Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2023083182. Grote Kauwenberg 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2023083182. Grote Kauwenberg 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05684 - Omgevingsvergunning - OMV_2023083182. Grote Kauwenberg 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023083182

Gegevens van de aanvrager:

NV BATOPIN met als adres Brouwerijstraat 6 bus / te 2200 Herentals

Ligging van het project:

Grote Kauwenberg 1 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nr. 1281A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van 4 geldautomaten met bijhorende gevelreclame

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          26/09/2012: proces-verbaal (11002_2012_52742) voor uitvoeren van vergunningsplichtige werken in strijd met vergunning;

-          29/07/2011: vergunning (20113916) voor het wijzigen van de stedenbouwkundige vergunning voor het plaatsen van twee biljettenverdelers in een bestaande commerciële ruimte;

-          13/05/2011: vergunning (20111688) voor het plaatsen van 2 biljettenverdelers in een bestaande commerciële ruimte;

-          05/11/2010: weigering (20105544) voor het  plaatsen van biljettenverdelers in de gevel van een bestaande commerciële ruimte;

-          18/06/2009: vergunning (2009503) voor het verbouwen van een pand met studentenkamers;

-          14/09/2000: vergunning (20001829) voor het slopen van bestaande woning en bouwen van rijwoning met studentenkamers;

-          27/01/2000: weigering (19993811) voor het slopen van bestaande woning en bouwen van rijwoning met studentenkamers.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • commerciële functie op het gelijkvloers;
  • studentenkamers op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 4 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood/bruine gevelsteen;
  • zaak-gebonden publiciteit (BNP Paribas Fortis) op beide gevels;
  • toegang tot commerciële ruimte op de hoek.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • geen gevelpubliciteit.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • commerciële functie op het gelijkvloers;
  • studentenkamers op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 4 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rood/bruine gevelsteen;
  • nieuwe gevelinvullingen in bestaande raamopeningen:
  • 2 cash-afhaalpunten in de linker zijgevel en 2 in de rechter zijgevel;
    • zaak-gebonden publiciteit (Bancontact) op beide gevels op licht grijze en antracietkleurige afwerkingspanelen;
    • lichtbak haaks op de hoek, boven de inkom beveiligde zone Batopin met een breedte van 0,60 m;
    • toegang tot beveiligde ruime (bunker) op de hoek met zaakgebonden reclame op de deur

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

3 augustus 2023

4 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

3 augustus 2023

8 augustus 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 12: Er is geen levendige plint door plaatsing van de automaten in de gevel.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Door de plaatsing van de geldautomaten in de gevel wordt er, strijdig met de bouwcode, geen levendige plint voorzien of is er zoals de bouwcode het omschrijft geen contact mogelijk tussen de gebruikers van de levendige functie op het gelijkvloers en de straat. Hier kan in alle redelijkheid een afwijking op worden toegestaan omdat de oppervlakte van de bestaande commerciële ruimte slechts ca. 13 m² bedraagt en bijgevolg te klein is om een bruikbare verblijfsruimte te herbergen.

Het ontbreken van contact tussen buiten en binnen zal bovendien ruim gecompenseerd worden door de automaten aan de gevel die een publiekstrekkende functie hebben.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de realisatie van een zone voor geldautomaten in de studentenwijk en grijpt in grote lijnen terug naar vorige aanvraag van 2011.

Door de dienst OS/BI wordt een gunstig advies gegeven voor het inrichten van een voorziening met geldautomaten.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van het inrichten van een cash-afhaalpunt op de hoek van het gelijkvloers. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch van de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De plannen tonen dat een deel van de gelijkvloerse gevelpui gewijzigd wordt. De schrijnwerkverdeling wordt aangepast en er wordt zaakgebonden gevelreclame voorzien. Op deze manier krijgt het cash-ophaalpunt een gezicht aan de straat, wat positief is voor de herkenbaarheid van de functie.

Het is echter vreemd dat er ook reclame wordt voorzien op de deur op de hoek. Hierdoor wordt deze deur als hoofdinkom benadrukt terwijl deze slechts als dienstdeur gebruikt zal worden. Deze publiciteit dient uitgesloten te worden van vergunning.

Ook de haakse reclame onder de luifel op de hoek is vreemd. Een haakse reclame dient om een commerciële activiteit zichtbaar te maken in een straat. De plaatsing op de hoek maakt Batopin noch vanuit de Lange Winkelstraat, noch vanuit de grote Kauwenberg meer zichtbaar. Om deze reden wordt ook de haakse reclame (lichtbak) uitgesloten van vergunning.

De gevelwijzigingen zijn, mits voldaan wordt aan bovenstaande voorwaarden/uitsluitingen, stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Wordt uitgesloten van vergunning:

-          Reclame op de inkomdeur op de hoek

-          de haakse reclame op de hoek

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

3 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

2 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

31 december 2023

Verslag GOA

18 augustus 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Wordt uitgesloten van vergunning:

-          Reclame op de inkomdeur op de hoek

-          de haakse reclame op de hoek

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.