Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023047973. Sleutelbloemstraat 4. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023047973. Sleutelbloemstraat 4. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_05185 - Omgevingsvergunning - OMV_2023047973. Sleutelbloemstraat 4. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023047973

Gegevens van de aanvrager:

de heer Khalid Arkob met als adres Sleutelbloemstraat 4 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Sleutelbloemstraat 4 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 81X5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/08/1954: toelating (103#4790) voor het bouwen van een woning met staatspremie.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte hoofdvolume 8 m;
  • bouwdiepte veranda 10,5 m;
  • kroonlijsthoogte 6,8 m;

-          gevelafwerking:

  • okerbruine gevelsteen;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout;

-          inrichting:

  • tuinberging achteraan met een grootte van circa 14,62 m² en een kroonlijsthoogte van 2,65 m.

 

Bestaande toestand

-          veranda gesloopt;

-          gelijkvloers uitgebreid tot een bouwdiepte van 10,5 m.

 

Nieuwe toestand

-          functie en gevelafwerking:

  • conform geacht vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • slopen van de bestaande uitbreiding;
  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte hoofdvolume 8 m;
  • bouwdiepte uitbreiding 13,5 m;
  • kroonlijsthoogte 6,8 m;

-          inrichting:

  • aanleggen van een terras met een oppervlakte van circa 19,5 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande uitbreiding;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    de bouwdiepte van 13,5 m is niet in harmonie met de omgeving en beperkt een optimale bezonning en daglichttoetreding van de linkerbuur;
  • artikel 27 Open ruimte:
    de tuin heeft een oppervlakte van circa 56 m², de tuinberging en het nieuwe terras nemen echter een oppervlakte van circa 34 m² in waar dit maximaal 20 m² mag zijn;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het rioolstelsel moet als gescheiden rioolstelsel worden aangelegd;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    het rioolstelsel moet als gescheiden rioolstelsel aan de straat worden aangeboden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie. Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Sleutelbloemstraat, gelegen in een woonwijk van het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door ééngezinswoningen.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past niet in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen in zijn omgeving.

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak. Zowel de linker als de rechter aanpalende woning bestaan uit dit gabarit.

Het links aanpalende eigendom heeft een perceelsdiepte van 12,7 m en een bouwdiepte van 10 m. De woning beschikt dus over een kleine tuinzone, wat het gevolg is van zijn ligging in het oksel van het bouwblok.
Het rechts aanpalende perceel heeft een diepte van 24,5 m en een bouwdiepte van 17,2 m.

In de aanvraag wordt de gelijkvloerse verdieping uitgebreid tot 13,46 m. Deze uitbreiding komt 0,4 m voorbij de perceelsdiepte van de linkerbuur. Hierdoor wordt de linker aanpalende woning met zijn tuin volledig ingesloten. Tevens is deze uitbreiding 3,41 m hoog waardoor de tuinzone als het ware in een koker komt te liggen. Dit is nefast voor de woonkwaliteit en belevingswaarde van de linker aanpalende. De voorgestelde uitbreiding ter hoogte van de linker perceelsgrens is stedenbouwkundig dan ook niet aanvaardbaar waardoor de afwijking op art. 10 hier niet gunstig beoordeeld kan worden. Aan de rechterzijde laat het perceel en de aanpalende een dergelijke bouwdiepte wel toe omwille van de grotere diepte van het perceel en de reeds bestaande bebouwing op dit eigendom.

Door de bouwdiepte aan de linkerzijde te beperken tot 10,48 m, overeenstemmend met de bestaande en vergunde toestand, wordt de hinder naar de linker aanpalende beperkt. De bouwdiepte aan de rechterzijde kan behouden blijven. Er dient bijgevolg een overgang voorzien te worden van de linker naar de rechter perceelsgrens. Om in overeenstemming te zijn met de bepalingen van het burgerlijk wetboek wordt deze overgang gepositioneerd op 1,9 m van de linker perceelsgrens. Hierdoor is de afstand voldoende groot om de lichtinval in de tuinzone van de buur te kunnen behouden. Bijkomend geeft dit de aanvrager de kans om aan deze zijde ook nog een raamopening te voorzien. Op deze manier wordt de lichtinval en de woonkwaliteit van de woning niet nadelig beïnvloed door de aanpassing. Het beperken van de bouwdiepte wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Naar voorwaarden wordt eveneens meegenomen dat men de totale verharding, incl. het tuinhuis, moet beperken tot maximum 20 m², conform artikel 27 van de bouwcode. De tuin heeft een oppervlakte van circa 56 m². De tuinberging en het nieuwe terras nemen echter een oppervlakte van circa 34 m² in waar dit maximaal 20 m² mag zijn. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving verminderd wordt.

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De aanvrager moet een privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen aanleggen en aanbieden aan de straat, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.

3. Aan de linkerzijde dient de bestaande, vergunde bouwdiepte tot 10 m behouden te blijven, dit over een breedte van 1,9 m van de linker perceelsgrens. Dit wordt aangeduid in rood op de plannen.

4. De verharding – met het tuinhuis – in de achtertuin moet beperkt worden tot een maximum oppervlakte van 20 m².

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 april 2023

Volledig en ontvankelijk

23 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 oktober 2023

Verslag GOA

19 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Bouwdiepte – schaduw- en zichthinder: Door de uitbreiding (circa 3 m dieper) en met een hoogte van 3,41 m zal de bezwaarindiener hinder ondervinden. Zijn stadstuintje is circa 40 m² groot en zal een vermindering van zonlicht hebben en schaduwhinder ondervinden. Dit heeft ook een invloed op zijn pas aangelegde tuin met planten en struiken. Verder vermindert zijn zicht naar open ruimte.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. In een stedelijke omgeving is een dergelijke hinder soms voorkomend. Echter zorgt deze uitbreiding inderdaad bij de aanpalende buur voor een aanzienlijke vermindering van zonlichttoetreding en schaduwhinder voor het merendeel van de dag. Verder geraakt hij nog meer ingesloten in de oksel van het bouwblok waar de open ruimte schaars is. Tot slot vermindert ook zijn zicht op het open binnengebied. De leefkwaliteit van de aanpalende gaat hierop achteruit en is bijgevolg niet aanvaardbaar. Dit punt wordt hernomen bij de toetsing goede ruimtelijke ordening.

 

  1. Plaatsing boom: Door de uitbreiding zou de bezwaarindiener zijn recent aangeplante boom moeten verwijderen.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het is correct dat door de uitbreiding deze boom vermoedelijk zou moeten worden verwijderd. Echter is dit geen stedenbouwkundig aspect en betreft dit een burgerrechtelijk aspect. Dit dient onderling te worden geregeld.

 

  1. Schade tijdens de bouw: Volgens de bezwaarindiener heeft zijn aanleg van de tuin een serieuze bedrag gekost. Door de werken zal zijn nieuwe tuinaanleg maar ook de bezetting en schilderingen van de perceelsmuren schade ondervinden.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Dit is geen stedenbouwkundig aspect en kan dan ook niet beoordeeld worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De aanvrager moet een privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen aanleggen en aanbieden aan de straat, conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.
  1. Aan de linkerzijde dient de bestaande, vergunde bouwdiepte tot 10 m behouden te blijven, dit over een breedte van 1,9 m van de linker perceelsgrens. Dit wordt aangeduid in rood op de plannen.
  1. De verharding – met het tuinhuis – in de achtertuin moet beperkt worden tot een maximum oppervlakte van 20 m².

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.