Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023054231 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Lester Reitzer met als adres Milisstraat 36 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Milisstraat 36 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1104P2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/04/2016: vergunning (2016237) voor het verbouwen van een meergezinswoning met twee appartementen.
Vergunde toestand
- meergezinswoning met 2 appartementen;
- 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- witte gevelsteen met buitenschrijnwerk in goudkleurig aluminium.
Bestaande toestand
- toevoeging van een stookketel op de koer tegen de gelijkvloerse achtergevel;
- inrichting van een terras met balustrade en afdak achteraan op de tweede verdieping.
Nieuwe toestand
- meergezinswoning met 2 appartementen waarvan:
- 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- inrichting van een terras met balustrade en afdak achteraan op de tweede verdieping.
- daklaag vooraan afgewerkt met leien en wit buitenschrijnwerk in pvc.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 7 juni 2023 | 5 juli 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost | 7 juni 2023 | 4 juli 2023 | Gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 7 juni 2023 | 20 juni 2023 | Geen advies |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Er wordt door de Vlaamse Waterweg gunstig geadviseerd.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie in de vorm van een meergezinswoning met twee woonentiteiten blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bestaande gebouw wordt uitgebreid met een bijkomende bouwlaag die zich aan de voorzijde laat lezen als een mansardeverdieping en aan de achterzijde als een volwaardige bouwlaag. De bouwdiepte van de nieuwe bouwlaag komt overeen met de onderliggende bouwlaag en bedraagt net geen 13 m.
Deze uitbreiding kan niet gunstig geadviseerd worden. De voorgestelde bouwdiepte van de nieuwe bouwlaag overschrijdt met haar 13 m ruimschoots de bouwdiepte van de hoofdbouw van de linkerbuur (bouwcode, art. 10) met een scheimuurverhoging van 3,4 m over een lengte van 4,5 m tot gevolg. De reeds forse scheidingsmuur wordt hierdoor verder uitgebreid waardoor de niet harmonieuze aansluiting (bouwcode, art. 6) van het pand t.o.v. de linkerbuur verder bestendigd wordt. De nieuwe bouwlaag wordt ingevuld met een eenslaapkamerappartement van 51 m². Het plan kan niet overtuigen dat dit appartement voldoende woonkwaliteit bevat. Zo mondt de badkamer uit in de leefruimte en krijgt de leefruimte enkel licht via een lichtkoepel. Zowel in het daggedeelte als het nachtgedeelte is er weinig mogelijkheid tot het plaatsen van kasten.
Naast de volumeuitbreiding worden ook interne wijzigingen ter hoogte van de bestaande bebouwing aangevraagd. Het bestaande appartement op de tweede verdieping wordt bij de duplexwoning op het gelijkvloers en de eerste verdieping betrokken. Hierdoor ontstaat een ruim appartement met 4 slaapkamers van ca. 170 m². Deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden.
Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen dient de nieuwe bouwlaag uitgesloten te worden uit de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Naast de volumetrische uitwerking kan ook de visuele uitwerking van de nieuwe daklaag niet gunstig geadviseerd worden.
Het referentiebeeld toont historische herenwoningen onder een hellend dak en recentere (meergezins)woningen onder een plat dak. Mansardedaken zijn een uitzondering binnen het referentiebeeld en zijn zeker niet kenmerkend voor dit type panden (bouwcode, art. 6). Daarnaast wijkt ook de uitwerking van het mansardedak af van de kenmerkende verhoudingen van mansardedaken in de ruimere omgeving.
Het is niet uitgesloten dat dit pand kan opgetopt worden. De voorgestelde optopping kan om bovenstaande redenen echter niet in aanmerking komen voor vergunning. De architect wordt uitgenodigd om een nieuw voorstel te bespreken met de dienst Vergunningen alvorens een nieuwe aanvraag in te dienen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde uitbreiding geeft hinder naar de linkerbuur door de uitbreiding van de scheimuur. De schaduwwerking van deze verhoogde scheimuur heeft een negatieve impact op de lichttoetreding in de leefruimtes van de buur.
Daarnaast kan de indeling van de woonentiteit in de nieuwe bouwlaag vanuit gebruiksgenot niet gunstig geadviseerd worden. Zo meet de enige slaapkamer slechts 2,43 m breed wat de mogelijkheden tot het plaatsen van een gangbaar dubbel bed sterk beperkt. Zoals reeds opgemerkt beschikt de woning over een beperkte (mogelijkheid tot) bergruimte.
Er wordt geoordeeld dat de bijkomende nieuwe woonentiteit in de nieuwe bouwlaag niet gunstig geadviseerd kan worden vanuit hinderaspecten en gebruiksgenot.
Daarnaast is de nieuwe bouwlaag strijdig met enkele punten van de bouwcode. Om een vergunning te kunnen verlenen dient de bijkomende bouwlaag uitgesloten te worden uit de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De nieuwe bouwlaag wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in ROOD aangeduid op de plannen.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. Alle afvoerkanalen en uitlaten van gassen dienen geplaatst te worden conform artikel 35 van de bouwcode.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 7 juni 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 november 2023 |
Verslag GOA | 21 juli 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De nieuwe bouwlaag wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in ROOD aangeduid op de plannen.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. Alle afvoerkanalen en uitlaten van gassen dienen geplaatst te worden conform artikel 35 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.