Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_05431 - Omgevingsvergunning - OMV_2023041477. Meir 22. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/08/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_05431 - Omgevingsvergunning - OMV_2023041477. Meir 22. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05431 - Omgevingsvergunning - OMV_2023041477. Meir 22. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023041477

Gegevens van de aanvrager:

NV Alkimmo met als contactadres Lange Gasthuisstraat 9 te 2000 Antwerpen en NV HUIS RIJSWIJCK met als contactadres Lange Gasthuisstraat 9 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Meir 22 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1302D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een winkelpand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5535;

-          29/04/2016: vergunning (20153321) voor het verbouwen van Meir Square;

-          25/03/2016: milieuvergunning (2015565) voor een winkel voor detailhandel en kantoren;

-          3/02/2012: vergunning (20116443) voor het verbouwen van een winkel;

-          8/08/2001: vergunning (2001674) voor het wijzigen van de gevel van een winkelpand;

-          21/12/2000: vergunning (20003541) voor het bekleden van zijgevel (westzijde);

-          10/08/2000: weigering (2000679) voor het verbouwen van de kelders en de begane grond;

-          5/08/1999: vergunning (19982487) voor het verbouwen van een handelspand;

-          24/06/1999: vergunning (19991589) voor het vernieuwen van een etalage.

 

Vergunde toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • handelspand op het gelijkvloers;
  • conciërgewoning op de tussenverdieping;
  • kantoorruimtes op verdiepingen +1 tot en met +6;

-          bouwvolume:

  • 7 bouwlagen met plat dak; 
  • interne hoogte van de winkelruimte aan de straatzijde bedraagt 6,50 m, interne hoogte van de opvolgende winkelruimtes bedraagt 2,90 m;
  • patio (open ruimte) achteraan rechts;

-          gevelafwerking:

  • bekleding in witte natuursteen;
  • schrijnwerk op het gelijkvloers in donker grijs aluminium en donker groen aluminium op de verdiepingen;
  • poort in zwart stalen schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • handelspand op het gelijkvloers met achterliggend kantoorruimte en kantine;
  • conciërgewoning op de tussenverdieping;
  • kantoorruimtes op verdiepingen +1 tot en met +6;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking: schrijnwerk op het gelijkvloers in donkergrijs gelakt hout.

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebouw:

  • handelspand op het gelijkvloers;
  • kantoorruimtes op verdiepingen +1 tot en met +6;

-          bouwvolume: winkelruimte met een plafondhoogte van 6,40 m ter hoogte van de Meir, 6,16 m in het midden en 2,90 m achteraan.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een winkelpand;

-          supprimeren van de conciërgewoning op de tussenverdieping;

-          uitbreiden van het volume; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 juni 2023

30 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

1 juni 2023

13 juni 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

1 juni 2023

14 juni 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

1 juni 2023

1 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 juni 2023

8 juni 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

1 juni 2023

13 juli 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag voldoet aan de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Niveauverschillen:

Het is niet duidelijk of het niveauverschil in de winkel wordt overbrugd met  een helling in combinatie met een trap.

  • artikel 19 Hellingspercentage:

Het is niet duidelijk welk hellingspercentage wordt toegepast voor de helling in de winkel. Om het hoogteverschil van 27 cm te overbruggen mag het hellingspercentage maximaal 6,25% bedragen. Hellingen met een hoogteverschil van meer dan 25 moeten aan beide zijden worden voorzien van een leuning.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Gelet op de ligging in het hoofdkernwinkelgebied zone A1 van stad Antwerpen, is het behoud en optimaliseren van de winkelruimte functioneel inpasbaar.

 

In het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is opgenomen dat de Meir de belangrijkste commerciële ader in de binnenstad is waar voluit op detailhandel en andere publiekstrekkende functies wordt ingezet. De aanvraag voorziet aanpassingen die de winkelruimte op deze locatie aantrekkelijker en daardoor beter verhuurbaar maken. Op die manier wordt het risico op langdurige leegstand vermeden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De volume uitbreiding wordt voorzien binnen de bestaande scheimuurcontouren en heeft bijgevolg geen nadelige impact op de buurpanden.

