Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04812 - District Hoboken. Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04812 - District Hoboken. Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_04812 - District Hoboken. Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
voorontwerp

goedkeuring college

2 juli 2021
5507
advies
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
27 juni 2022
--

Het college keurde in  zitting van 2 juli 2021 (jaarnummer 5507) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg goed.

Agentschap Wegen en Verkeer en studiebureau Evolta hebben het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.

Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat.

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.

Argumentatie

Studiebureau Evolta maakte in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.

  • Kruispunt Goedetijdstraat:

De grens der werken in het noorden is uitgebreid. In deze zone verdwijnt de mogelijkheid om te keren voor het kruispunt. Deze keerbeweging zal mogelijk zijn op het kruispunt met de Krijgsbaan.
De afdraaibeweging naar de Goedetijdstraat voor zwaar verkeer wordt gefaciliteerd via een rammelstrook tussen de rijweg en de trambedding.
Het begin van de Goedetijdstraat wordt ingericht met een poort zone 30. De rijweg van de Sint-Bernardsesteenweg buigt uit om een breder voetpad te kunnen voorzien.
De stopstreep en het verkeerslicht komen voorbij het kruispunt met de Goedetijdstraat in functie van de doortocht van het tramverkeer naar zijn keerlus.
De oversteekplaats wordt op de middenberm, waar de breedte het toelaat, voorzien van een bajonet met een aansluiting naar de bushalte. 

  • Kruispunt Krijgsbaan:

Langs de bushaltes bij het kruispunt met de Krijgsbaan wordt hekwerk SA/HW/03 voorzien.
De aansluiting op de recent heraangelegde Krijgsbaan is aangepast. In dit aangrenzende project is een bochtverbreding voorzien om te anticiperen op de geplande aanpassingen op het kruispunt.
De gesloten constructie naast het hoekperceel (waar een café is) wordt afgebroken om een comfortabele doorgang voor voetgangers te kunnen voorzien. Deze grond is eigendom van AWV.
Op het kruispunt van de Sint-Bernardsesteenweg met de Krijgsbaan zijn aanpassingen gebeurd aan het middeneiland nabij de toegang van Schoonselhof en een rijwegverbreding voorzien nabij huisnummers 1156-1160, om elke afdraaibeweging mogelijk te maken.

  • Kruispunt Goedetijdstraat – zijtoegang Schoonselhof:

Op het kruispunt met de Verenigde Natieslaan heeft de aansluiting van de zijstraat een bochtverbreding gekregen en zijn de boomvakken langs huisnummers 2-12 groter gemaakt met afwisselende stroken in grasdals ter hoogte van de inritten.
De doorgang naar de zijtoegang van Schoonselhof is voorzien in kassei. De gracht is vergroot en krijgt een overloop naar de buffergrachten van Schoonselhof (dit wordt verder afgestemd met betrokken diensten).

  • Kruispunt Groenstraat:

De bushalte nabij de Groenstraat wordt dichter bij het kruispunt ingeplant. Er werden meer groenzones voorzien waar dit mogelijk bleek.
Er zijn drie extra parkeerplaatsen in het woonerf langs de zijde van Schoonselhof en de doorgang voor de brandweer is voorzien langs de zijde van de Groenstraat. De fietsoversteek aan de Groenstraat buigt minder uit.

  • Kruispunt Klaverbladdreef:

De fietsoversteekplaats nabij de Klaverbladdreef is verbreed en voorzien van een middeneiland in functie van het groot aantal gebruikers. In de Klaverbladdreef is een van de 2 rijbanen doorlopend gemaakt, fietsers kunnen hier wel aansluiten op het fietspad.
Hier wordt ook een keerpunt voorzien, rekening houdend met de bestaande bomen.

  • Ter hoogte van de Carrefour:

De oversteekplaats tegenover de Carrefour wordt op het middeneiland langs weerszijden voorzien van 4 m printbeton in functie van een goede zichtbaarheid.
Er komt een dubbelrichtingsfietspad tussen de zijstraat Parijslaan en de doorsteek tegenover huisnummer 127.
Er zal ook een informele oversteek mogelijk zijn voor fietsers tegenover de Karel Cuypersstraat. 

  • Kruispunt Moerelei:

De oversteekplaats voor fietsers nabij de Moerelei wordt aan de hand van een middeneiland voorzien op voldoende afstand van de spooroverweg. Deze afstand is noodzakelijk om een as-verschuiving in te passen en bevordert de zichtbaarheid.

Algemene aanpassingen:

  • er is blindengeleiding ingetekend;
  • er is een verdere detaillering gemaakt met boordstenen, goten, wegmarkering en verkeerslichten;
  • er zijn typedwarsprofielen gemaakt.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 43 plaatsen in de bestaande toestand naar 17 plaatsen in de nieuwe toestand.
Om ruimte te geven aan de bushaltes en de afslagstrook op het kruispunt met de Groenstraat- Broydenborglaan zijn de dwarse parkeerplaatsen langs de bestaande ventweg een langse parkeerstrook geworden. 

Bomenbalans
Binnen het projectgebied worden 17 van de 58 bestaande bomen gekapt om plaats te maken voor het fietspad en de verbeterde inrichting aan de verschillende kruispunten.
Deze bomen zullen worden gecompenseerd in de nieuwe groenzones waar de nutsleidingen het toelaten. Er worden circa 50 nieuwe bomen aangeplant.  

