Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05695 - Omgevingsvergunning - OMV_2023063623. Pyckestraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05695 - Omgevingsvergunning - OMV_2023063623. Pyckestraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05695 - Omgevingsvergunning - OMV_2023063623. Pyckestraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023063623

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Reshum van Til met als contactadres Pyckestraat 9 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Pyckestraat 9 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1777E4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/09/1946: toelating (18#21534) voor een gevelverandering;

-          08/11/1935: toelating (18#3826) voor verbouwingswerken;

-          28/07/1933: toelating (1933#44368) voor verbouwingswerken;

-          28/10/1892: toelating (1892#1489) voor het bouwen van een huis.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 

-          voorgevelafwerking:

  • gevelsteenplaketten in lederkleur;
  • houten schrijnwerk;
  • blauwe hardstenen gevelplint;
  • blauwe hardstenen deuromlijsting;
  • keldergaten.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • dakkapel aan de achtergevel van het hoofdvolume;
  • opstand scheimuur van aanbouw niet uitgevoerd;

-          voorgevelafwerking:

  • in overeenstemming met vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • dakkapel aan de achtergevel van het hoofdvolume;
  • ontbrekende opstand van de scheimuur ter hoogte van de aanbouw;
    • afbraak van de bestaande achterkeuken;
    • uitbreiding van het bouwvolume op de gelijkvloerse verdieping;
    • interne constructieve verbouwingswerken;

-          gevelafwerking:

  • wit gekaleide voorgevel;
  • schrijnwerk in grijs/zwart;

-          inrichting:

  • verharding van de achtertuin wordt gedeeltelijk opgebroken.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

-          slopen van aanbouw aan achtergevel;

-          oprichten van een dakkapel aan de achtergevel;

-          uitbreiden van het volume;

-          isoleren van de achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

28 juni 2023

5 juli 2023

Geen advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

12 juli 2023

10 augustus 2023

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan..

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

 

  • artikel 11 Afwerken van gevels materiaalgebruik: het is onduidelijk of de natuurstenen raamomlijstingen behouden blijven;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de mezzanine die onderdeel vormt van een slaapkamer (een leefruimte) heeft een vrije hoogte van minder dan 2.60 meter; de dakkapel aan de achterzijde die ook onderdeel vormt van een slaapkamer heeft een vrije hoogte van minder dan 2.60 meter;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: voor scheidingsmuren geldt dat een opstand van 0,30 meter dient te worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakdeel. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal worden bekleed. Deze opstand werd niet uitgevoerd conform de vergunde toestand.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Er werd evenwel geen advies gegeven.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Het gaat namelijk over een renovatie zonder wijziging van de vloerpas t.o.v. het maaiveldniveau.
 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de verbouwing van een rijwoning in een aaneengesloten bebouwing. De vergunde toestand van de aanvraag omvat twee bouwlagen met een zadeldak en een achterbouw aan de linkerzijde. De gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt aan de linkerzijde circa 17,5 m, wat de volledige perceelsdiepte betreft. De achterbouw heeft een tweede bouwlaag, waarvan de bouwdiepte inclusief hoofdvolume op de eerste verdieping circa 14,5 m bedraagt. Het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van circa 9 m.

De bestaande toestand komt volumetrisch overeen met de vergunde toestand, met uitzondering van een dakkapel aan de achterzijde.

 

In de voorliggende aanvraag wenst men de bestaande uitbouw deels af te breken en te isoleren, waardoor het gelijkvloers en de eerste verdieping aan de linkerzijde een bouwdiepte van 14,7 m krijgen. Aan de rechterzijde krijgt het hoofdvolume op het gelijkvloers een nieuwe uitbouw, wat daar resulteert in een bouwdiepte van 10,8 m. Deze aanbouw is in overeenstemming met de kenmerkende bouwdiepte van het referentiebeeld van de omgeving en dus aanvaardbaar.

Door de ingrepen wordt aan de achterzijde van het perceel een beperkte stadstuin gecreëerd, wat als positief wordt ervaren. Ontpitting en ontharding van het binnengebied is belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen het bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van de wijk.

 

De bestaande maar onvergunde dakkapel aan de achtergevel is onderdeel van de aanvraag. Deze dakkapel schenkt meer vrije hoogte en ruimtelijke kwaliteit aan de achterste slaapkamer onder het dak. Echter voldoet de vrije hoogte onder de dakkapel niet aan artikel 21 van de bouwcode dat een minimum van 2,60 m vrije hoogte oplegt voor verblijfsruimten. De vrije hoogte onder de dakkapel is momenteel circa 2,10 m. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de dakkapel met 50 cm opgehoogd wordt zodat de vrije ruimte onder de dakkapel 2,60 m bedraagt.

