Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023033095. Lange Vlierstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023033095. Lange Vlierstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05690 - Omgevingsvergunning - OMV_2023033095. Lange Vlierstraat 24. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023033095

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sem Delaere met als adres Lange Vlierstraat 24 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Vlierstraat 24 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 3063C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

afbreken en vernieuwen van een achterbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          15/11/2019: vergunning (OMV_2019092681) voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          10/10/1983: vergunning (18#62564) voor een gevelverbouwing (vervangen ramen en plaatsen garagepoort);

-          30/01/1953: vergunning (18#30559) voor gevelverandering en neon reclame;

-          08/05/1942: vergunning (18#15208) voor veranderingswerken.

 

Vergunde en bestaande toestand  

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw:

-          4 bouwlagen plus een teruggetrokken dakvolume onder een schuin dak;

-          bouwdiepte van 7,25 m;

-          hoogte van de dakrand is 14,63 m;

-          kroonlijsthoogte van het teruggetrokken zadeldak van 16,22 m;

-          nokhoogte van het teruggetrokken zadeldak van 17,01 m;

  • achterbouw:

-          2 bouwlagen met plat dak;

-          oppervlakte van 5 m²;

-          kroonlijsthoogte van 8 m;

  • klein koertje van circa 3 m²;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in roodbruine gevelsteen en afgewerkt met speklagen in geel geglazuurde gevelsteenparement en een plint in grijze arduin;
  • achtergevel groen bepleisterd;
  • buitenschrijnwerk en garagepoort in aluminium, natuurkleurig.

 

Nieuwe toestand

-          functie: in overeenstemming met de vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • nieuwe achterbouw met 3 bouwlagen met plat dak;     
  • gelijkvloers volledig dichtgebouwd;
  • achterbouw op de verdiepingen met een oppervlakte van 4 m²;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

-          gevelafwerking:

  • deel van het buitenschrijnwerk in de voorgevel plus achtergevel in aluminium, goudkleurige anodisatie;
  • gevels van de nieuwe achterbouw groene bepleisterd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande achterbouw;

-          bouwen van een nieuwe achterbouw;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

21 april 2023

1 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op het volgend punt:

-          artikel 2.2.5:

Bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. Nu is er een koertje van circa 5 m² op het gelijkvloers. In de nieuwe toestand wordt het gelijkvloers volledig dicht gebouwd en wordt de onbebouwde ruimte kleiner.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van een eengezinswoning waarvan de functie niet wijzigt en is derhalve functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Volgens artikel 2.2.5 van RUP Binnenstad mag de onbebouwde ruimte niet verkleinen. Het koertje achteraan het gelijkvloers wordt overbouwd en de bestaande vergunde uitbouw wordt vervangen door een nieuwe uitbreiding. Het bestaande koertje meet amper 5 m² en is volledig ingesloten door hoge scheidingsmuren. Het grenst direct aan de gelijkvloerse garage en fietsenstalling, en heeft dan ook geen enkele meerwaarde. Het doortrekken van het gelijkvloers tot tegen de scheimuur heeft geen nadelige impact op de omgeving en kan worden toegestaan. Ook het nieuwe volume geeft geen stedenbouwkundige hinder voor de buren.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de werken omdat ze de erfgoedwaarde niet aantasten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Zowel in de vergunde als de nieuwe toestand zijn er ramen getekend in de achtergevel op de perceelsgrens. Er is mogelijk een erfdienstbaarheid, maar hierover doet de omgevingsvergunning geen uitspraak. Om inkijk naar het aanpalende perceel te voorkomen wordt als voorwaarde opgelegd dat de ramen op de perceelsgrenzen moeten worden voorzien van ondoorzichtig glas.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De ramen op de perceelsgrens moeten worden voorzien in ondoorzichtige beglazing.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

19 april 2023

Start 1e openbaar onderzoek

28 april 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

27 mei 2023

Beslissing toepassing administratieve lus

6 juni 2023

Start laatste openbaar onderzoek

14 juni 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

13 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

1 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

30 december 2023

Verslag GOA

18 augustus 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De aanplakking werd te laat gemeld op het omgevingsloket. Het openbaar onderzoek moet daarom worden overgedaan.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 april 2023

27 mei 2023

0

0

0

0

14 juni 2023

13 juli 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De ramen op de perceelsgrens moeten worden voorzien in ondoorzichtige beglazing.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.