Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05257 - District Antwerpen. Circulatiemaatregelen Antwerpen-Noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05257 - District Antwerpen. Circulatiemaatregelen Antwerpen-Noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_05257 - District Antwerpen. Circulatiemaatregelen Antwerpen-Noord - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het De Coninckplein in het district Antwerpen:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 1 december 2017 (jaarnummer 10485);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Sint-Gummarusstraat in het district Antwerpen:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 november 2013 (jaarnummer 11707);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Rotterdamstraat in het district Antwerpen:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 28 oktober 2022 (jaarnummer 8801);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Dambruggestraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 30 september 2022 (jaarnummer 8018);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In samenspraak met het district Antwerpen wordt voorgesteld om de noordelijke rijbaan aan het De Coninckplein (tussen de Rotterdamstraat en de Pijlstraat) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en de rijrichting van de Sint-Gummarusstraat om te draaien. Beide circulatiemaatregelen beogen een verdere afname van de verkeersdruk in de Lange Beeldekensstraat door gemotoriseerd verkeer. Eerder genoemde maatregelen hebben de facto tot gevolg dat de Rotterdamstraat tussen de Muizenstraat en de Hollandstraat en de Dambruggestraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Sint-Gummarusstraat enkelrichting worden voor gemotoriseerd verkeer.

De circulatiemaatregelen zullen bij proef worden ingevoerd na de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

Argumentatie

Proefopstelling

De voorgestelde circulatiemaatregelen:

  • het voor gemotoriseerd verkeer afsluiten van de noordelijke rijbaan aan het De Coninckplein tussen de Rotterdamstraat en de Pijlstraat en;
  • het omdraaien van de rijrichting van de Sint-Gummarusstraat,

Het doel van de maatregelen is een wezenlijke afname van de huidige verkeersintensiteiten van het gemotoriseerd verkeer in de Lange Beeldekensstraat.

De circulatiemaatregelen zorgen ervoor dat volgende straatsegmenten enkelrichting zullen worden voor gemotoriseerd verkeer:

  • de Rotterdamstraat tussen de Muizenstraat en de Hollandstraat (in de richting van de Hollandstraat);
  • de Dambruggestraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Sint-Gummarusstraat (in de richting van de Sint-Gummarusstraat).

Heraanleg Lange Beeldekensstraat

Tijdens de recente werkzaamheden aan de Franklin Rooseveltplaats en de Italiëlei werd het éénrichtingsverkeer ingevoerd in de Pijlstraat, in de richting van de Osystraat. Mede doordat deze maatregel een positief effect heeft op een daling van de verkeersintensiteiten in de Lange Beeldekensstraat, werd het éénrichtingsverkeer in de Pijlstraat definitief bestendigd na de werkzaamheden. Het district Antwerpen voorziet verder in een volledige heraanleg van de Lange Beeldekensstraat tussen het De Coninckplein en de Pesthofstraat. Met de geplande heraanleg wordt onder meer ingezet op méér ruimte voor de fietser, snelheidsbeheersing (door talrijke snelheidsremmers), vergroening en ontharding.

Door een lopende beroepsprocedure tegen de omgevingsvergunning, komt de timing van de heraanleg en de voorziene heraanleg zelf in gedrang. De indieners van de beroepsprocedure vinden de verkeersintensiteiten in de straat te hoog en eisen van stad Antwerpen onder meer maatregelen die de verkeersdruk in de Lange Beeldekensstraat wezenlijk doen afnemen.

Voorwaarden

Een volledige hertekening van de plannen is voor stad Antwerpen geen optie. In het ontwerp- en vergunningstraject werden reeds verschillende inspraakmomenten georganiseerd en het plan werd al meermaals bijgestuurd. De staat van de riolering laat  niet toe om langer te talmen of het ontwerpproces opnieuw te doorlopen. Indien de beroepsprocedure niet wordt stopgezet, zullen het district Antwerpen en stad Antwerpen genoodzaakt zijn om zich te beperken tot de noodzakelijke herstellingen aan de riolering, zonder volledige heraanleg, aanpak van de snelheid, bijkomende maatregelen, enzovoort.

Mits de stopzetting van de beroepsprocedure op zéér korte termijn, staat de definitieve gunning van de werken gepland in september 2023. De werfvoorbereiding duurt ongeveer twee maanden. De werken kunnen dan starten vanaf november 2023.

Stad Antwerpen en het district Antwerpen engageren zich tot het nemen van voornoemde circulatiemaatregelen als proefopstelling in een poging om de huidige verkeersintensiteiten van het gemotoriseerd verkeer in de Lange Beeldekensstraat verder te doen dalen. Daarbij dient deze proefopstelling als een vervolgstap van de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat te worden beschouwd. De proefopstelling zal dus pas geïmplementeerd kunnen worden op het terrein op voorwaarde dat de beroepsprocedure wordt gestaakt en de geplande werken zijn uitgevoerd conform de niet langer betwiste vergunning.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) zal de proefopstelling en de effecten ervan voor de omliggende straten op regelmatige basis opvolgen, monitoren en evalueren. Indien de proefopstelling wezenlijk negatieve effecten zou hebben voor de omliggende straten of de buurt, dan kan deze proefopstelling mogelijks bijgestuurd moeten worden. 

De huidige laad- en loszone in het wegsegment van het De Coninckplein tussen de Rotterdamstraat en de Pijlstraat komt te vervallen. De parkeerbalans in de Dambruggestraat is min drie omdat de Dambruggestraat tussen de Van Kerckhovenstraat en de Sint-Gummarusstraat de facto éénrichting wordt voor gemotoriseerd verkeer in de richting van de Sint-Gummarusstraat.

Sensibilisering

Voor de invoering van deze proefopstelling zal een communicatietraject met infobrieven uitgerold worden, waarbij de gebruiker wordt gewezen op de aangepaste situatie.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 17 juli 2023 (jaarnummer 394) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010404 - Leefbaarheid woonbuurten en buurtleefbaarheidsaanpak

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de de proefopstelling "circulatiewijziging aan het De Coninckplein en de Sint-Gummarusstraat", in het district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de proefopstelling een vervolgstap is van de geplande heraanleg van de Lange Beeldekensstraat en dus pas geïmplementeerd kan worden na de uitvoering van de geplande werken conform de niet-langer betwiste vergunning. De proefopstelling wordt ingevoerd na oplevering van de werken.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/Communicatie en Participatie
communicatietraject organiseren in samenwerking met district Antwerpen
SW/Publieke Ruimte en Beheer & Operaties 
voorbereiden deelopdracht en aanbrengen vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen 
SW/Mobiliteit, Publieke Ruimte en Beheer & Operaties
in samenspraak de proefopstelling tussentijds monitoren en evalueren


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.