Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023055666 |
Gegevens van de aanvrager: | NV UMICORE met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Antwerpen |
Ligging van het project: | Adolf Greinerstraat 14-139 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 37 sectie C nrs. 242C14, 242W25, 593B en 597F |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een nieuwe circulatieweg, plaatsen van een nieuwe omheining en slopen van de bestaande omheining |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/02/2023: voorwaardelijke vergunning deputatie (OMV_2022050028) voor het aanleggen van een omleidingsweg langsheen de Umicore-site met bijhorende riolering en nutsleidingen (met inbegrip van wijziging van vegetatie of kleine landschapselementen zoals onder andere het ontbossen van een terrein) en het exploiteren van een bronbemaling voor deze werken;
- 14//04/2022: vergunning (OMV_2022010634) voor het slopen van 2 vrijstaande gebouwen, het gedeeltelijk slopen van 1 gebouw en het slopen van asfaltverharding en een betonplaat.
Vergunde / geacht vergunde toestand
- bedrijventerrein aan Schelde;
- in het noordoosten van het terrein:
- nieuwe omleidingsweg rondom het perceel van Umicore.
Bestaande toestand
- OMV_2022050028 en OMV_2022010634 nog niet in uitvoering.
Nieuwe toestand
- nieuwe omheining tussen het perceel van Umicore en nieuwe publieke weg:
- nieuwe circulatieweg ter hoogte van de noordoosthoek van de site;
- nieuwe betonnen weg circa 80 meter lang en 6 meter breed.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande omheining in beton en staalmathekwerk;
- voorzien van een nieuwe omheining;
- aanleggen van een circulatieweg;
- aanpassing/heraanleg van een bestaande weg.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 4 juli 2023 | 6 juli 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 juli 2023 | 18 juli 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 4 juli 2023 | 18 juli 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 juli 2023 | 17 juli 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 4 juli 2023 | 24 juli 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan van industrie- en woongebied.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Gezien situering ervan in industriegebied kan evenwel gesteld worden dat de afsluiting door deze grotere hoogte juist beter in verhouding is met de schaal van de omliggende constructies en terreinen. Bovendien heeft de grotere hoogte geen nadelige effecten op de omgeving. Daarom kan een afwijking op artikel 19 gunstig geadviseerd worden.
-
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Gelet op het onderwerp van de aanvraag werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie:
“De aanvraag omvat een aantal sloop en bouwwerken ikv de nieuwe ontsluitingsweg voor de site Umicore. De site is gelegen in industriezone Umicore zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. De voorgestelde werken passen binnen de goedgekeurde ruimtelijk economische visie. Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”
Het advies wordt gevolgd. De aanvraag is functioneel inpasbaar in deze industrieomgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag kadert zich in een ruimere transformatie van deze industrieomgeving. Er werd recentelijk een vergunning verleend voor het realiseren van een omleidingsweg langs Umicore. Deze aanvraag kadert zich binnen dit groter geheel. In deze aanvraag wordt er een nieuwe afsluiting geplaatst tussen de weg en het perceel van Umicore. Daarnaast worden bestaande verhardingen en parking C afgebroken en wordt een circulatieweg aangelegd. Ruimtelijk zijn de voorgestelde wijzigingen inpasbaar in dit industriegebied.
Bodemreliëf
Gelet op de locatie van de aanvraag werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Milieuvergunningen:
“Het project omvat de bouw van een omheining tussen de fabriekssite en de omleidingsweg. Het betreft een staalmathekwerk die de migratie van kleine dieren mogelijk maakt. Er werd reeds een vergunning afgeleverd voor de sloop van diverse gebouwen en verhardingen (2022010634). In deze aanvraag worden bijkomend een aantal betonverhardingen verwijderd en worden op twee zones bijkomende betonverhardingen voorzien en op één zone een verharding in steenslag. Alle verhardingen in steenslag en beton die worden verwijderd, zal Umicore ter plaatse hergebruiken voor andere toepassingen.
Door de decennialange depositie van zware metalen afkomstig van de activiteiten bestaat er een reëel risico dat bij de afbraakwerken stof ontstaat met hoge lood en cadmium-concentraties. Voor de start van de afbraakwerken wordt een grondige analyse gemaakt van de risico's en de maatregelen die genomen kunnen worden om de vorming en verspreiding van stof te vermijden, dit onverminderd de geldende bepalingen opgenomen in hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.”
Het advies is voorwaardelijk gunstig. De voorgestelde voorwaarde zal mee opgenomen worden als voorwaarde van vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Er werd voor dit dossier advies gevraagd aan de stedelijke dienst Mobiliteit:
“De werken in deze aanvraag hebben geen parkeerbehoefte. Het verdwijnen van de parking uiteraard wel. In de mail van 17/07/2023 van Umicore wordt aangetoond dat de parking die hierdoor verdwijnt gecompenseerd wordt op eigen terrein ter hoogte van de Titanstraat.”
Het compenseren van de parking zal mee opgenomen worden in de voorwaarden.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Voor de start van de de afbraakwerken moet er een grondige analyse gemaakt van de risico's en de maatregelen die genomen moeten worden om de vorming en verspreiding van stof te vermijden, dit onverminderd de geldende bepalingen opgenomen in hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.
2. De parkeerplaatsen die verdwijnen moeten elders op de site gecompenseerd worden.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 27 juni 2023 |
Start openbaar onderzoek | 14 juli 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 12 augustus 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 16 augustus 2023 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
14 juli 2023 | 12 augustus 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Infrabel heeft een advies opgeladen in het Omgevingsloket als bezwaarschrift. Het betreft echter geen bezwaar maar een gunstig advies, zonder voorwaarden.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Voor de start van de de afbraakwerken moet er een grondige analyse gemaakt van de risico's en de maatregelen die genomen moeten worden om de vorming en verspreiding van stof te vermijden, dit onverminderd de geldende bepalingen opgenomen in hoofdstuk 6.12 van Vlarem II.
2. De parkeerplaatsen die verdwijnen moeten elders op de site gecompenseerd worden.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.