Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022132120 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA GOODTIMES INVEST met als adres Kraanstraat 6 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Familiestraat 62-64 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nrs. 414X4 en 414W4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van het slopen van het mansardedak en het optoppen van het pand met 2 bouwlagen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/06/2022: proces-verbaal (11002_2022_16279_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 30/03/1995: vergunning (86#8719963) voor het verbouwen van 2 woningen tot 3 appartementen - 20.12.94.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- 2 eenslaapkamerappartementen van 45 m² en 50 m²;
- 1 tweeslaapkamerduplexappartement met een netto vloeroppervlakte van 87 m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het mansardedak;
- uitbreiden van het volume met 2 nieuwe bouwlagen;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 maart 2023 | 19 april 2023 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 15 juni 2023 | 3 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 1 maart 2023 | 2 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het bouwvolume, de positie van het gebouw, de voorgevel- en achtergevelbouwlijn, de bouwdiepte, de bouwhoogte, de gevelopbouw en gevelgeleding, de dakvorm, de uitsprongen en insprongen, moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld.
Het pand wordt hoger uitgebouwd dan de linkerbuur en de gevelopbouw van de 2 nieuwe bouwlagen is niet in harmonie met de gevelopbouw van het gelijkvloers en de eerste verdieping;
- 1.2.1 Bouwdiepte: De minimale bouwdiepte is 8 m. De maximale bouwdiepte is afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 m afstand van de achterste perceelsgrens.
De afstand tussen de achtergevel en de achterste perceelsgrens bedraagt minimaal 3 m en maximaal 4,94 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Conform artikel 4.4.1 van de VCRO, kunnen na een openbaar onderzoek, beperkte afwijkingen worden toegestaan op de stedenbouwkundige voorschriften met betrekking tot perceelsafmetingen, de afmetingen en de inplanting van constructies, de dakvorm en de gebruikte materialen. Tijdens het openbaar onderzoek zijn er geen bezwaren ingediend.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het bouwvolume, de positie van het gebouw, de voorgevel- en achtergevelbouwlijn, de bouwdiepte, de bouwhoogte, de gevelopbouw en gevelgeleding, de dakvorm, de uitsprongen en insprongen, moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld.
Deze afwijking is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Het referentiebeeld aan deze zijde van de straat bestaat voornamelijk uit 2 bouwlagen met een daklaag of 3 bouwlagen met een plat dak. De gevels worden voornamelijk afgewerkt met gevelstenen.
De aanvraag bestaat zelf uit 4 bouwlagen met een plat dak. Dit stemt niet overeen met het referentiebeeld. De aanvraag wijkt hiermee ook af op artikel 6 en 10 van de bouwcode.
Verder bestaat de gevel uit gele gevelsteen. De 2 bijkomende bouwlagen worden afgewerkt met zwarte dakleien. Deze afwerking is niet in harmonie met de onderliggende bouwlaag en het referentiebeeld.
Het gevelmateriaal is afwijkend van deze in de omgeving en wijkt af van artikel 11 van de bouwcode. Het gebruik van dit materiaal voor dergelijke gevelafwerking is in het verleden altijd geweigerd geweest op basis van hun afwijkend karakter en duurzaamheidsaspecten.
- 1.2.1 Bouwdiepte: De minimale bouwdiepte is 8 m. De maximale bouwdiepte is afhankelijk van de perceelsdiepte en wordt vastgelegd op 5 m afstand van de achterste perceelsgrens.
De afstand tussen de achtergevel en de achterste perceelsgrens bedraagt minimaal 3 m en maximaal 4,94 m en voldoet dus niet.
De afwijkingen zijn dermate groot dat het dossier ongunstig dient geadviseerd te worden.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
Het gebouw wordt opgetopt door 2 bouwlagen. Deze vormen een zeer groot contrast met het oude gedeelte qua gevelindeling en materiaalgebruik. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
De raamverdeling in de voorgevel is niet uitgelijnd op de reeds bestaande raamopeningen in de voorgevel. De onderliggende gevelopbouw/verdeling wordt niet gevolgd waardoor een wanverhouding ontstaat tussen gesloten en open vlakken in de bijkomende daklaag. De voorgevel vormt geen eerlijke vertaling van de achtergelegen functie.
Zoals reeds meegedeeld is de afwerking van de daklaag met zwarte dakleien niet in harmonie met de onderliggende gevel en het referentiebeeld. Tevens is het materiaal niet conform artikel 11 van de bouwcode. Ook het gebrek van een bakgoot of enige andere geveldetaillering geeft blijk van onvoldoende bezorgdheid over het gevelbeeld en het belang ervan voor het stedelijke beeld.
De aanvraag dient daarom geweigerd te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afwijking op artikel 21 van de bouwcode – met betrekking tot de minimale plafondhoogte – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als woonplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten en andere ruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Deze minimale hoogte ontbreekt bij de nieuwe bovenste bouwlaag.
De afwijking op artikel 34 van de bouwcode – met betrekking tot de stabiliteit en scheidingsmuren – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
De scheidingsmuren tussen gebouwen dienen draagkrachtig te zijn en dienen een voldoende brandweerstand te hebben. Werken in en aan scheidingsmuren mogen geen nadelige invloed hebben op de draagkracht. Wat hier het geval is aangezien de scheidsmuren worden opgericht in cellenbeton.
De afwijking op artikel 38 van de bouwcode – met betrekking tot groendaken – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Een groendak is een dak bedekt met vegetatie en een aantal onderliggende lagen die nodig zijn voor de ontwikkeling van deze vegetatie en de opslag van regenwater. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige voorschriften.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 1 maart 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 13 maart 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 11 april 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 12 juni 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 26 juni 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 25 juli 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 13 augustus 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 11 november 2023 |
Verslag GOA | 17 augustus 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
13 maart 2023 | 11 april 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
26 juni 2023 | 25 juli 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.