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Sint-Bernardsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien op 2LMS030117A00000/224/5153000000/ 2400 en 2500/SUB_NR/INTERN/2SA020200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp 27 juni 2023 op voorwaarde dat:

Algemeen

  • de generieke voetpadmaterialen en funderingsopbouw worden toegepast, en de technische detaillering in overleg met SW/Publieke ruimte verder uitgewerkt wordt;
    • dit zal bij de uitwerking van het uitvoeringsplan verder worden uitgewerkt en afgestemd;
  • de herlocatie, het aantal en het type wachthuisjes afgestemd wordt met SW/BO/straatmeubilair en objecten;
    • dit zal bij de uitwerking van het uitvoeringsplan worden afgestemd met de betrokken stadsdiensten;

 Kruispunt Sint-Bernardsesteenweg-R11 Krijgsbaan

  • de locaties van de verkeerslichten en de wegmarkeringen, conform het Draaiboek openbaar Domein, verder uitgewerkt en afgestemd worden met SW/MOB;
  • het rijweggedeelte op de verkeersplateaus (o.a. ter hoogte van poorten zone 30) gematerialiseerd wordt in het standaard materiaal van Stad Antwerpen (antraciete BSS 22x11);
  • in coördinatie met de nutsmaatschappijen potentieel hinderende (nuts)leidingen in beeld worden gebracht en, in functie van optimale groeiomstandigheden voor de bomen, de ondergrondse leidingen maximaal verlegd worden; 
  • onderzocht wordt waar er bijkomend bomen aangeplant en structureel vergroend kan worden, rekening houdend met de aanwezigheid van ondergrondse infrastructuur;
  • extra fietsenstallingen worden voorzien nabij bushaltes en handelspanden;
  • de inritboordstenen ingetekend worden volgens hun minimaal noodzakelijke breedte;
    • bovenstaande opmerkingen zullen bij de uitwerking van het uitvoeringsplan worden verwerkt; 

 Kruispunt Verenigde Natieslaan (en dienstingang Schoonselhof)

  • het beplantingsplan verder uitgewerkt wordt, in overleg met SB/GROEN, waarbij  bomen en/of struiken geclusterd geplaatst worden met voldoende tussenafstand, rekening houdend met het beheer van de gracht;
  • zones met extensief maaibeheer worden toegepast op voldoende afstand van de fietspaden;
    • bij de opmaak van het uitvoeringsplan zal het beplantingsplan mee worden opgenomen om in samenspraak met SB/GROEN de beplanting en beheerszones te bepalen;

 Kruispunt Groenstraat – Broydenborglaan

  • de wegmarkeringen in de Broydenborglaan afgestemd worden op de draaibewegingen van grotere voertuigen;
    • deze wegmarkering zal verder in de straat worden ingetekend op het uitvoeringsplan;
  • de toegang naar het woonerf wordt herbekeken, en deze zo compact mogelijk in te richten en verder te vergroenen;
    • dit zal bij de opmaak van het uitvoeringsplan worden aangepast; 

Kruispunt Klaverbladdreef – Boedapestlaan

  • compactere overgangen worden voorzien tussen dubbel- en enkelrichtingsfietspaden.
  • fietspadmarkeringen  worden aangepast conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • de gearceerde zones en de middenbermen duurzaam gematerialiseerd worden, rekening houdend met reguliere afdraaibewegingen uit zijstraten en inritten;
    • bovenstaande opmerkingen zullen bij de uitwerking van het uitvoeringsplan worden verwerkt;

 Kruispunt Romestraat

  • de poorten “zone 30” ingericht worden conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein van de stad Antwerpen;
    • de verder verfijning van de inrichting van de verschillende poorten zone 30 langs deze as zullen bij de opmaak van het definitieve signalisatieplan worden toegepast;

Kruispunt Parijslaan – Karel Cuyperstraat (nabij Carrefour)

  • een locatie-onderzoek voor de 4 glascontainers wordt opgestart, in overleg met SB/SR;
    • deze 4 glascontainers zijn ondertussen weggehaald en er wordt door de betrokken diensten opgevolgd of een er een nieuwe locatie moet worden gezocht;
  • de gearceerde zones en de middenbermen duurzaam gematerialiseerd worden;
    • de gearceerde zones zijn ingetekend volgens draaicirkels van groot vrachtverkeer, de middeneilanden zijn maximaal onthard;

 Kruispunt Moerelei

  • de inrichting van de fietspadaansluitingen en de overgang van enkelrichting fietspaden naar dubbelrichting worden herbekeken, en afgestemd worden op de reeds gerealiseerde fietspaden (o.a; ter hoogte van de Van Praetstraat);
  • de bochtstraal ter hoogte van het kruispunt met de Moerelei wordt herbekeken (bochtverbreding en rammelstroken), in functie van de afdraaibeweging voor bussen uit de Moerelei, en waar nodig het Lantis ontwerp voor de bushalte in functie hiervan wordt aangepast;
  • de materialisering en locatie van de aansluiting op de “Den Haaglaan” wordt herbekeken, in functie van een verhoogde zichtbaarheid en leesbaarheid;
  • de grens der werken duidelijk wordt aangeduid op plan en het geschrapte fietspad in de Moerelei van het plan te verwijderen.
    • bovenstaande opmerkingen zullen bij de uitwerking van het uitvoeringsplan worden verwerkt.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030117 - Een goed onderhouden publieke ruimte (structureel onderhoud)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (17 juni 2022)  voor wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220627_11248_DO_BT_NUTS_01_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_BT_NUTS_02_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_BT_NUTS_03_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_BT_NUTS_04_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_BT_NUTS_05_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_01_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_02_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_03_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_04_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_05_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_01_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_02_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_03_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_04_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_05_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_RIO_TNTaalplan_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_TDP_01_COD.pdf
  • 20220627_11248_DO_NT_TDP_02_COD.pdf