Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022085696 |
Gegevens van de aanvrager: | Raymond Ruys et Fils met als adres 's Gravenwezelsteenweg 59 te 2110 Wijnegem |
Ligging van het project: | Schermersstraat 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nrs. 1869C en 1876 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen en verbouwen van twee gebouwen met wijziging van het aantal woongelegenheden, de voorgevel, de scheidingsmuren en uitbreiden van het bouwvolume |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Schermersstraat 35:
- 25/01/1935: toelating (18#1902) voor gevel- en binnenveranderingen;
Schermersstraat 37:
- 20-01-2020: aanduiding als beschermd monument:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/113621;
- 29-03-2019: aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/103512;
- 10/06/1902: toelating (1902#1210) voor het afbreken van 3 huizen en een gebouw in de plaats te zetten;
Sint-Jorispoort 26:
- 20-01-2020: aanduiding als beschermd monument:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/113621;
- 29-03-2019: aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/103512;
- 10/06/1902: toelating (1902#1210) voor het afbreken van 3 huizen en een gebouw in de plaats te zetten.
Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- aaneengesloten bebouwing van 4 bouwlagen met een zadeldak;
- nokhoogte van 13,5 m;
- kroonlijsthoogte van 11,4 m;
- aaneengesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een zadeldak;
- nokhoogte van circa 16,7 m;
- aaneengesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een mansardedak met monumentaal uitgewerkte dakkapellen;
- nokhoogte van circa 17,7 m;
- gevelafwerking:
- lichtkleurige, bepleisterde voorgevel met gelijkvloerse gevelplint in lichtkleurige baksteen;
- houten voorgevelschrijnwerk;
- groot vitrineraam op het gelijkvloers;
- voorgevel van 2 brede traveeën met houten schrijnwerk;
- bepleisterde en beschilderde lijstgevel met schijnvoegen met onderaan een plint in blauwe hardsteen;
- verschillende decoratieve gevelelementen;
- smeedijzeren diefijzers op het gelijkvloers;
- voorgevel van 4 traveeën met houten schrijnwerk;
- witte natuurstenen lijstgevel;
- 3 grote vitrines met sierlijke houten tracering tussen gepolijste roodgranieten penanten met gegraveerde decoratie;
- brede, geprofileerde puilijst met het goudkleurig opschrift "Ruys" op een zwarte achtergrond.
Bestaande toestand
- functie: conform de geacht vergunde toestand uitgezonderd:
- bouwvolume: conform de geacht vergunde toestand uitgezonderd:
- gevelafwerking: conform de geacht vergunde toestand uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- functie op de samengevoegde percelen Schermersstraat 35 en Schermersstraat 37 – Sint-Jorispoort 26: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- sloop van het gebouw vanaf het gelijkvloers;
- herbouw met bouwhoogte van 15,75 m (kroonlijst van 12,50 m);
- gevelafwerking:
- bepleisterde gevel met gelijkvloerse plint in arduin en natuurkleurig aluminium schrijnwerk met gewijzigde indeling;
- aparte toegang naar fietsenberging;
Inhoud van de aanvraag
- samenvoegen van de eengezinswoning met handelsgelijkvloers te Schermersstraat 35 met de eengezinswoning met handelsgelijkvloers te Schermersstraat 37 – Sint-Jorispoort 26;
- slopen van het pand Schermersstraat 35 met uitzondering van de kelder;
- nieuwbouw van het pand Schermersstraat 35;
- na samenvoegen, vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3 en voorzien van 1 handelsgelijkvloers;
- uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- aanleggen van een dakterras.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 7 februari 2023 | 6 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 7 februari 2023 | 27 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 7 februari 2023 | 28 maart 2023 | Ongunstig |
Water-link | 7 februari 2023 | 6 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 februari 2023 | 24 februari 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 7 februari 2023 | 7 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 februari 2023 | 9 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 7 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 7 februari 2023 | 20 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In het CHE-gebied wordt de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit voor zowel het interieur als het exterieur van gebouwen. Het interieur wordt grondig verbouwd en aan het dak van Schermersstraat 37 wordt een inpandig dakterras voorzien.
