Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04806 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Deze beslissing werd ingetrokken met het collegebesluit van 23 februari 2024 (jaarnummer 1507). 

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04806 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_04806 - District Borgerhout. Kruispunt Turnhoutsebaan - Drink - Re-routing verkeer. SWPR13415. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

FaseActieDatum
AdviezenPCV AN-373
Provinciale Commissie Verkeersveiligheid (PCV)
30 juni 2021
2 mei 2022

overleg SW-De Lijn20 juni 2023

De Turnhoutsebaan is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe. 

AWV, De Lijn en stad Antwerpen zullen in de loop van volgende legislatuur starten met een volledige heraanleg van de Turnhoutsebaan. Deze maatregel gaat daaraan vooraf in functie van een betere doorstroming van en naar de Turnhoutsebaan, alsook op de as zelf ter hoogte van de halten en de twee zijstraten Eliaertsstraat en Drink. Stad Antwerpen wenst deze maatregel alsnog uit te voeren in afwachting van de heraanleg, waarmee deze aanpassing ook kan getest en gemonitord.  AWV en De Lijn stemden hiermee in op het PCV-overleg van 2 mei 2022 als stad Antwerpen deze kosten aan de infrastructuur en uitrol VRI op zich neemt. AWV zal de aanpassing aan de VRI uitvoeren.

Door het verplaatsen van de halte in de Turnhoutsebaan is er geen halte drink meer waar buslijn 34 kan halteren. De Lijn vraagt dan ook om een tijdelijke (afgebakende) halte in de Eliaertsstraat te voorzien in afwachting van de heraanleg van de Turnhoutsebaan.

Deze maatregelen werden gebundeld in één integraal ontwerpplan, zodat de werken gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd en de hinder voor de omgeving beperkt blijft.

Het districtscollege Borgerhout keurde in zitting van 13 juni 2023 (jaarnummer 121) het definitief ontwerp (1 juni 2023) voor SWPR13415 aanpassingswerken op de Turnhoutsebaan en Drink niet goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Turnhoutsebaan is een bovenlokale weg. Drink is een lokale weg. 
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten en de mobiliteitsvoorwaarden. 
De Turnhoutsebaan (N12) is een gewestweg en valt onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Argumentatie

Op het kruispunt Drink/Turnhoutsebaan wordt de bestaande tram-bushalte Drink aan de pare zijde verplaatst naar voor het kruispunt met de Eliaertsstraat richting huisnummer 114-136, in functie van links- en rechtsafslaand bewegingen vanuit Drink. Dit ontwerp heeft de volgende gevolgen:

  • de buurten ten noorden van de Turnhoutsebaan hebben relatief weinig buurt- of wijkstraten die aantakken op de Turnhoutsebaan waardoor gemotoriseerd verkeer weinig mogelijkheden heeft richting het hoofdwegennet. Het volledig maken van het kruispunt kruispunt Drink/Turnhoutsebaan biedt een extra aantakking voor deze buurten waardoor mogelijks het verkeer zich in de wijk meer verspreidt richting Turnhoutsebaan en dus minder piekt op andere plaatsen;
  • deze linksafslagbeweging vanuit Drink naar de Turnhoutsebaan geeft een nieuw volwaardig T-kruispunt en kan dus worden hertekend met voor overstekende voetgangers een conflictvrije regeling;
  • de oversteekplaatsen voor voetgangers en tram/busperrons worden meteen uitgerust met blindengeleiding;
  • door de aanpassingen zal er daar waar mogelijk extra onthard kunnen worden;
  • in de Turnhoutsebaan wordt een bijkomende laad- en loszone voorzien;
  • de linksafslagbeweging vanuit de Turnhoutsebaan richting de Eliaertsstraat wordt ontmoedigd (door verlenging perron aan onpare zijde) wat de doorstroming op de Turnhoutsebaan kan verbeteren;
  • er worden vijf bomen gerooid op de Turnhoutsebaan en één (1) boom in Drink, daartoe worden er twee bomen gecompenseerd in Drink, het overige saldo zal bij de heraanleg van de Turnhoutsebaan (volgende legislatuur) in de bomenbalans opgenomen worden;
  • de maatregelen hebben zo goed als geen impact op de doorstroming van de gewestwegen voor gemotoriseerd verkeer noch voor openbaar vervoer;
  • in functie van verkeersveiligheid en meer zichtbaarheid is er een negatieve parkeerbalans van -12 parkeerplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LMS010302A00000/5153000000/224/SUB_NR/INTERN/2300 

Adviezen

Districtscollege Borgerhout, advies van 13 juni 2023 (jaarnummer 121) Advies uitgebracht

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (1 juni 2023)  voor SWPR13415 Aanpassingswerken op de Turnhoutsebaan en Drink niet goed. Het districtscollege stelt voor het ontwerp aan te passen als volgt:

  • Toevoeging van een fietsopstelstrook
    De fietsopstelstrook is wel voorzien in het plan, maar niet echt duidelijk getekend. (bevindt zich op het verkeersplateau).
  • Schrappen van één rijstrook richting Turnhoutsebaan. Alle voertuigen, zowel de voertuigen die links afslaan als de voertuigen die rechts afslaan, kunnen over één rijstrook.
    De aanpassingen in het ontwerp zijn minimaal en worden beperkt tot de strikt noodzakelijke werken. Om de afwikkeling ter hoogte van het kruispunt conflictvrij te kunnen regelen, wordt er een extra linksafslagstrook gerealiseerd.
  • De vrijgekomen ruimte van de extra rijstrook (3m) kan worden benut om het voetpad langs de kant van de oneven huisnummers te verbreden en door de aanleg van een aanrijstrook voor fietsers naar de fietsopstelstrook. De verbreding van het voetpad zorgt voor meer comfort en veiligheid voor de voetgangers die het zebrapad op den Drink oversteken parallel met de Turnhoutsebaan.
    In het nieuwe ontwerp is er op de hoek van straat 1,54 meter voetpad over. Maar we zien dat er op het ontwerp werd gemeten vanuit de gevellijn die op een hoogte van 3.50 meter uitspringt, in werkelijkheid gaan we op de hoek 1,90 meter hebben. Bij de heraanleg van de Turnhoutsebaan dient de verdere optimalisatie van de voetpadruimte mee opgenomen te worden.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid
2LMS010302 - Veilig inrichten openbaar domein/infrastructuur
2LMS010302M02779 - SWPR13415 Turnhoutsebaan (infrastructurele aanpassingen kruispunt Turnhoutsebaan - Eliaertsstraat - Drink)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (1 juni 2023) goed voor aanpassingswerken op het kruispunt Turnhoutsebaan - Drink.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR/ONT
opdrachtdocumenten opmaken
SW/PR/ADMter kennisname voorleggen aan het districtscollege van Borgerhout
SW/Mobiliteit            
definitief signalisatieplan opmaken

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230601_13415_UP_NT.pdf