Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05117 - District Deurne. Ruggeveldlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05117 - District Deurne. Ruggeveldlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_05117 - District Deurne. Ruggeveldlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Ruggeveldlaan in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 11 maart 2022 (jaarnummer 2101);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 10 mei 2019 (jaarnummer 4018) de proefopstelling "elektrische laadinfrastructuur" voor de Ruggeveldlaan goed. Deze opstelling ter hoogte van het Wim Saerensplein werd geëvalueerd en wordt nu bestendigd en uitgebreid met één (1) plaats.  

De ventweg die de Ruggeveldlaan verbindt met respectievelijk de begraafplaats, de laad- en loszone van de nabijgelegen school alsook enkele garages van buurtbewoners werd heraangelegd. Om foutparkeren te allen tijde tegen te gaan en de vrije doorgang te garanderen voor hulpdiensten wordt gepaste signalisatie voorzien. Hierbij wordt tevens een oplijsting opgemaakt voor vergunninghouders.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • momenteel is er reeds een oplaadpaal (Blue Corner NV) voor elektrische wagens aanwezig, deze beschikt over twee laadpunten. Omdat deze openbare oplaadpaal meer dan 40% gebruikt wordt, wenst Mobiliteit en Parkeren Antwerpen een extra parkeerplaats in te richten (artikel 10);
  • de aanwezige voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap, in dezelfde parkeerzone als de voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische wagens, worden opgeschoven, zodat er een geen restruimte overblijft, maar een volwaardige parkeerplaats;
  • de toegang wordt verboden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor vergunninghouders en ceremoniewagens (artikel 19).
    De verkeersborden C3 met onderbord worden aangebracht.

De parkeerplaatsen die verdwijnen ter hoogte van de begraafplaats werden gecompenseerd met de aangelegde nieuwe nabije parking ter hoogte van het sportcentrum "Sportoase".

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 maart 2023 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 22 juni 2023 (jaarnummer 52) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ruggeveldlaan in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 11 maart 2022 (jaarnummer 2101).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230511_Ruggeveldlaan_De_AVR.pdf
  • 20230223_DE_Ventweg Ruggeveldlaan -Begraafplaats Ruggeveld_Plan1-1.pdf
  • 20230511 Ruggeveldlaan 1 markeringen verwijderen parkeervak pp PMH.pdf
  • 20230511 Ruggeveldlaan 2 markeringen aanbrengen - uitbreiden EV en pp PMH.pdf
  • 20230511 Ruggeveldlaan 3 verkeersborden.pdf