Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05697 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061651. Scheldelaan 335. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05697 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061651. Scheldelaan 335. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05697 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061651. Scheldelaan 335. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023061651

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) met als contactadres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 335 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 16 sectie D nrs. 108R3, 108P3 en 108T3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwingswerken gebouw GD066, uitbreiding parking en regularisatie fietsenstalling

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     16/09/2015: vergunning (HVN/B/P/20151362) voor de centralisatie van de afdeling Maritieme Infrastructuur van het Havenbedrijf op de site Van Cauwelaertsluis en Boudewijnsluis;

-     20/07/2001: vergunning (HV/2001/B/0068) voor het bouwen van een hoogspanningslokaal bij een werkhuizencomplex; 

-     01/05/2001: vergunning (HV/2001/B/0005) voor de afbraak van een bestaande schrijnwerkerij en de verbouwing en uitbreiding van een werkhuizencomplex. 

 

Vergunde toestand

Het betreft een kantoorgebouw voor de dienstverlening van de Haven van Antwerpen-Brugge (GD066), gelegen op het sluisplateau van de Van Cauwelaertsluis en Boudewijnsluis. Op de site bevindt zich tevens een parking en een fietsenstalling.

 

Bestaande toestand

Het gebouw en de constructies zijn volledig uitgevoerd volgens de vergunde toestand, uitgezonderd de fietsenstalling. Deze is in een L-vorm uitgevoerd en uitgebreid ten opzichte van de vergunde toestand. Voor deze fietsenstalling is een klinkerverharding met een totale oppervlakte van circa 70,5 m² aangelegd.

 

Nieuwe toestand

-     functie blijft gelijk aan de vergunde toestand

-     bouwvolume: 

  • het volume van het gebouw blijft gelijk; 
  • intern worden aanpassingen gedaan, zoals het verbouwen van een magazijn en labo naar kantoorruimte en herinrichten van de sanitaire ruimtes; 

-     gevelafwerking: 

  • er worden enkele raamopeningen toegevoegd om de nieuwe werkplekken te voorzien van het nodige daglicht; 

-     inrichting: 

  • de parking voor personenwagens wordt uitgebreid met 22 parkeerplaatsen (van 92 naar 114 plaatsen). Hiervoor wordt een nieuwe waterdoorlatende klinkerverharding met een totale oppervlakte van circa 654 m² aangelegd; 
  • langs de zuidgevel van het gebouw wordt een terras aangelegd horende bij de refter. Voor dit terras wordt een verharding aangelegd met een oppervlakte van circa 106 m². 


Inhoud van de aanvraag 

-     aanleggen van verhardingen; 

-     doorvoeren van interne verbouwingswerken en raamopeningen in de gevels; 

-     regulariseren van een fietsenstalling; 

-     grond gewoonlijk gebruiken voor het parkeren van voertuigen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

12 juli 2023

26 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM

12 juli 2023

27 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

12 juli 2023

7 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij/ Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid

12 juli 2023

25 juli 2023

Gunstig

Water-link

12 juli 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 juli 2023

8 augustus 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanpassingen aan het kantoorgebouw bevinden zich volledig binnen het bestaande bouwvolume en betreffen bijkomende kantoren. Deze bieden, in kader van een verhuis, plaats aan werknemers van de Haven van Antwerpen-Brugge waardoor het als nevenfunctie en inherent onderdeel van de exploitatie van de haven beschouwd wordt.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven; 

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Hansadok en de Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis; 

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Kruisschansweg en de Scheldelaan; 

-     overdruk Leidingstraat parallel aan de Kruisschansweg en de Scheldelaan. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar het hemelwater dat op de nieuwe verhardingen valt op natuurlijke wijze kan infiltreren op eigen terrein.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag. De publiek toegankelijke oppervlakte bedraagt minder dan 400 m² (circa 350 m²). Minimaal dienen alle gelijkvloerse publiek toegankelijke delen van het gebouw te voldoen aan de bepalingen van de verordening (conform artikel 3, tweede alinea). Daarnaast dienen ook de niet-gelijkvloerse publiek toegankelijke delen van het gebouw te voldoen, tenzij een vertrek op een andere locatie eenzelfde functie vervult en toegankelijk is volgens de bepalingen van de verordening.
Het project vertoont geen manifeste strijdigheden met de verordening. De normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid dienen te worden nageleefd voor de gelijkvloerse publiek toegankelijke delen van het gebouw, conform artikel 11 van deze gewestelijke verordening.

Sectorale regelgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggend project is gelegen in een zone waarvoor de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid aangewezen is als adviesinstantie. Dit advies is gunstig.

