Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023041692 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer WALTER VANGHELUWE met als adres Koningin Astridlaan 42 te 2950 Kapellen |
Ligging van het project: | André Hermanslaan 19 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 28 sectie A nr. 238L7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van de gelijkvloerse verdieping bij een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 9/04/2020: weigering (OMV_2019103586) voor het regulariseren van 2 appartementen en gelijkvloerse uitbouw;
- 28/03/2019: proces verbaal (11002_2019_5779) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaande vergunning;
- 27/01/2017: weigering (20162558) regulariseren van 3 appartementen;
- 21/05/1975: vergunning (627#28061) het aanbouwen van terrassen;
- 10/07/1958 : vergunning (627#18441) bouwen van appartementsgebouw.
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning (wonen);
- 1 appartement, een garage en een fietsenberging;
- 4 appartementen: geen onderdeel van de aanvraag;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
Overeenkomstig met de vergunde toestand uitgezonderd:
- functie: meergezinswoning (wonen);
- 3 appartementen en een garage voor 1 auto;
- gesupprimeerde fietsenberging;
- 4 appartementen: geen onderdeel van de aanvraag;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
Overeenkomstig met de vergunde toestand uitgezonderd:
- functie: meergezinswoning (wonen);
- 1 appartement, een garage voor 1 auto en een fietsenberging;
- 4 appartementen: geen onderdeel van de aanvraag;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 11 mei 2023 | 9 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 11 mei 2023 | 20 mei 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 11 mei 2023 | 24 mei 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het omvormen van het gelijkvloers van een bestaande meergezinswoning met 5 vergunde units en een inpandige garage. De laatst vergunde toestand van het gelijkvloers betreft een appartement van 116,87 m² aan de linkerzijde van het pand. Aan de rechterzijde liep de garage door van voorgevel tot achtergevel. De bestaande toestand is niet conform de laatst vergunde toestand: het gelijkvloers werd opgedeeld in 3 appartementen en de garage werd verkleind. Op datum van 28/03/2019 werd een proces verbaal opgesteld met stakingsbevel omdat het aantal woongelegenheden van het pand werd gewijzigd van 5 naar 7, zoals opgetekend in de geweigerde vergunning (27/01/2017).
Voorliggende aanvraag omvat een verbouwing van het gelijkvloers naar een appartement met een oppervlakte van 136 m². Daarnaast wordt er een gemeenschappelijke afvalberging en fietsenstalling voorzien. De garage blijft behouden. Verder omvat de aanvraag ook de uitbouw met diepte van 3,20 m op het gelijkvloers. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van voorliggende aanvraag.
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de André Hermanslaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een bijkomende werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Bij nieuwbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. Er komt geen wooneenheid bij ten opzichte van de vergunde toestand. Er wordt dus geen bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd.
Door de verbouwing wordt de garage kleiner gemaakt. Er blijft nog steeds plaats voor 1 wagen. Achterliggende plaatsen tellen niet mee als nuttig dus er verdwijnt geen parkeerplaats door het verkleinen van de garage.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0. |
Fietsvoorzieningen:
Er wordt een aparte fietsenberging voorzien voor minimum 6 fietsen. Deze voldoet aan de inrichtingsvereisten.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Op het gelijkvloers wordt een uitbouw toegevoegd met een diepte van 3,20 m, over een breedte van 8,80 m. Het toevoegen van dit volume is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar en toelaatbaar inzake schaal en ruimtegebruik. De vrije hoogte van het toegevoegd volume is 250 cm, wat onvoldoende is volgens bouwcode artikel 21 dat 260 cm voorschrijft. Gezien de beperkte oppervlakte van dit volume en de grote raamopeningen in de achtergevel is er echter voldoende woonkwaliteit in deze ruimtes, en kan de afwijking aanvaard worden.
Het gelijkvloers appartement is na verbouwing een ruim tweeslaapkamerappartement met voldoende lichtinval langs voor- en achtergevel. De binnenkoer werd (deels) opnieuw open gemaakt. Vanuit het appartement is er een rechtstreekse toegang naar de tuin. Er wordt opgemerkt dat de tuin deels is ingericht met een terras in keramische tegels, en verder volledig werd aangelegd met kiezels. Half-verhardingen zoals kiezels worden echter ook beschouwd als verhardingen. Daarmee is de tuin niet in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode, dat bepaalt dat tuinen groter dan 60 m² maximaal voor 1/3 verhard mogen zijn. De rest van de tuin moet als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden. Dit wordt opgelegd in de voorwaarden.
Visueel-vormelijke elementen
Tegenover de laatst vergunde toestand werd de voorgevel beperkt aangepast. De kroonlijst werd ingepakt en de ramen werden vervangen door wit pvc. In de nieuwe situatie zijn de sierbalustrades verwijderd. De aanpassingen zijn aanvaardbaar.
De uitbouw op het gelijkvloers heeft een gevel in wit geschilderde baksteen met wit geschilderde houten ramen. De materialen en kleuren zijn inpasbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Maximaal 1/3 van de oppervlakte van de tuinzone mag verhard zijn of voorzien van een halfverharding zoals kiezels. De rest van de tuin moet als onverharde ruimte ingericht worden en als groene ruimte aangeplant worden.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 oktober 2023 |
Verslag GOA | 14 juli 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.