Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04666 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038619. Kattenberg 54. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04666 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038619. Kattenberg 54. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_04666 - Omgevingsvergunning - OMV_2023038619. Kattenberg 54. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023038619

Gegevens van de aanvrager:

VZW E.V.A.-Centrum met als adres Kattenberg 54 te 2180 Antwerpen en de heer Piet Hostyn met als adres Kattenberg 54 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Kattenberg_EK 54 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 779F19

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras en wijzigen van de gevelmaterialen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/10/2004: vergunning (871#2688) voor het verbouwen van het E.V.A.- centrum vzw.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 duplex woongelegenheden;
  • gelijkvloerse verdieping: winkel en achteraan vergaderzaal met keuken;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak; 
  • dakkapel voor- en achteraan;
  • 8 m voorgevelbreedte;
  • perceel circa 23,50 m lang;
  • gelijkvloerse verdieping beslaat heel het perceel;
  • bouwdiepte eerste verdieping tot op 13 m;
  • zolderverdieping circa 9 m bouwdiepte;
  • gegalvaniseerde luifel boven buitentrap naar appartementen tot op 20 m bouwdiepte;
  • trap eindigend in bordes van circa 7 bij 1,5 m aan achtergevel (toegang appartementen) op eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gepleisterde gevel (onduidelijk welke kleur, in vergunningstekst staat de bestaande gevels worden bepleisterd in dezelfde kleur als de omliggende bebouwingen);
  • toegang naar vergaderzaal vanuit Schutstraat afgewerkt in Reglit beglazing;

-          inrichting:

  • op hoek Kattenberg met Schutstraat;
  • volledige perceel bebouwd;
  • 2 inspringende toegangen via Schutstraat.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • terras van 4,5 bij 3 m voor toegang naar appartementen; 

-          gevelafwerking:

  • greige gepleisterde gevels;
  • wit aluminium schrijnwerk;
  • zinken dakkapel;
  • lichtgrijs aluminium schrijnwerk in de dakkapel;
  • leien dak;
  • reclame op doek op voor- en zijgevel;
  • gewijzigde gevelopeningen in zijgevel ter hoogte eerste verdieping;
  • toegang naar vergaderzaal vanuit Schutstraat afgewerkt in transparant glas met lichtgrijs aluminium kader;

-          inrichting:

  • steektrappen van duplexappartementen vervangen door wenteltrappen en technische berging.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 duplex woongelegenheden;
  • gelijkvloerse verdieping: winkel en achteraan vergaderzaal met keuken;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak; 
  • dakkapel voor- en achteraan;
  • 8 m voorgevelbreedte;
  • perceel circa 23,50 m lang;
  • gelijkvloerse verdieping beslaat heel het perceel;
  • bouwdiepte eerste verdieping tot op 13 m;
  • zolderverdieping circa 9 m bouwdiepte;
  • trap eindigend in terras van 4,5 bij 3 m voor toegang naar appartementen; 

-          gevelafwerking:

  • greige gepleisterde gevels;
  • wit aluminium schrijnwerk;
  • zinken dakkapel;
  • lichtgrijs aluminium schrijnwerk in de dakkapel;
  • leien dak;
  • reclame op doek op voor- en zijgevel;
  • gewijzigde gevelopeningen in zijgevel ter hoogte eerste verdieping;
  • toegang naar vergaderzaal vanuit Schutstraat afgewerkt in transparant glas met lichtgrijs aluminium kader;

-          inrichting:

  • op hoek Kattenberg met Schutstraat;
  • volledige perceel bebouwd;
  • 2 inspringende toegangen via Schutstraat.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel en zijgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

15 mei 2023

22 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kattenberg en Schutstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De regularisatie van het terras op de eerste verdieping maakt deel uit van het voorwerp van de aanvraag. In de vergunde toestand mondt de trap tussen het openbaar domein en de toegang van de duplexappartementen uit in een lange smalle buitenruimte. Deze buitenruimte doet eerder dienst als circulatiegang in open lucht en niet als terras. Met voorliggende aanvraag wenst de aanvrager het gemeenschappelijk terras op de eerste verdieping van 16 m², met een diepte van 3,4 m volgend op het hoofdvolume, te regulariseren.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume van het terras op het dak van de gelijkvloerse uitbouw. De werken beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden en wijzigen de footprint van het gebouw niet waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde wijzigingen in publiciteit aan de voor- en zijgevel, met name het plaatsen van zaakgebonden gevelreclame ter hoogte van de gelijkvloerse bouwlaag, is ruimtelijk inpasbaar in de omgeving. De grootte van de publiciteit is in verhouding met de maat van het gebouw. De publiciteit doet geen afbreuk aan de globale beeldkwaliteit van de straten aangezien ze beperkt en discreet is in omvang en uitstraling.

 

Verder zijn er een aantal wijzigingen aan de zijgevel zichtbaar vanop het openbaar domein. Een aantal elementen werden niet volledig uitgevoerd conform de vergunde situatie. Als eerste werd er een luifel in gegalvaniseerd staal boven de buitentrap niet uitgevoerd.

Verder wordt opgemerkt dat de gevelopeningen in de zijgevel ter hoogte van de eerste verdieping in de bestaande toestand afwijken van de vergunde toestand. De raamopeningen zijn ruimer en hebben een andere vorm.

Tot slot is ook de raamopening en de beglazing van de gevelopening achteraan het perceel gewijzigd uitgevoerd. De gevelopening van het raam komt niet tot op het maaiveldniveau en het lichtdoorlatende maar niet doorzichtige glas (Reglit beglazing) waarvan in de vergunde toestand sprake is, is uitgevoerd in doorzichtig glas.

Deze visuele impact van de zijgevelwijzigingen zijn beperkt en ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de bestaande toestand zijn er in de beide duplexappartementen wenteltrappen aanwezig tussen de eerste verdieping en de daklaag, daar waar er steektrappen in de vergunde toestand voorzien zijn. Deze interne constructieve wijziging laat toe om de leefruimten een ruimere uitstraling te geven en om een berging te voorzien in beide appartementen, hetgeen een positief gevolg heeft op het gebruiksgenot van de woning.

 

De grotere lichtdoorlatende oppervlakten van ramen in de zijgevel zorgen voor meer daglichttoetreding in de keuken en de leefruimte. Op die manier neemt het wooncomfort van het appartement aan de zijde van de Schutstraat toe.

 

Het gemeenschappelijk terras dat net voor de toegang naar de appartementen gelegen is, voegt een kwalitatieve buitenruimte toe aan de woningen. De vorm van het terras maakt het functioneel in gebruik en de visuele impact ervan vanop het openbaar domein is beperkt. Gelet op de afstand van 2 m ten opzichte van de scheidingsmuur worden er vanop het terras geen storende zichten gecreëerd naar de linker aanpalende. Het terras is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Het lichtdoorlatende en doorzichtige glas in de zijgevel, ter hoogte van de toegang tot de vergaderzaal, verhoogt het contact tussen de passanten in de Schutstraat en de vergaderzaal. Dit verhoogt de belevingswaarde van de straat en draagt bij tot een levendige plint.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

15 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 oktober 2023

Verslag GOA

28 juni 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.