De uitbreiding is bijgevolg ruimtelijk inpasbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.

 

Artikel 5 §1 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 zegt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

 

Conform artikel 5 §2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw.

In 2013 werd een CHE-rapport opgemaakt door Origin. Het rapport werd aan de aanvraag toegevoegd.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt als volgt:

“De aanvraag heeft betrekking op een kantoorgebouw in beaux-artsstijl opgetrokken in opdracht van de bank Caisse Hypothécaire Anversoise, naar een ontwerp door de architect Max Winders uit 1929. Het imposante gebouw met een gevelbreedte van vijf traveeën, omvat zeven bouwlagen waarvan twee getrapt terugwijkende attiekverdiepingen, onder een plat dak. De statige lijstgevel onderscheidt zich door een parement uit witte natuursteen, met een ingehouden, aan de Lodewijk XVI-stijl ontleend decor.

De plattegrond van begane grond en bovenverdiepingen wordt in de middenas over de volledige diepte van het gebouw opgedeeld door de vestibule, waarop centraal de traphal met liften aansluit, en die zich voor- en achteraan verbreed tot polygonale hal. Volgens de oorspronkelijke bouwaanvraag omvatte de begane grond vier gelijke winkelpanden, met woonruimte op de entresol in de voorbouw, een conciërgeloge en een viertal kantoorsuites van verschillende omvang in de achterbouw.

De gelijkvloerse handelsruimtes ondergingen intern meerdere verbouwingscampagnes, waarbij de oorspronkelijke configuratie en interieurelementen grotendeels verloren gingen.

De geplande werken omvatten een totale herontwikkeling van de rechtse handelsruimte. De ruimte wordt volledig opengewerkt en de bestaande tussenverdieping, voormalige conciërgeruimte, wordt gesupprimeerd.

De waardevolle centrale hal blijft integraal ongewijzigd.

 

Gezien de beperkte intrinsieke waarde van het interieur, kunnen de geplande wijzigingen gunstig geadviseerd worden door de stedelijke dienst Monumentenzorg.”

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voorziet geen aanpassingen aan de voorgevel. Eventuele vergunningsplichtige gevelwijzigingen zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het nieuwe platte dak wordt aangelegd als groendak. Om te voldoen aan de gewestelijke verordening hemelwater moet een buffervolume van minimaal 35 liter per vierkante meter worden voorzien onder de planten. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij de vergunning.
 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. In voorwaarden zal worden opgelegd dat het hoogteverschil van 27 cm in de winkel moet worden overbrugd met een helling in combinatie met een trap conform artikel 18 van de verordening en dat de helling moet voldoen aan de bepalingen van artikel 19 van de verordening.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Laden en lossen

Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden op de Meir. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Het nieuwe dak dat aangelegd wordt als groendak te voorzien van een buffervolume van minimaal 35 liter per vierkante meter onder de planten.
  1. Het hoogteverschil van 27 cm in de winkel te overbruggen met een helling in combinatie met een trap conform artikel 18 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. De helling in de winkel is te voorzien conform artikel 19 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  1. Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden op de Meir.
  1. Eventuele vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

1 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

31 juli 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

29 oktober 2023

Verslag GOA

2 augustus 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Het nieuwe dak dat aangelegd wordt als groendak te voorzien van een buffervolume van minimaal 35 liter per vierkante meter onder de planten.
  1. Het hoogteverschil van 27 cm in de winkel te overbruggen met een helling in combinatie met een trap conform artikel 18 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. De helling in de winkel is te voorzien conform artikel 19 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  1. Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden op de Meir.
  1. Eventuele vergunningsplichtige werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel zullen worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.