Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023009432 |
Gegevens van de aanvrager: | Ismail El Mourabet met als adres Viséstraat 38 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Viséstraat 38 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 214L2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/04/1937: toelating (18#7614) voor wc op tweede tussenverdieping.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume: een volwaardige bouwlaag en een teruggetrokken bouwlaag na slopen van het hellende dak;
- wijzigen van de voorgevel;
- voorzien van een dakterras op de vierde verdieping aan de straatzijde;
- plaatsen van zonnepanelen op het dak;
- interne aanpassingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 18 april 2023 | 30 mei 2023 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: De kroonlijsthoogte van het nieuwe project sluit niet aan op de kroonlijsten van het omringende bestaande weefsel en ontstaat er geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en met het bestaande weefsel. De scheimuren ter hoogte van de linker en rechter perceelsgrens op de bovenste verdieping moeten hierdoor opgehoogd worden waardoor er wederom nieuwe wachtgevels ontstaan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg
aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 1.3 van het RUP 2060 (Harmonieregel en referentiebeeld). De kroonlijsthoogte van het nieuwe project sluit niet aan op de kroonlijsten van het omringende bestaande weefsel. De kroonlijst van voorliggende aanvraag wordt immers hoger geplaatst dan de aanpalende buren en hoger dan de gemiddelde kroonlijsthoogte in de straat. De 2 buurgebouwen beschikken over hetzelfde aantal bouwlagen maar zijn opgebouwd met hedendaagse verdiepingshoogtes. In voorliggende aanvraag worden de hoge verdiepingshoogtes van het bestaande rijhuis behouden en opgehoogd met 2 lagen met hedendaagse verdiepingshoogtes waardoor het gebouw hoger uitkomt als de buren en zich niet inpast in het geheel.
Er ontstaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel door het verhogen van de scheimuren ter hoogte van de linker en rechter perceelsgrens op de bovenste verdieping. Tuinmuren (losstaande muren) op verdiepingen zijn zeer vreemd en niet kenmerkend.
Verder wordt door een bezwaarindiener opgemerkt dat de gevelaanzichten en buurprofielen niet correct werden opgetekend. Voorliggende aanvraag kan aldus niet correct beoordeeld worden.
Voorliggende aanvraag is storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel wordt gemoderniseerd. Door het behouden van het verhoogde gelijkvloers ontstaat een vreemde verhouding in de plint ten opzichte van de eerste verdieping (bouwcode, artikel 6).
Verder zijn de maten en de verspringingen van de gevelopeningen en de 2 verhoogde scheidsmuren op de hoogste verdieping aan de parkzijde niet kenmerkend en nefast voor de architecturale kwaliteit van de gevel in de straatwand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er dient opgemerkt dat de leefruimte (keuken en zitruimte) zeer klein is in verhouding met het aantal slaapkamers en het aantal bouwlagen. Zo wordt de woning op 3 verdiepingen als nachtgedeelte voorzien, wordt op het gelijkvloers een werkruimte voorzien terwijl de keuken en zitruimte zich op 1 verdieping met beperkte oppervlakte bevinden. Verder valt het te betreuren dat er geen buitenruimte gekoppeld is aan de leefruimte. Gezien bovenstaande opmerkingen voldoet de aanvraag niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 februari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 18 april 2023 |
Start openbaar onderzoek | 28 april 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 27 mei 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 1 augustus 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 30 oktober 2023 |
Verslag GOA | 11 augustus 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
28 april 2023 | 27 mei 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
- plan gelijkvloers: geen open koer op achterliggend perceel (Oranjestraat 143-145)
- voorgevel: hoogte buur Viséstraat 36 is in werkelijkheid lager dan op de plannen staat, met name +/- 15,30m ipv 16,50m. Dit geeft een foute weergave van de werkelijkheid waardoor de beoordeling wordt beïnvloed. (zie foto's)
- gabarit achteraan Viséstraat 40/Oranjestraat 143-145 klopt niet (er staat 14,00m). De hoogte is +/- 13m zoals aan de voorgevel.
Beoordeling:
Het klopt dat bepaalde zaken zijn opgetekend op de plannen die niet overeenkomen met de bestaande toestand zoals hierboven beschreven. Hierdoor is voorliggende aanvraag moeilijk te beoordelen. Het bezwaar is gegrond;
Het bouwvolume thv de rooilijn (voorgevel) komt hoger uit dan +/- 13,00m, (op de tekeningen staat 13,76m). Hierdoor komt het terras van Viséstraat 38 +/- 1m boven het terras van Viséstraat 40 te liggen.
Het verhogen van de muur thv de perceelsgrens is niet wenselijk. De nieuwe muur zal +/- 2,90m boven het terras van Viséstraat 40 uitkomen. Het dak van Viséstraat 40 diende tot op 190cm van perceelsgrens ingericht te worden als groendak, niet als terras.
Beoordeling:
Het is correct te stellen dat het volume met zijn hogere kroonlijst en hoge scheidsmuren vooraan op de hoogste verdieping zich niet inpast in de omgeving. Hierdoor is voorliggende aanvraag strijdig met artikel 1.3 van het RUP 2060 betreffende harmonie en referentiebeeld. Zo sluit de kroonlijsthoogte van het nieuwe project niet aan op de kroonlijsten van het omringende bestaande weefsel en ontstaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en met het bestaande weefsel zoals verder beschreven in de toetsing aan de goede ruimtelijke ordening. Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.