Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023035639 |
Gegevens van de aanvrager: | CORDIS Invest met als adres Koningin Elisabethlei 14 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Lozanastraat 217A te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1576G2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vermeerderen van het aantal wooneenheden van 4 naar 7 en het uitbreiden van het bouwvolume |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/07/1954: toelating (18#32720) voor het bouwen van een appartementsgebouw.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- wonen: meergezinswoning met 4 wooneenheden:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie en aantal wooneenheden ongewijzigd;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- de tuin werd opgehoogd (35 cm).
Nieuwe toestand
- wonen: meergezinswoning met 7 wooneenheden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking en -indeling ongewijzigd ten opzicht van bestaande toestand;
- opgehoogde tuin (circa 35 cm) – conform bestaande toestand.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal wooneenheden van 4 naar 7;
- wijzigen van het bouwvolume:
- wijzigen van de gevel:
- ophogen van het maaiveld ter hoogte van de achtertuin (circa 35 cm);
- plaatsen van een afdak tegen de achtergevel (gelijkvloerse verdieping);
- doorvoeren van interne constructieve wijzigingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 11 mei 2023 | 26 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 11 mei 2023 | 30 juni 2023 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 6 juli 2023 | 16 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 11 mei 2023 | 8 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 11 mei 2023 | 26 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 11 mei 2023 | 20 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 11 mei 2023 | 25 mei 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale en/of fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie in de vorm van een meergezinswoning blijft behouden en wordt uitgebreid. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet de uitbreiding van een bestaande en vergunde meergezinswoning. De uitbreiding vormt een verderzetting van de bestaande 4 bouwlagen met 3 bijkomende volwaardige bouwlagen. Het programma wordt uitgebreid met 3 bijkomende tweeslaapkamerappartementen.
Deze uitbreiding kan qua schaal en programma gunstig geadviseerd worden. De nieuwe bouwhoogte sluit harmonisch aan op de kroonlijsthoogte van de rechterbuur en stemt overeen met het referentiebeeld in de Lange Lozanastraat. Ook het programma vormt met 3 bijkomende appartementen een aanvaardbare uitbreiding zonder hierbij te resulteren in een overschrijding van de draagkracht van het perceel. De appartementen zijn ruim, hebben een kwalitatieve planindeling en zijn voorzien van een buitenruimte. Ook de bestaande appartementen krijgen een terras aan de achterzijde. Interne structurele werken op deze verdiepingen genereren een beter ruimtegebruik van de woningen.
De aanvraag kan vanuit schaal en ruimtegebruik dan ook gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De uitbreiding laat zich lezen als een verderzetting van de bestaande en vergunde bebouwing. De gevelgeleding, de raamopeningen en verticale tussenafstanden worden verdergezet in zowel de voor- als de achtergevel. Ter hoogte van de voorgevel wordt zowel het gevelparament in witte geglazuurde baksteen als de omlijstingen in blauwe steen rond de raamopeningen verdergezet. Ook de raamverdeling en het schrijnwerk in grijs PVC wordt doorgetrokken ter hoogte van de uitbreiding. De bestaande kroonlijst wordt verwijderd en opnieuw voorzien ter bekroning van de uitbreiding.
Door de continuïteit van de gevels ontstaat een samenhangend en harmonieus geheel dat zich visueel inpast in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Wanneer de lift niet voldoet aan de verordening en er een nieuwe trap geplaatst wordt dan moet deze trap voldoen aan de normen van de verordening. Dit is in de aanvraag niet het geval. Als dossierstuk bij de aanvraag werd een advies van Inter toegevoegd. Dit advies geeft aan dat een afwijking kan worden toegestaan op basis van artikel 33 van de verordening toegankelijkheid: “[…]Door de bestaande wanden is dat voor de trap van de bestaande verdieping 4 naar de bovenliggende nieuwe verdieping niet mogelijk. Voor de bovenliggende verdiepingen is er in principe geen excuus. Men kan zich de bedenking maken of dit dan voor de twee bovenste verdiepingen nog zinvol is, wanneer de trap naar beneden toe steeds versmalt. Ons inziens zou men op basis van art. 33 hier een afwijking kunnen toestaan.”
Het advies van Inter wordt bijgetreden en de afwijking wordt toegestaan op basis van artikel 33 van de verordening toegankelijkheid.
Verder wordt geoordeeld dat de aanvraag voorziet in kwalitatieve woonentiteiten zonder hierbij hinder te genereren naar de omgeving. De bestaande appartementen worden ook voorzien van een terras waardoor ook het gebruiksgenot van die entiteiten verbetert.
Gelet op het voorgaande kan de aanvraag vanuit hinderaspecten gunstig geadviseerd worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden met 3: - 3 appartementen > 90 m² met parkeernorm 1,35 = 4,05
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: - Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de 3 appartementen moeten er 9 fietsstalplaatsen voorzien worden:
- 3 appartementen met 2 slaapkamers = 3 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 9
Er worden op het gelijkvloers 9 fietsstalplaatsen voorzien.
De stedelijke dienst Monumentenzorg adviseert om op de kleine trap in de gang een fietsgoot te voorzien. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Er dient een fietsgoot voorzien te worden op het kleine trapje in de inkomhal.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | 24 mei 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 22 juni 2023 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 6 juli 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 24 augustus 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 22 november 2023 |
Verslag GOA | 17 augustus 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 mei 2023 | 22 juni 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3. Er dient een fietsgoot voorzien te worden op het kleine trapje in de inkomhal.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.