Terug
Gepubliceerd op 09/10/2023

2023_CBS_06781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080735. Plantin en Moretuslei 101, Provinciestraat 223-231. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080735. Plantin en Moretuslei 101, Provinciestraat 223-231. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_06781 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080735. Plantin en Moretuslei 101, Provinciestraat 223-231. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023080735

Gegevens van de aanvrager:

NV BELGIAN REAL ESTATE FINANCE met als adres Jules Bordetlaan 160 bus 6 te 1140 Evere

Ligging van het project:

Plantin en Moretuslei 101, Provinciestraat 223-231 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nrs. 1118W3 en 1118V3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van zaakgebonden publiciteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/04/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019154042) voor het gedeeltelijk wijzigingen van de vergunning OMV_2018050602: verminder woonentiteiten van 69 naar 68, vermeerderen kamers van 64 naar 70 en verminderen van het aantal handelsruimtes van 3 naar 2;

-          9/05/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018050602) voor het bouwen van 69 appartementen met ondergrondse parking, een hotel en 3 commerciële ruimten.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • hotel met 70 kamers;

-          bouwvolume:

  • 9 tot 10 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 17 m;
  • kroonlijsthoogte 31,3 m;

-          gevelafwerking:

  • lichte gevelsteen;
  • architectonisch beton;
  • donker, aluminium buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          gevelafwerking:

  • aanbrengen van zaakgebonden publiciteit.


Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

17 augustus 2023

12 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

17 augustus 2023

23 augustus 2023

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets

17 augustus 2023

7 september 2023

Gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is strijdig met volgende bepalingen uit de bouwcode:

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit: De grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw.
    De verticale publiciteit die zich uitstrekt van de 2de tot en met de 4de verdieping staat niet in verhouding tot de maat van het gebouw.
  • artikel 6 Harmonie en draagkracht

Dit artikel is van toepassing voor alle delen van de constructie. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
De verticale zaakgebonden publiciteit die op de bovenliggende verdiepingen is voorzien, verstoort de sterke beeldkwaliteit van het gebouw en is niet in harmonie met het gebouw en de omgeving. De publiciteit boven de parkeerinrit is aangebracht op een plaatmateriaal in plaats van, conform deze boven de inkom, aangebracht in losse letters.             

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Er wordt geen functiewijziging aangevraagd. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet het inrichten van zaakgebonden publiciteit ter hoogte van de zuidgevel van het hotel.

De publiciteit wordt voorzien in de vorm van lichtreclame in losse letters op twee plaatsen op de gevel. De eerste kleinere lichtreclame wordt voorzien boven de inkompartij van het hotel. Een tweede, grotere, wordt verticaal op een van de penanten geplaatst over drie bouwlagen.

Boven de inrit naar de parkeergarage wordt ook een parkeerbord geplaatst. Er wordt opgemerkt dat het parkeerbord op de aangeleverde plannen niet overeenkomt met het parkeerbord op de bijgevoegde foto’s. Daarnaast is het aangevraagde parkeerbord niet in harmonie met de rest van de zaakgebonden publiciteit, aangezien het een bedrukte plaat betreft, terwijl de andere publiciteit is vormgegeven door losse letters (bouwcode, art. 6). Losse letters verdienen de voorkeur. De aanvraag bevat verder ook geen informatie over de materialisatie van de plaat. Omwille van bovenstaande redenen wordt in voorwaarde opgelegd om het bord boven de inrit te vervangen door enerzijds de publicatie van het hotel, in losse letters, naar analogie van dit boven de inkom en “parking” eveneens in losse letters aan te brengen. 

De publiciteit voor het hotel wordt ook nog op een derde locaties op het gebouw aangebracht: met name uitgestrekt vanaf de tweede verdieping tot en met de vierde verdieping en 90° gedraaid. Deze reclame is niet wenselijk. Het verstoort het strakke gevelbeeld dat zo zorgvuldig is vormgegeven. Het staat niet in verhouding tot de gevel en het draagt weinig bij tot de bekendmaking van het hotel. Publiciteit verwacht men aan te treffen op die plaats waar deze vanaf het straatniveau waarneembaar is. Dat is op de gelijkvloerse gevelplint, onder de gevelopeningen van de eerste verdieping. Om die redenen wordt deze publicatie uitgesloten van vergunning (bouwcode, art. 6 en art. 33).

Een banner binnen de zone tussen 2,60 meter boven het aangrenzende maaiveld en de 3de verdieping valt als alternatie te overwegen (bouwcode, art. 33).

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen wijzigingen aangevraagd aan het bestaande en vergunde bouwvolume. De ruimtelijke inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Op de aangeleverde foto’s wordt opgemerkt dat er links van de aangevraagde lichtreclame boven de inkompartij van het hotel ook een lichtbak haaks op de gevel geplaatst is. Deze lichtbak staat echter niet op de gevelplannen en maakt dus geen deel uit van de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De publiciteit op het publiciteitsbord boven de inrit van de parking uit te voeren in losse letters.

2. De publiciteit hoger in het gevelvlak (2de verdieping t/m 4de verdieping) wordt uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

17 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

16 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 januari 2024

Verslag GOA

25 september 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De publiciteit op het publiciteitsbord boven de inrit van de parking uit te voeren in losse letters.

2. De publiciteit hoger in het gevelvlak (2de verdieping t/m 4de verdieping) wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.