Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022165582 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Salesianenlaan ZN te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 38 sectie B nrs. 705P3, 705V3, 708C3, 708Y2, 710E3, 711B2, 711Z, 711A2, 711C2, 712D19, 712L19 en 712V12 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de Salesianenlaan |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Geacht vergunde toestand
- tussen Sint-Bernardsesteenweg en Albert Einsteinlaan:
- tussen Albert Einsteinlaan en Hollebeek:
Bestaande toestand
- conform geacht vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- de straat wordt ingericht als fietsstraat:
Inhoud van de aanvraag
- heraanleggen van de Salesianenlaan;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in zitting van 25 september 2023 om:
Voorwaarden
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 17 mei 2023 | 6 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 17 mei 2023 | 31 mei 2023 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 17 mei 2023 | 3 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 17 mei 2023 | 31 mei 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 17 mei 2023 | 1 juni 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 17 mei 2023 | 13 juli 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 17 mei 2023 | 8 juni 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het betreft de heraanleg van een reeds aanwezige weg. De functionele inpasbaarheid blijft aldus gegarandeerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het districtscollege van Hoboken wenst de Salesianenlaan heraan te leggen om de verkeersveiligheid te verbeteren en omwille van de verouderde inrichting en de slechte staat van de riolering. In de straat zijn er woningen, een kerk, twee scholen en een rusthuis dewelke verspreid liggen over het projectgebied. De ambitie is om de fietsinfrastructuur te verbeteren en de toegangen tot de scholen veiliger, meer zichtbaar en toegankelijker te maken. Er komt een verhoogd "campus" plein met ruimte om te vertoeven en veel groen. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De materialisatie van de voetpaden bestaat uit grijze betonstraatstenen (0.22 x 0.22 x 0.08). De rijweg voert men uit in bitumineuze verharding (kleurklasse: rood). De verkeersplateau’s bestaan uit betonstraatstenen (0.22 x 0.11 x 0.08) in de kleur rood en in de zijstraten antraciet.
In de nota staat er vermeld dat de parkeervakken in straatkeien met waterdoorlatende voeg of in grasbetontegels 0.25 x 0.25 x 0.10 worden uitgevoerd.
De gehanteerde materialen zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.
Cultuurhistorische aspecten
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is gunstig:
“De voorliggende plannen voor de heraanleg van de Salesianenlaan hebben geen impact op de erfgoedwaarden in de omgeving.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In het kader van de klimaatverandering wordt de combinatie verblauwen/vergroenen zichtbaar gemaakt. Er wordt maximaal onthard en vergroend. Aan het “campus”plein komen grotere groenzones in helling. In het tweede deel tussen de Albert Einsteinlaan en de Hollebeek zijn er grote verdiepte groenvakken waar het regenwater kan bufferen en infiltreren. Dit draagt bij aan het klimaatbestendig maken van de straat.
Het waterplan wordt gerealiseerd. Een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd, waarbij de regenwaterafvoer na maximale lokale infiltratie en verdere buffering, vertraagd wordt doorgevoerd naar de Hollebeek.
Aquafin geeft geen advies maar meldt dat aan dit project het Waterlink project RI3H062 verbonden is. Alle aspecten van het project die gerelateerd zijn aan de riolering en het hydraulisch verhaal, werden en worden verder opgevolgd door Waterlink in samenwerking met Aquafin.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat er, gezien de watergevoeligheid in de straat bij hevige regen, voldoende maatregelen worden ingebouwd om het overstromingsrisico te verminderen.
Waar mogelijk wordt er ingezet op het behoud van de bestaande bomen en worden er waardevolle bomen van eerste grootte voorzien. De plannen werden vooraf besproken met de Groendienst en werden op het coördinatieoverleg openbaar domein (COD) behandeld. De Groendienst verleent een gunstig advies mits volgende voorwaarden:
- Bestaande bomen moeten maximaal beschermd worden.
- Er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc.).
Het advies van de stedelijke dienst Publieke Ruimte is gunstig.
Het brandweeradvies is voorwaardelijk gunstig en maakt integraal deel uit van de vergunning.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de herinrichting van de straat het gebruisgenot en de veiligheid van de gebruikers in het algemeen verbetert.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De Salesianenlaan wordt een felrode fietsstraat met een breedte van 4.80 m met middengeleiding en met aan beide zijden parkeren. De doorlopende straat blijft behouden, met op het einde een keerlus rekening houdend met het doorgaand fiets- en voetgangersverkeer. Het verkeerslicht blijft behouden en er komt een aansluiting op het bestaand fietspad op de Sint- Bernardsesteenweg met een rechtsaf voor rood regeling. Voor de heraanleg of aanleg van openbaar domein wordt het advies van de Commissie Openbaar Domein gevolgd. In die commissie is de afdeling Mobiliteit vertegenwoordigd .
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van de stedelijke Groendienst dienen strikt te worden nageleefd:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 17 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | 26 mei 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 24 juni 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 25 september 2023 |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 29 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 27 januari 2024 |
Verslag GOA | 1 september 2023 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 mei 2023 | 24 juni 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden van de stedelijke Groendienst dienen strikt te worden nageleefd:
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.