, een dieper uitgegraven kelderruimte en een binnenkoer;

-          gelijkvloerse gevel in blauwe steen met buitenschrijnwerk in wit pvc;

-          rode zonneluifels met daarboven gevelreclame op bedekte ramen.

 

Nieuwe toestand

-          intern verbouwd restaurant;

-          de kelderruimte wordt als keuken en zaalgedeelte bij het restaurant gevoegd;

-          gewijzigde inkomdeur;

-          de bedekte ramen worden vrijgemaakt, met behoud van de gevelreclame.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie detailhandel naar reca;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 juni 2023

25 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 juni 2023

3 juli 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 juni 2023

29 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

23 juni 2023

6 juli 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

23 juni 2023

14 juli 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: De nieuwe inkomdeur van het restaurant draait gedeeltelijk open boven het openbaar domein;
  • Artikel 26 afvalverzameling: De vuilbakken worden niet in een afgescheiden afvalberging voorzien;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: Het rioolstelsel wordt aangepast maar wordt niet gescheiden aangeboden aan de straat;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: Er is geen vetafscheider opgetekend voor de recazaak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 14, 26, 40 en 44. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen bij de vergunning. Artikel 14 en 26 worden verder toegelicht onder de rubriek Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het wijzigen/regulariseren van de functie van detailhandel naar reca. De reca-zaak is functioneel inpasbaar in de omgeving en wordt bevestigd door het gunstig advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing:

“Gunstig advies voor het regulariseren en uitbreiden van een bestaand restaurant op de hoek van de Camille Huysmanslaan. Het betreft een kleine reca-zaak die omwille van de oppervlakte met knelpunten zit (te weinig zitplaatsen, krappe doorgangen e.d.). De uitbreiding naar de aanpalende (lager gelegen) ruimte biedt mogelijkheden om de keuken in deze ruimte te optimaliseren alsook om bijkomende zitplaatsen te voorzien.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het doorvoeren van structurele werken binnen het bestaand en vergund volume. De kelderruimte wordt als keuken en zaalgedeelte bij het restaurant gevoegd. Het toilet wordt uitgediept. De interne aanpassingen hebben als doel om meer bruikbare en functionele ruimte te creëren voor de recaruimte wat gunstig is voor het gebruiksgenot in het algemeen. Schaal en ruimtegebruik blijven gegarandeerd.

 

Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten

Het plaatmateriaal van de bovenlichten wordt verwijderd waardoor de ramen terug zichtbaar worden en er meer licht in de recaruimte kan doordringen. Dit is gunstig.

 

De aanvraag heeft betrekking op een modernistisch hoekpand uit 1933, ontworpen door R. Vlaminck voor rekening van dhr. Dryepondt. Het betreffende pand heeft geen erfgoedstatuut en is niet gelegen in CHE-gebied, maar kan omwille van zijn architecturale en historische waarde als inventariswaardig worden beschouwd. De geplande ingrepen hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de stedelijke Milieudienst is voorwaardelijk gunstig:

“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA) van toepassing zouden zijn. Wel is het mogelijk dat er een bronbemaling zal nodig zijn voor het dieper plaatsen van het toiletgedeelte. In dit geval dient de exploitant voor deze bronbemaling een melding in te dienen of een vergunning te bekomen vooraleer de bronbemaling mag gestart worden.”

Afwijking artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: De inkomdeur wordt gewijzigd en draait in nieuwe toestand naar buiten open. Hierdoor draait de inkomdeur gedeeltelijk open over het openbaar domein wat strijdig is met artikel 14 van de bouwcode. De reden dat een deur niet over het openbaar domein mag opendraaien is om de veiligheid van de voetgangers te garanderen. In voorwaarde bij de vergunning zal worden opgenomen om de inkomdeur naar binnen te laten opendraaien zoals in de bestaande toestand.

 

Afwijking artikel 26 Afvalverzameling: de vuilbakken worden op de koer geplaatst in open lucht daar waar deze in een afgescheiden ruimte moeten worden ondergebracht. Dit kan voor de hoger gelegen woningen en in het bouwblok voor hinder zorgen. In voorwaarde zal opgenomen worden om deze in een afgescheiden ruimte te voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.

Het gaat om een restaurant van 50 m². Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.


Fietsvoorzieningen:

Omdat handel en reca tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen, en er dus geen bijkomende fietsstalbehoefte gecreëerd wordt, moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De inkomdeur van de reca zaak mag conform artikel 14 van de bouwcode niet opendraaien over het openbaar domein.
  1. Er dient een afgescheiden afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode.
  1. Het aangepast rioolstelsel dient conform artikel 40 van de bouwcode gescheiden worden aangeboden aan de straat.
  1. Er dient een vetafscheider te worden voorzien conform artikel 44 van de bouwcode.
  1. Indien er een bronbemaling noodzakelijk is voor het dieper plaatsen van het toiletgedeelte, dient de exploitant een melding in te dienen of een vergunning te bekomen vooraleer de bronbemaling kan gestart worden.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

23 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

22 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

20 november 2023

Verslag GOA

10 augustus 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De inkomdeur van de reca zaak mag conform artikel 14 van de bouwcode niet opendraaien over het openbaar domein.
  1. Er dient een afgescheiden afvalberging voorzien te worden conform artikel 26 van de bouwcode.
  1. Het aangepast rioolstelsel dient conform artikel 40 van de bouwcode gescheiden worden aangeboden aan de straat.
  1. Er dient een vetafscheider te worden voorzien conform artikel 44 van de bouwcode.
  1. Indien er een bronbemaling noodzakelijk is voor het dieper plaatsen van het toiletgedeelte, dient de exploitant een melding in te dienen of een vergunning te bekomen vooraleer de bronbemaling kan gestart worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.