- 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken:
Er zijn geen terrassen in schuine daken toegelaten palend aan of zichtbaar vanaf het openbaar domein. Terrassen zijn nergens toegelaten indien het dak of de dakstructuur een culturele, historische en/of esthetische waarde heeft, zoals bepaald in punt 2.1.1.
Het bestaande, inpandig dakterras is niet in overeenstemming met dit voorschrift.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van twee eengezinswoningen met handelsfunctie op het gelijkvloers tot een meergezinswoning met één handelsfunctie op het gelijkvloers. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De kleine woning aan de Schermersstraat 35 wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouw die na samenvoeging met de panden Schermersstraat 37 – Sint-Jorispoort 26 wordt geïntegreerd in de meergezinswoning. Hiervoor wordt het bouwvolume slechts beperkt uitgebreid.
De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Daarom legt artikel 23 van de bouwcode minimumeisen op in geval van opdeling van een eengezinswoning.
Daarnaast is het nodig om in het algemeen in te zetten op voldoende ruime eengezinswoningen. De juwelierswoning biedt een uitstekende gelegenheid om een groot gezin te huisvesten zonder dat er zwaar moet worden ingegrepen op de erfgoedwaarde.
Een opdeling in twee (eventueel drie) entiteiten kan enkel mits dit een meerwaarde betekent voor het waardevolle erfgoed, inclusief de kamerindelingen en alle erfgoedelementen.
Bovendien moet de opdeling in verschillende woongelegenheden voldoende leefkwaliteit garanderen, waarbij moet worden voldaan aan de voorschriften van het RUP en de bouwcode, zoals onder meer licht en lucht, beeldkwaliteit, (fietsen)bergruimte, kwaliteitsvolle buitenruimte, enz. Uit wat volgt blijkt dat dit hier niet het geval is.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op panden die zijn opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
Bijkomend zijn de panden Schermersstraat 37 – Sint-Jorispoort 26 integraal beschermd als monument.
Het pand Schermersstraat 35 is gelegen in CHE-gebied.
Conform artikel 5 §2 van de bouwcode van 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.
Het dossier bevat enkel het beschermingsdossier, de impact van de voorgestelde ingrepen op de erfgoedwaarde van het interieur werd niet verder gemotiveerd.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is ongunstig:
“Men wenst het pand Schermersstraat 35 te slopen en een nieuwbouw te voorzien in aansluiting met het pand Schermersstraat 37.
Aangezien het pand Schermersstraat 35 een beeldondersteunende waarde heeft, werd geadviseerd om uit te gaan van behoud en inpassing in het straatbeeld.
In antwoord op dit advies ontvangen we het ingediende dossier voor sloop. Principieel kan sloop wanneer het nieuwbouwvoorstel een beeldondersteunende functie blijft behouden. Uit het voorstel blijkt onvoldoende dat de beeldondersteunende functie behouden blijft doordat de verhoudingen van de gevel zich niet inpassen in de context.
Bijkomend worden de ingrepen die nodig zijn om een verbinding te maken tussen Schermersstraat 35 en 37 niet verder geduid. Ook de ingrepen die gebeuren in functie van de opdeling worden niet gemotiveerd in functie van de erfgoedwaarde van het interieur dat zeer hoog is, gelet op de bescherming van de panden.
Aangezien enerzijds het nieuwbouwvoorstel qua gevelbeeld niet overtuigend is in deze context en anderzijds de impact van het samenvoegen van de panden en de opdeling ervan op de erfgoedwaarde van het interieur niet kan worden beoordeeld, wordt een ongunstig advies verleend.”
Ook het Agentschap Onroerend Erfgoed gaf een ongunstig advies:
“Uit onze behandeling van het dossier blijkt dat de handelingen afbreuk doen aan de bescherming en dat het dossier onvolledig is om een weloverwogen advies te geven.
De aanvraag bevat onder andere het herindelen van de ruimten op de verdiepingen door het oprichten van tussenwanden, het slopen van verschillende muurdelen en het verwijderen of aanpassen van erfgoedelementen. De aanvraag bevat echter geen informatie over de wijze waarop er met de waardevolle erfgoedelementen wordt omgegaan. Door het plaatsen van nieuwe tussenwanden, zullen de waardevolle stucwerkplafonds aangepast of weggewerkt worden. Door de gedeeltelijke sloop van wanden wordt er ingegrepen op de dragende structuur van het interieur en door het volledig openwerken van de ruimtes, verdwijnt de oorspronkelijke kamerstructuur en verschillende schrijnwerkgehelen. De aanvraag bevat geen nauwkeurige motivatie voor deze werken en geen beschrijving over de wijze waarop er met deze erfgoedelementen zal omgegaan worden.
