Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023052340 |
Gegevens van de aanvrager: | BV RETAIL CAPITAL met als contactadres Napoleonkaai 15 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV CARREFOUR BELGIUM (0448826918) met als contactadres Da Vincilaan 3 bus 3 te 1930 Zaventem |
Ligging van het project: | Kristus-Koningplein 2, Markt 1-1A te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 35 sectie F nrs. 412C |
waarvan: |
|
- 20230413-0045 | afdeling 35 sectie F nr. 412C (Carrefour Express) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het omvormen van een handelspand tot buurtsupermarkt en de exploitatie van een buurtsupermarkt |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/08/2011: vergunning (3508#3561) voor het verbouwen van een bankfiliaal;
- 07/11/2003: vergunning (871#592) voor het verbouwen en uitbreiden van een Fortis filiaal;
- 05/05/1969: vergunning (803#2947) voor het bouwen van een agentschap met appartementen.
Vergunde en bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een handelspand tot buurtsupermarkt en het exploiteren van een buurtsupermarkt;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- aanbrengen van gevelreclame.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat het omvormen van een handelspand tot buurtsupermarkt.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 35 kW |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton. | 1 ton |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 30 juni 2023 | 17 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 30 juni 2023 | 13 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 30 juni 2023 | 7 juli 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 30 juni 2023 | 12 juli 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij en de Provincie Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van een handelsruimte met een oppervlakte van 410 m² is functioneel inpasbaar in de omgeving van het Kristus-Koningplein, die bestaat uit een mix van commerciële functies en wonen.
Ook de interne dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie verleent gunstig advies voor het wijzigen van de functie kantoren/dienstverlening (bankfiliaal) naar detailhandel (superette) op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Centrum Ekeren.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan het bouwvolume.
De gelijkvloerse ruimte wordt volledig omgevormd naar detailhandel.
De bovenliggende appartementen blijven bereikbaar via de centrale circulatiezone.
Het voorstel is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De beperkte gevelwijzigingen aan het schrijnwerk zijn niet storend in het straatbeeld en de gevelgeleding van het gebouw. Het voorstel is aanvaardbaar.
De haakse lichtbakken zijn vanuit visueel-vormelijk standpunt niet inpasbaar in de omgeving. Ze steken 75 cm uit het gevelvlak en hebben een hoogte van 70 cm waardoor ze overgedimensioneerd zijn. Ze mogen conform artikel 33 van de bouwcode, maximum 0,60 m uit het gevelvlak steken en maximum 0,60 m hoog zijn.
Er moet ook rekening gehouden worden met het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij stellen dat het verboden is een luminositeit met een rode of groene tint te geven aan alle reclameborden, uithangborden of inrichtingen die zich, binnen een afstand van 75 meter van een verkeerslicht, op minder dan 7 meter boven de grond bevinden.
Beide opmerkingen zullen als voorwaarde worden toegevoegd aan de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De aanvraag betreft een buurtsupermarkt met een oppervlakte kleiner dan 500 m². Gezien de beperkte oppervlakte kunnen we stellen dat de parkeerbehoefte 0 is. Dit wordt verder ondersteund door de centrale ligging te midden van Ekeren centrum, en de lokale kenmerken van het voorgestelde concept.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Fietsvoorzieningen:
Het advies over de fietsvoorzieningen van de dienst Mobiliteit luidt als volgt: “Voor de oppervlakte van 412 m² handelsruimte gelden de volgende fietsparkeernormen:
Voor bezoekers: 2 parkeerplaatsen per 100 m² = 8,24 fietsparkeerplaatsen
Voor werknemers: 0,6 parkeerplaatsen per 100 m² = 2,47 fietsparkeerplaatsen
Totaal aantal benodigde fietsparkeerplaatsen: 11.”
Rekening houdend met de aard van de aanvraag en dat de buurtsupermarkt gelegen is aan het Kristus-Koningplein, kernwinkelgebied, waar voldoende fietsvoorzieningen aanwezig zijn, zal het voorzien van 8 fietsstalplaatsen voor bezoekers niet als voorwaarde worden opgelegd.
Het voorzien van 2 afgesloten fietsstalplaatsen voor het personeel wordt als voorwaarde opgenomen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De indeling van de gelijkvloerse ruimte wordt beperkt herschikt in functie van het project.
Volgende activiteiten worden als ingedeelde inrichtingen of activiteiten gemeld:
- diverse koelinstallaties en twee warmtepompen met een gezamenlijk vermogen van 35 kW;
- verkooppunt van producten met dierlijke oorsprong;
- opslag van producten met dierlijke oorsprong (maximaal 1 ton).
De condensoren van de koelcentrale en de twee warmtepompen voor het verwarmen van het gebouw staan inpandig opgesteld, waardoor de risico’s op geluidshinder beperkt worden. De koelcentrale heeft een vermogen van 22 kW en gebruikt als koelmiddel 75 kg R744 (in wezen CO2, GWP = 1). De warmtepompen gebruiken als koelmiddel elk 4 kg R32 (GWP = 657).
Verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong zijn enkel indelingsplichtig wanneer er een uitsnijderij aan de verkoop verbonden is. Rubriek 45.4.d) is bijgevolg zonder voorwerp.
Alle leveringen gebeuren na 7.00 uur en vóór 19.00 uur via de laad- en losplaats. Het huishoudelijk afvalwater is afkomstig van sanitair en het reinigen van het gebouw. Een debiet van minder dan 600 m³/jaar wordt geloosd op de openbare riolering, aangesloten op RWZI Antwerpen-Noord.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits de algemene en sectorale voorwaarden worden nageleefd, kunnen de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 35 kW |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | zonder voorwerp |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton. | 1 ton |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 mei 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 30 juni 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit) | 29 augustus 2023 |
Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit) | 27 november 2023 |
Verslag GOA | 17 augustus 2023 |
naam GOA | Bieke Geypens en Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 35 kW |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton. | 1 ton |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.