Het De Coninckplein in het district Antwerpen:
De Sint-Gummarusstraat in het district Antwerpen:
De Rotterdamstraat in het district Antwerpen:
De Dambruggestraat in het district Antwerpen:
In samenspraak met het district Antwerpen wordt voorgesteld om de noordelijke rijbaan aan het De Coninckplein (tussen de Rotterdamstraat en de Pijlstraat) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en de rijrichting van de Sint-Gummarusstraat om te draaien. Beide circulatiemaatregelen beogen een verdere afname van de verkeersdruk in de Lange Beeldekensstraat door gemotoriseerd verkeer. Eerder genoemde maatregelen hebben de facto tot gevolg dat de Rotterdamstraat tussen de Muizenstraat en de Hollandstraat en de Dambruggestraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Sint-Gummarusstraat enkelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer.
De circulatiemaatregelen zullen bij proef worden ingevoerd na de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat.
Proefopstelling
De voorgestelde circulatiemaatregelen:
Het doel van de maatregelen is een wezenlijke afname van de huidige verkeersintensiteiten van het gemotoriseerd verkeer in de Lange Beeldekensstraat.
De circulatiemaatregelen zorgen ervoor dat volgende straatsegmenten enkelrichting zullen worden voor gemotoriseerd verkeer:
Heraanleg Lange Beeldekensstraat
Tijdens de recente werkzaamheden aan de Franklin Rooseveltplaats en de Italiëlei werd het éénrichtingsverkeer ingevoerd in de Pijlstraat, in de richting van de Osystraat. Mede doordat deze maatregel een positief effect heeft op een daling van de verkeersintensiteiten in de Lange Beeldekensstraat, werd het éénrichtingsverkeer in de Pijlstraat definitief bestendigd na de werkzaamheden. Het district Antwerpen voorziet verder in een volledige heraanleg van de Lange Beeldekensstraat tussen het De Coninckplein en de Pesthofstraat. Met de geplande heraanleg wordt onder meer ingezet op méér ruimte voor de fietser, snelheidsbeheersing (door talrijke snelheidsremmers), vergroening en ontharding.
Door een lopende beroepsprocedure tegen de omgevingsvergunning, komt de timing van de heraanleg en de voorziene heraanleg zelf in gedrang. De indieners van de beroepsprocedure vinden de verkeersintensiteiten in de straat te hoog en eisen van stad Antwerpen onder meer maatregelen die de verkeersdruk in de Lange Beeldekensstraat wezenlijk doen afnemen.
Voorwaarden
Een volledige hertekening van de plannen is voor stad Antwerpen geen optie. In het ontwerp- en vergunningstraject werden reeds verschillende inspraakmomenten georganiseerd en het plan werd al meermaals bijgestuurd. De staat van de riolering laat niet toe om langer te talmen of het ontwerpproces opnieuw te doorlopen. Indien de beroepsprocedure niet wordt stopgezet, zullen het district Antwerpen en stad Antwerpen genoodzaakt zijn om zich te beperken tot de noodzakelijke herstellingen aan de riolering, zonder volledige heraanleg, aanpak van de snelheid, bijkomende maatregelen, enzovoort.
Mits de stopzetting van de beroepsprocedure op zéér korte termijn, staat de definitieve gunning van de werken gepland in september 2023. De werfvoorbereiding duurt ongeveer twee maanden. De werken kunnen dan starten vanaf november 2023.
Stad Antwerpen en het district Antwerpen engageren zich tot het nemen van voornoemde circulatiemaatregelen als proefopstelling in een poging om de huidige verkeersintensiteiten van het gemotoriseerd verkeer in de Lange Beeldekensstraat verder te doen dalen. Daarbij dient deze proefopstelling als een vervolgstap van de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat te worden beschouwd. De proefopstelling zal dus pas geïmplementeerd kunnen worden op het terrein op voorwaarde dat de beroepsprocedure wordt gestaakt en de geplande werken zijn uitgevoerd conform de niet langer betwiste vergunning.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) zal de proefopstelling en de effecten ervan voor de omliggende straten op regelmatige basis opvolgen, monitoren en evalueren. Indien de proefopstelling wezenlijk negatieve effecten zou hebben voor de omliggende straten of de buurt, dan kan deze proefopstelling mogelijks bijgestuurd moeten worden.
De huidige laad- en loszone in het wegsegment van het De Coninckplein tussen de Rotterdamstraat en de Pijlstraat komt te vervallen. De parkeerbalans in de Dambruggestraat is min drie omdat de Dambruggestraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Sint-Gummarusstraat de facto éénrichting wordt voor gemotoriseerd verkeer in de richting van de Sint-Gummarusstraat.
Sensibilisering
Voor de invoering van deze proefopstelling zal een communicatietraject met infobrieven uitgerold worden, waarbij de gebruiker wordt gewezen op de aangepaste situatie.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het college keurt de de proefopstelling "circulatiewijziging aan het De Coninckplein en de Sint-Gummarusstraat", in het district Antwerpen, goed.
Het college keurt goed dat de proefopstelling een vervolgstap is van de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat en dus pas geïmplementeerd kan worden na de uitvoering van de geplande werken conform de niet-langer betwiste vergunning. De proefopstelling wordt ingevoerd na oplevering van de werken.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Communicatie en Participatie | communicatietraject organiseren in samenwerking met district Antwerpen
|
SW/Publieke Ruimte en Beheer & Operaties
| voorbereiden deelopdracht en aanbrengen vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen
|
SW/Mobiliteit, Publieke Ruimte en Beheer & Operaties
| in samenspraak de proefopstelling tussentijds monitoren en evalueren |