Deze motivering geeft aan dat de gevraagde handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met
- passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet);
- sloopverbod (art. 6.4.7 Onroerenderfgoeddecreet);
- bijzondere voorschriften uit Beschermingsbesluit (art. 3.8°) ‘….Een ontsluiting van de bovenverdiepingen los van het woonwinkelhuis is ook een mogelijkheid, mits respect voor de beschreven erfgoedelementen en -kenmerken’.
De aanvraag bevat verschillende documenten uit, of horende bij het beschermingsdossier van het woonwinkelhuis, maar deze informatie is niet voldoende om de aanvraag en de uitvoering van de werken te kunnen inschatten.
In het dossier ontbreekt namelijk:
- een nauwkeurige beschrijving van de werken en van de noodzaak ervan. Er wordt geen motivatie gegeven voor het uitbreken van bepaalde wanden, het plaatsen van nieuwe wanden, het verplaatsen van een waardevol glasraam, enz.;
- een nauwkeurige beschrijving van de uitvoeringstechniek en van het materiaal dat gebruikt wordt. De aanvraag omvat onder andere het aanbrengen van nieuwe wanden, maar er wordt niet gemotiveerd hoe er bv. zal omgegaan worden met de waardevolle plafonds, vloeren, enz.;
- informatie over de staat van het goed. De aanvraag bevat weliswaar grondplannen van de bestaande toestand en foto’s horende bij het beschermingsdossier, maar niet alle ruimten of niet alle interieurelementen zijn gedocumenteerd.”
De adviezen van het Agentschap Onroerend erfgoed en van de stedelijke dienst Monumentenzorg worden beide gevolgd. De geplande ingrepen vertonen weinig respect voor de hoge erfgoedwaarde van het beschermde juwelierspand en zouden onherstelbare schade toebrengen aan de waardevolle interieurs. Er wordt stellig aanbevolen om alvorens een nieuwe aanvraag in te dienen in gesprek te gaan met de betrokken diensten, zowel het Agentschap Onroerend Erfgoed als met de stedelijke diensten Monumentenzorg en Vergunningen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden opgevolgd.
Om het risico van brandoverslag te vermijden, dient een dakopstand van minstens 0,30 meter te worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Hiervan kan niet worden afgeweken.
Er worden een groot aantal strijdigheden met het RUP en de bouwcode vastgesteld, niet alleen met betrekking tot het schaden van het cultuurhistorisch erfgoed (artikel 2.1.1 resp. artikel 5), maar ook rond de beeldkwaliteit (artikel 2.1.11.1 resp. artikel 15) en de beperkte relatie met de straat (artikel 12).
Bovendien veroorzaakt de opdeling in drie woongelegenheden geen verbetering van de woon- en leefkwaliteit van de panden (artikel 26, 38, 43), waarbij twee van de drie woongelegenheden zelfs niet voorzien zijn van een buitenruimte van minstens 4 m² (met 2 m² per extra slaapkamer).
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. De 2 eengezinswoningen met detailhandel op het gelijkvloers worden samengevoegd. Op het gelijkvloers blijft de functie detailhandel behouden. Op de bovenliggende verdiepingen worden er 3 appartementen voorzien. Er komt dus 1 wooneenheid bij. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: De nieuwbouw heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. De voorliggende aanvraag heeft bovendien betrekking op gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en beschermd als monument. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1. Het aantal ontbrekende autostalplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1. Dit is het verschil tussen het aantal parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantel te realiseren autostalplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de bijkomende wooneenheid moeten er 3 fietsstalplaatsen voorzien worden: 1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 3.
Op het gelijkvloers wordt een fietsenberging voorzien voor 3 fietsstalplaatsen. Deze wordt ontsloten via de Schermersstraat.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 oktober 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 7 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | 16 februari 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 17 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 augustus 2023 |
Verslag GOA | 21 juni 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
16 februari 2023 | 17 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.