Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023008708 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Tim Verschueren met als adres Jos Ratinckxstraat 2 bus 6 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Lange Lobroekstraat 161 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 255X |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een meergezinswoning. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/01/2004: vergunning (86#30257) voor het afbreken van een winkel met woning en oprichten van een gebouw met drie studio’s.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- realiseren van dakterrassen;
- bouwen van een balkon;
- wijzigen van de scheimuren;
- realiseren van een nieuwe plat dak op het gelijkvloers van de achterbouw;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 29 maart 2023 | 25 april 2023 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 14 juni 2023 | 5 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost | 29 maart 2023 | 26 april 2023 | Gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 29 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde meergezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied volgens gewestplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande vergunde volume van het pand blijft behouden. De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de bestaande vergunde voorgevel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Elke wooneenheid wordt voorzien van een private buitenruimte. Deze ingrepen zullen woonkwaliteit verhogen. Op de 1ste en 3de verdieping wordt het terras ingericht op het achterliggende dak. Op de 2de verdieping wordt een balkon aan de gevel opgehangen tegen een bestaande scheidingsmuur met de rechteraanpalende perceelsgrens. Op de snede en de foto’s is af te lezen dat in deze scheidingsmuur een halfronde opening aanwezig is waardoor inkijk mogelijk is tot op het dak van de uitbouw van de aanpalende woning. Het dichtmaken van deze opening zou ook niet wenselijk zijn vanuit architecturaal oogpunt. Het vormt een fijne en uitzonderlijke detaillering die gekoesterd moet worden.
Het balkon wordt toegevoegd aan het duplexappartement op de tweede en de derde verdieping. Het balkon heeft een beperkte diepte en oppervlakte en biedt daardoor weinig meerwaarde aan het gebruiksgenot van het duplexappartement. Bovendien wordt op de derde verdieping een dakterras ingericht dat wel een bruikbare oppervlakte heeft waardoor het duplexappartement van een buitenruimte wordt voorzien. Het balkon is in strijd met de goede ruimtelijke ordening en moet worden uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt in rood aangeduid op de snede nieuwe toestand (BA_WONING_S_N_1_snede AA nieuw_ROOD en BA_WONING_S_N_2_snede BB nieuw_ROOD) en het grondplan tweede verdieping nieuwe toestand (BA_WONING_P_N_4_tweede verdieping nieuw_ROOD).
Op basis van de aangeleverde foto’s is te zien dat afvoerkanalen werden geplaatst op de voorgevel. Dit is in strijd met artikel 35 van de bouwcode. Enerzijds worden op het plan nieuwe toestand van de voorgevel deze afvoerkanalen niet opgetekend. Anderzijds worden er geen wijzigingen aangevraagd aan de voorgevel. Aangezien afvoerkanalen aan de voorgevel niet wenselijk zijn, wordt voor de duidelijkheid de gevel uitgesloten van vergunning.
Het licht hellende dak van de achterbouw op het gelijkvloers wordt rechtgetrokken om een dakterras te kunnen aanleggen bij het appartement op de eerste verdieping. Het dak is groter dan 20m² maar wordt niet aangelegd als groendak (bouwcode, artikel 38). In de voorwaarde bij de vergunning moet worden opgenomen dat het nieuwe dak van de gelijkvloerse uitbouw moet aangelegd worden als een groendak (met uitzondering van het dakterras).
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het balkon op de 2de verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.
4. Het nieuwe dak van de gelijkvloerse uitbouw moet aangelegd worden als een groendak (met uitzondering van het dakterras).
5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 januari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 29 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 14 juni 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 augustus 2023 |
Verslag GOA | 19 juli 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Balkon op de tweede verdieping: Het bezwaar dat het balkon op de tweede verdieping het zicht vanuit het rechteraanpalende pand blokkeert;
Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Het balkon wordt opgehangen voor een opening in de boog die bij de architecturale vormgeving van de aanpalende pastorij behoort. De plaatsing van het balkon maakt inbreuk op deze architecturale vormgeving en veroorzaakt inkijk op het rechteraanpalende perceel. Om inkijk te verhinderen zou de opening gesloten kunnen worden. Dit zou de architecturale uitwerking van de scheimuur oneer aandoen. De ophanging van het balkon is daardoor in strijd met de goede ruimtelijke ordening. Het balkon heeft bovendien een beperkte diepte en oppervlakte en biedt daardoor weinig meerwaarde aan het gebruiksgenot van het duplexappartement. Bovendien wordt op de derde verdieping een dakterras ingericht dat wel een bruikbare oppervlakte heeft waardoor het duplexappartement van een buitenruimte wordt voorzien. Het balkon moet worden uitgesloten uit de vergunning.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het balkon op de 2de verdieping wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.
4. Het nieuwe dak van de gelijkvloerse uitbouw moet aangelegd worden als een groendak (met uitzondering van het dakterras).
5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.