Terug
Gepubliceerd op 09/10/2023

2023_CBS_06913 - Bestek GAC_2023_02731. Raamovereenkomst voor ondersteuning inzake financieel-economische aangelegenheden in het kader van 'stads- en infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06913 - Bestek GAC_2023_02731. Raamovereenkomst voor ondersteuning inzake financieel-economische aangelegenheden in het kader van 'stads- en infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_06913 - Bestek GAC_2023_02731. Raamovereenkomst voor ondersteuning inzake financieel-economische aangelegenheden in het kader van 'stads- en infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft heel wat nieuwe grote infrastructuur-, mobiliteits- en parkeerprojecten in de steigers staan. We denken bijvoorbeeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding en de Ringparken, ondergrondse parkings zoals het Loodswezen, de Scheldebrug en de implementatie van slimme schakels. Een aantal van deze projecten realiseert de stad Antwerpen in samenwerking met Vlaamse partners (de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn, Lantis, e.a.), andere projecten worden vanuit het Autonoom gemeentebedrijf Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (AG MPA) geïnitieerd. Voor heel wat van deze projecten is het zoeken naar de meest optimale financiële structuur. Andere opdrachten kunnen complexe samenwerkings- of realisatieovereenkomsten of specifieke contractvorming betreffen, waarvoor externe ondersteuning vereist is.

In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst voor een pool van dienstverleners voor  financieel-economische ondersteuning 'infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' GAC_2019_00787 afgesloten, welke ten einde loopt op 3 februari 2024. Omwille van de veelheid aan projecten die gepland zijn, het halen van deze vooropgezette planning en de specifieke financiële vraagstukken bij deze projecten, blijft externe financieel-economische ondersteuning nodig. 

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2023_02731 uit te schrijven.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument. 

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 5 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten (financieel-economische ondersteuning met betrekking tot specifieke stads-, infrastructuur-, mobiliteits- en parkeerprojecten, ofwel ondersteuning binnen de stedelijke context van mobiliteit en parkeren in bredere zin). De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben een afzonderlijke waarde van minimaal 15.000 euro (exclusief btw). De gezamenlijke waarde van de referenties dient minimaal 150.000 euro (exclusief btw) te bedragen.

De referenties dienen inhoudelijk voldoende verscheiden te zijn. Omwille van deze reden, dienen de referenties ook aan volgende voorwaarden te voldoen:

  • De inschrijver voegt minstens één referentie toe van financieel-economische ondersteuning bij een “Design, Build, Finance en Maintenance” procedure (DBFM) of bij een Publiek-private samenwerkingsprocedure (PPS);
  • De inschrijver voegt minstens één referentie toe van financieel-economische ondersteuning bij een exploitatie-overeenkomst;
  • De inschrijver voegt minstens één referentie toe van een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 30 punten;
  2. visie op samenwerking op een totaal van 15 punten;
  3. methodiek op een totaal van 25 punten;
  4. kwaliteit van het team op een totaal van 30 punten. 

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2023_02731 voor een raamovereenkomst voor ondersteuning inzake financieel-economische aangelegenheden in het kader van 'stads- en infrastructuurprojecten, mobiliteit & parkeren' goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

RAAMOVEREENKOMST VOOR ONDERSTEUNING INZAKE FINANCIEEL-ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN IN HET KADER VAN 'STADS- EN INFRASTRUCTUURPROJECTEN, MOBILITEIT & PARKEREN'


budgetplaats: diverse
budgetpositie: 220, 224
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2400, 2500, 2600, 2700 en 2800

met orderbons



Bijlagen

  • 02731_20230926_bestek.pdf
  • 02731_20230922_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02731_20230831_inventaris.xlsx
  • 02731_20230831_BIJLAGE_VII_7_Matrix.xlsx