Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023043763 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Immotrade met als contactadres Reyndersstraat 47 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Melkmarkt 23 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 2364B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | inrichten van een dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/04/2021: vergunning (OMV_2021013625) voor het wijzigen van de functie van handel naar horeca op de gelijkvloerse verdieping;
- 14/08/2019: vergunning (OMV_2019072074) voor het wijzigen van een voorgevel;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/4355;
- 19/10/1995: vergunning (86#950328) voor een verbouwing - 1.3.95;
- 3/03/1994: vergunning (86#940038) voor een verbouwing - 17.1.94.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- bouwvolume:
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van een dakterras op de 2de verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost | 16 mei 2023 | 14 juni 2023 | Gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 16 mei 2023 | 12 juni 2023 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 16 mei 2023 | 19 juni 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. Het advies van de Vlaamse Waterweg is gunstig.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de aanleg van een dakterras bij een bestaande vergunde meergezinswoning. Deze werken zijn functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het terras worden aangelegd op het platte dak van de achterbouw. Indien deze terrassen niet geflankeerd worden door een scheimuur, dienen ze gelegen te zijn binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van de scheimuur en op een afstand van 1,90 m van de perceelsgrens.
Aan de rechter perceelgrens is er een voldoende hoge scheimuur aanwezig. Aan de linker perceelgrens is dat niet het geval en is een ophoging van de scheimuur ook niet wenselijk. De borstwering van het dakterras bevindt zich op 91 cm van de linker perceelgrens zodat het terras ook vanuit de keuken toegankelijk is.
Ter hoogte van het dakterras en de perceelsgrens is er bij de linkerbuur een lagergelegen puntdak aanwezig (dat volgens huidige inzichten niet in aanmerking komt voor een verhoging of wijziging) en zit de achtergevel van de buurwoning 69 cm verder dan het dakterras. Het aanwezige dakvlakraam bij de buur betreft volgens de recente ingediende omgevingsaanvraag Melkmarkt 21, OMV_2022134030, een dakraam boven een vide van een duplexstudio. Ook hier is er dus geen inkijk mogelijk.
Omwille daarvan kan het voorgestelde dakterras alsnog gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het gebouw is gelegen in CHE-gebied en ook opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de aanleg van het bestaande dakterras. Deze doet geen fundamentele afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand. De huidige balustrade van het dakterras lijkt een beetje ongelukkig verankerd in het onderliggend gevelparement van de patio op +1. Het is niet duidelijk in hoeverre dit nog om een historisch volume gaat dan wel om een reconstructie (witsteen bovenop een zeer net opgemetst parement). Bij een toekomstige vervanging van de balustrade dient dit even kortgesloten met de stedelijke dienst Monumentenzorg en dient er eventueel geopteerd voor een variant die op een andere wijze verankerd wordt dan in het parement. Eventuele niet-vergunde ingrepen dienen uitgesloten.”
Het advies van de dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden en hieruit worden voorwaarden geformuleerd van de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanleg van de terrassen vergroot het wooncomfort en heeft verder geen nadelige impact op de omliggende woningen. De aanvraag heeft ook geen invloed op de waterhuishouding.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Indien op termijn werken aan de balustrade gebeuren of indien deze wordt vervangen, dient de wijze waarop deze wordt verankerd in het parement voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Alle handelingen, werken en wijzigingen, met uitzondering van deze die betrekking hebben op het inrichten van het dakterras op de 2de verdieping, worden uitgesloten van vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 oktober 2023 |
Verslag GOA | 19 juli 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Indien op termijn werken aan de balustrade gebeuren of indien deze wordt vervangen, dient de wijze waarop deze wordt verankerd in het parement voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
3. Alle handelingen, werken en wijzigingen, met uitzondering van deze die betrekking hebben op het inrichten van het dakterras op de 2de verdieping, worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.