Voor het project is geen pluviale en fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Het voorliggende project heeft een oppervlakte kleiner dan 1.000 m² waardoor een archeologienota waarvan akte is genomen niet van toepassing is.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aangevraagde verbouwingen van het kantoorgebouw en de uitbreiding van de parking en fietsenstalling kaderen binnen de verhuis van de dienst Havengebied, momenteel gevestigd op Kaai 102, naar het dienstgebouw GD066 aan Kauwenstein. Op deze locatie is reeds een aanverwante dienst van de Haven van Antwerpen-Brugge gevestigd.

 

Aangezien het kantoorgebouw in functie staat van de Haven van Antwerpen-Brugge en enkel het verbouwen binnen het bestaande bouwvolume betreft, is de aanvraag functioneel inpasbaar op de bedrijfssite.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aangevraagde werken worden in het bestaande bouwvolume geïntegreerd en betreffen daarnaast een uitbreiding van de bestaande verharding op de site in functie van de mobiliteit van de werknemers. Hierdoor wordt een beperkte ruimte ingenomen.

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen de aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de gevels van het kantoorgebouw worden enkele nieuwe raamopeningen voorzien. De gevelafwerking blijft ongewijzigd. Het nieuwe buitenschrijnwerk en verhardingen sluiten qua materiaal- en kleurgebruik aan op de bestaande constructies. Deze materialen zijn aanvaardbaar binnen deze industriële context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.

Deze voorwaarden en opmerkingen, gericht op de brandveiligheid, kunnen integraal aan de vergunning worden gehecht.

 

Wegens de situering van de aanvraag aan een gewestweg werd het advies ingewonnen van het Agentschap Wegen en Verkeer. Dit advies is voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Er wordt voor de uitvoering van de vergunning enkel verwezen naar de algemene aandachtspunten voor gewestwegen. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Daar de aanvraag in de directe nabijheid van een pijpleiding gelegen is, werd tevens het advies ingewonnen van de beheerder van deze leiding. Het advies van Air Liquide Industries Belgium is voorwaardelijk gunstig.

De voorwaarden uit dit advies, die gericht zijn op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan de vergunning worden gehecht.

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er werd advies gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad.

 

In de huidige situatie worden er 105 werknemers tewerkgesteld op de site. Hiervoor zijn 92 parkeerplaatsen voorzien, waarvan 64 voor werknemers, 6 voor bezoekers, 20 voor poolwagens en 2 voor mindervaliden. Voor 60% van de werknemers was er dus een parkeerplaats voorzien.

 

Na de verhuis stijgt het aantal werknemers naar 135. Het aantal parkeerplaatsen wordt als volgt uitgebreid: 

-     Werknemers: van 64 naar 71 plaatsen 

-     Bezoekers: van 6 naar 7 plaatsen

-     Poolwagens: van 20 naar 31 plaatsen

-     Mindervaliden: van 2 naar 6 plaatsen.

Indien er voor 60% van de werknemers een parkeerplaats voorzien moet worden, dan bedraagt het aantal benodigde parkeerplaatsen 82. Hierdoor zou er een te kort zijn van 11 parkeerplaatsen voor werknemers en wordt er niet voldaan aan de werkelijke parkeerbehoefte. 

 

De aanvrager geeft echter aan dat er voldoende parkeerplaatsen voorzien zijn omwille van: 

-     een overschot van parkeerplaatsen in de huidige situatie; 

-     het toestaan van afstandswerk op andere locaties en thuiswerk. Er wordt slechts voor 70% van het kantoorpersoneel een werkplek voorzien; 

-     de parkeerplaatsen voor personenwagens, bezoekers en poolwagens worden niet afgescheiden van elkaar en zijn dus onderling te combineren; 

-     indien nodig, kunnen de poolwagens uitwijken naar andere parkeerplaatsen op de terreinen van het Havenbedrijf. 

Deze motivatie volstaat om het aantal bijkomende parkeerplaatsen te rechtvaardigen. Parkeren moet in elk geval steeds op eigen terrein afgehandeld worden. Dit wordt opgelegd als voorwaarde. 

 

De bestaande fietsenstalling is uitgebreid tot 70 plaatsen. De fietsenstalling bevindt zich dicht bij de ingang van het gebouw en is overdekt. Daarnaast zijn er kleedkamers aanwezig in het kantoorgebouw.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid dienen te worden nageleefd voor de gelijkvloerse publiek toegankelijke delen van het gebouw.

2. De opmerkingen en voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt nageleefd te worden.

4. Parkeren moet steeds op eigen terrein afgehandeld worden.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

12 juli 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

10 september 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

9 december 2023

Verslag GOA

21 augustus 2023

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid dienen te worden nageleefd voor de gelijkvloerse publiek toegankelijke delen van het gebouw.

2. De opmerkingen en voorwaarden uit het advies van de Brandweerzone Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden.

3. De voorwaarden uit het advies van Air Liquide Industries Belgium dienen strikt nageleefd te worden.

4. Parkeren moet steeds op eigen terrein afgehandeld worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.