Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023023761 |
Gegevens van de aanvrager: | Nina Noels met als adres Bist_EK 40A te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Bist 40A te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 35 sectie F nr. 137P4 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | voorzien van een autostalplaats in de voortuin |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/04/2022: voorwaardelijke vergunning (20215144) voor het regulariseren van het bijkomend/gewijzigd aanleggen van verhardingen;
- 07/08/2020: voorwaardelijke vergunning (2020667) voor het vellen van een boom;
- 18/10/2019: aktename (20193170) voor het uitbreiden van een eengezinswoning, type A2, op een terrein met 5 eengezinswoningen;
- 02/08/2019: aktename (20192011) voor het uitbreiden van eengezinswoning, type A1, op een terrein met 5 eengezinswoningen;
- 24/05/2019: voorwaardelijke vergunning (2019353) voor het vellen van zes bomen, waarvan twee hoogstammige;
- 28/12/2018: aktename (20183668) voor het uitbreiden van twee woningen met elk een wintertuinen;
- 04/05/2018: vergunning (20173305) voor het nieuw bouwen van 5 eengezinswoningen, 5 aaneengesloten garageboxen, een gemeenschappelijke fietsenberging en een gemeenschappelijke tuin, na sloop.
Vergunde en bestaande toestand
- eengezinswoning (Bist 40A), onderdeel van het project met 5 eengezinswoningen, 5 aaneengesloten garageboxen, een gemeenschappelijke fietsenberging en een gemeenschappelijke tuin;
Gewenste toestand
- conform vergunde toestand, afgezien van:
- bij gecreëerde autostalplaats in de voortuinzone van deze specifieke woning, met (gedeeltelijk) waterdoorlatende verhardingen en een laadpaal.
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van een (deels verharde) autostalplaats in de voortuin van een recent opgetrokken eengezinswoning (met garagebox in de gemeenschappelijke achtertuinzone).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 5 april 2023 | 13 april 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 2: zone voor wonen - woonpark (wo2).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Mariaburg op volgend(e) punt(en):
- artikel 2: Zone voor wonen – woonpark (Wo2), 2.2 Inrichting, 3 Tuin – de verhardingen zijn, in tegenstelling tot de vereisten naar waterdoorlatendheid, ten minste deels voorzien in niet-waterdoorlatende materialen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Omwille van de achterliggende garages is er geen ruimtelijk correcte aanleiding om deze extra verharding te beschouwen als strikt noodzakelijk.
Voor dit project is de werkelijk berekende parkeerbehoefte vastgelegd op 1 parkeerplaats per wooneenheid (5 in totaal), waardoor elke woning (ook deze dus) bijgevolg reeds beschikt over zijn voorziene parkeerplek – aangezien er geen wijziging van het aantal units wordt voorzien, wijzigt vermelde behoefte niet en is er bijgevolg geen gefundeerde of gegronde aanleiding om bijkomende verhardingen of parkeerplaatsen te voorzien, zeker gelet op de heersende waterproblematiek.
Los van het financiële aspect van de ingreep, dat geen afweging dient uit te maken van voorliggende aanvraag, bestaat zonder meer de technische mogelijkheid om in de bestaande en aan de woning gekoppelde garage achteraan hetzelfde laadsysteem in te richten.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het inrichten van een bijkomende parkeerplaats in de voortuin van een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De vergunde volumetrie van de woningen wordt niet gewijzigd waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik zonder meer gunstig is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De werkelijke parkeerbehoefte van het gehele project wordt niet aangetast of gewijzigd, waardoor in eerste instantie geen noodzaak ontstaat bijkomende parkeerplaatsen (met de erbij horende verharding), bovenop het reeds voorziene aantal van 5, in te richten. Anderzijds is het zonder meer wenselijk de oplaadmogelijkheden voor dit soort elektrische voortuigen te voorzien doch dit op een duurzame en ruimtelijk verantwoorde wijze; aangezien in deze reeds een bij de woning horende (verharde) parkeerplaats voorhanden is in het project is de conclusie dan ook eenduidig dat dient gezocht te worden naar een oplossing waarbij het oplaadsysteem op deze bestaande locatie wordt ondergebracht. Aldus kan de voortuin maximaal groen aangelegd blijven. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt.
Het advies dienaangaande is dan ook ongunstig.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 februari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 5 april 2023 |
Start openbaar onderzoek | 17 april 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 16 mei 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 oktober 2023 |
Verslag GOA | 28 juni 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 april 2023 | 16 mei 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.