Het beperkte volume van de dakkapel en het feit dat de kroonlijst onder de dakkapel doorloopt, maakt dat de impact van de dakkapel op de achtergevel beperkt is. De dakkapel is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De vergunde voorgevel is opgebouwd uit roodbruine gevelsteen met dorpels en plint in blauwe hardsteen en wit schrijnwerk. De raamopeningen zijn omlijst met beige natuursteen.

In de aanvraag wordt de gevelsteen wit gekaleid en de blauwe hardsteen behouden, maar wordt er geen uitspraak gedaan over de beige natuurstenen lijsten. Volgens artikel 11 van de bouwcode dienen bij het kaleien van een voorgevel de elementen en decoraties in natuursteen die niet bedoeld waren om gekaleid te worden, ongekaleid te blijven. Daarom wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat enkel de gevelstenen gekaleid mogen worden en dat de lijsten in beige natuursteen vrij moeten blijven van kalei.

In het voorste dakvlak worden twee extra dakramen geplaatst. Door de helling van het dak en de geprononceerde kroonlijst is het dakvlak vanop de straat quasi niet zichtbaar en hebben de extra dakramen dus geen impact op de beeldkwaliteit van de voorgevel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorste slaapkamer onder het hellend dak heeft een trap naar de zolder, waardoor deze mezzanine onderdeel vormt van de slaapkamer. De vrije hoogte op deze mezzanine is conform artikel 21 van de bouwcode te laag voor een verblijfsruimte. Daarom wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd dat de mezzanine niet voorzien mag worden als verblijfsruimte.

 

Volgens de vergunde toestand heeft de linkse scheimuur een opstand die 40 cm boven het dak van de uitbouw uitsteekt. In de bestaande toestand is deze opstand echter niet aanwezig. Om brandoverslag te voorkomen dient conform artikel 34 van de bouwcode een opstand van 30 cm te worden voorzien op de scheimuur met de linker aanpalende. Een andere mogelijkheid is omwille van de brandveiligheid het dak te bekleden met niet-brandbaar materiaal. Dit laatste wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Op de plannen van de nieuwe toestand wordt een tegenstrijdigheid opgemerkt tussen het plan van het gelijkvloers en snede AA. Op de snede staat een muur in snelbouw getekend onder de achtergevel, maar op het plan vormt de eetkamer wel één ruimte met de nieuwe uitbouw. Een muur tussen eetkamer en uitbouw zou niet aanvaardbaar zijn voor de lichttoetreding en ruimtelijke kwaliteit en wordt daarom uitgesloten uit de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De dakkapel aan de achterzijde dient met 50 cm opgehoogd te worden zodat de vrije hoogte onder de dakkapel 2,60 m bedraagt conform artikel 21 van de bouwcode.

3. Aan de voorgevel mag enkel de gevelsteen wit gekaleid worden. De lijsten in beige natuursteen moeten ongekaleid blijven conform artikel 11 van de bouwcode.

4. Wegens de beperkte vrije hoogte mag de mezzanine op de zolder niet voorzien worden als verblijfsruimte conform artikel 21 van de bouwcode.

5. Het gedeelte van het dak van de achterbouw, gelegen naast de scheidingsmuur die geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen.

6. De muur die op snede AA getekend staat tussen eetkamer en uitbouw wordt uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

28 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

7 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

27 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

25 november 2023

Verslag GOA

11 augustus 2023

naam GOA

Gerd Cryns

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De dakkapel aan de achterzijde dient met 50 cm opgehoogd te worden zodat de vrije hoogte onder de dakkapel 2,60 m bedraagt conform artikel 21 van de bouwcode.

3. Aan de voorgevel mag enkel de gevelsteen wit gekaleid worden. De lijsten in beige natuursteen moeten ongekaleid blijven conform artikel 11 van de bouwcode.

4. Wegens de beperkte vrije hoogte mag de mezzanine op de zolder niet voorzien worden als verblijfsruimte conform artikel 21 van de bouwcode.

5. Het gedeelte van het dak van de achterbouw, gelegen naast de scheidingsmuur die geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen.

6. De muur die op snede AA getekend staat tussen eetkamer en uitbouw wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.