Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05109 - District Hoboken. Hydeparkstraat SWOU12222 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05109 - District Hoboken. Hydeparkstraat SWOU12222 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_05109 - District Hoboken. Hydeparkstraat SWOU12222 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

 Advies
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
3 oktober 2022

Projectdefinitie en het concept
Goedkeuring districtscollege  Hoboken
4 juli 2023
151

De Hydeparkstraat wordt een aangenaam groen woonerf, waarbij een asverschuiving de toegang van Hydepark versterkt.

Op 4 juli 2023 (jaarnummer 151) keurde het districtscollege Hoboken de projectdefinitie goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
Hydeparkstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Het concept is het resultaat van een uitgebreide analyse en een ontwerpend onderzoek waarbij de ambitie maximaal gerealiseerd wordt, rekening houdend met de randvoorwaarden. 

Analyse:

  • De Hydeparkstraat is een smalle woonstraat met éénrichtingsverkeer. Centraal in de straat is een doorgang naar een klein buurtparkje: Hydepark, dat in 2016 is aangelegd. De toegang naar dit park is vandaag, tussen de geparkeerde wagens door, moeilijk bereikbaar en weinig zichtbaar.
  • De meeste huizen bevinden zich langs de kant van het parkje, een deel hiervan zonder- en een deel hiervan met voortuin. Langs de overzijde bevinden zich voornamelijk garages en gesloten achterkanten van de woningen langs de Berkenrodelei. 
  • Door zijn lage ligging is deze straat overstromingsgevoelig. Maar er is, behalve een plantsoen op de hoek met de Commandant Weynsstraat, vandaag geen straatgroen aanwezig waardoor weinig regenwater kan infiltreren. Vandaag is er nog geen afvloeiing mogelijk naar de grachten en wadi’s in Hydepark. 
  • Aan het begin van de straat is een poort zone 30 terwijl de grens tussen 50 en 30km/u zich op de hoek Berkenrodelei - Commandant Weynsstraat bevindt. De rijwegbreedte is conform maar de voetpaden zijn op veel plaatsen te smal. Omwille van de beperkte beschikbare breedte is de inrichting van een woonerf aangewezen. 
  • De verlichting en de riolering worden vernieuwd. 

Concept:

  • De straat wordt een woonerf met een as-verschuiving (verkeersremmer) ter hoogte van de parktoegang. Zo wordt Hydepark in één beweging beter zichtbaar en bereikbaar gemaakt. 
  • Het wegprofiel wordt gekenmerkt door een centrale strook van lineaire grasdals. In het eerste deel van de straat bevinden de parkeerplaatsen zich rechts van deze doorgang. In het tweede deel, voorbij de as-verschuiving, bevinden de parkeerplaatsen zich links.
  • In de bestaande toestand zijn 12 parkeerplaatsen en in de nieuwe 10 parkeerplaatsen. Dit maakt het mogelijk om een verkeersremmer in te richten en de toegankelijkheid van het park te verbeteren.
  • Er wordt straatgroen voorzien in het verlengde van de parkeervakken. Langs de woningen zonder voortuin ontstaat ruimte voor gevelgroen en/of groenslingers. 
  • Water-link onderzoekt of er regenwater kan aantakken op de grachten van Hydepark. Binnen het woonerf wordt er maximaal ingezet op ontharding zodat regenwater kan infiltreren. De centrale strook van lineaire grasdals wordt aangevuld met inritten en uitstapstroken in grasdals. 
  • In de zone van de as-verschuiving worden doorgangen voorzien door een speels lijnenspel van grasdals en betonstraatstenen (zelfde formaat) met waterdoorlatende voegen.  

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Snelheidsregime: 20km/u, (woon)erf. Gelijkgrondse aanleg, as-verschuiving om de ca. 50m, parkeren in afgebakende parkeervakken met ‘P’. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen < 5m voor een oversteekplaats (al dan niet gemarkeerd met zebrapad).
  • Zone 30: bij de overgang van 50 naar 30km/u aan de Commandant Weynsstraat toegangspoort zone 30 met grondsticker F4a, (ruimte voor) toegangsbord, voetpaduitstulpingen.
  • Geen zebrapad meer nodig aan zijde IJskelderstraat.
  • Rijrichting: behouden bestaande rijrichting van Commandant Weynsstraat naar IJskelderstraat.
  • Fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten.
  • Voorrangsregeling: voorrang van rechts.
  • Verkeerssamenstelling : gemengd verkeer.
  • Rekening houden met de inritten en/of garages.
  • Fietsbeugels op de koppen van de straat, in het midden zijn er al aan het buurtparkje.
  • Voorzieningen voor slechtzienden (geleidetegels) aan de zijde Commandant Weynsstraat.
  • Aanwezigheid van aansluiting trage wegen (in dit geval aan het buurtparkje): aansluiting vrij houden van geparkeerde voertuigen en zichtbaar maken in functie van gebruik door actieve weggebruikers en in functie van conflictpresentatie. Dienstwagens van de groendienst moeten binnen kunnen rijden. 

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 12 plaatsen in de bestaande toestand naar 10 plaatsen in de nieuwe toestand. Er zijn minder parkeerplaatsen door het vergroenen en verkeersveiliger maken van deze straat. 

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve  bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er geen bomen. In de nieuwe toestand worden er 10 bomen voorzien. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Hydeparkstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 17 november 2022.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden op 5062500000/2HOB010101M01581/224/2500.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 3 oktober 2022

  • de vormgeving en afmetingen van de zones in grasbetontegels verder verfijnd worden, met aandacht voor wandel- en fietscomfort;                                                        
  • het wegprofiel in het eerste deel van de straat verder wordt uitgewerkt, rekening houdend met de bereikbaarheid van de garages, draaicirkels en aanrijroutes van de brandweer, en dit af te stemmen met SW/MOB;
  • onderzocht wordt hoe het doortrekken van het groen van Hydepark en het plantsoen, al dan niet gecombineerd met de her locatie van de parkeerplaatsen, kan gerealiseerd worden met een snelheidsremmende maatregel in de straat;
  • in samenspraak met Waterlink bekeken wordt welke opties voor regenwaterinfiltratie en -afvoer (budgettair) haalbaar zijn;
  • voldoende fietsenstallingen en zitgelegenheid wordt voorzien;.
  • de inrichting van de poort zone 30 op het kruispunt Berkenrodelei/Commandant Weynsstraat verder wordt uitgewerkt, rekening houdend met de toegankelijkheid voor openbaar vervoer en brandweer;
  • langs de gevels voldoende ruimte wordt voorzien zodat bewoners hun gevel kunnen isoleren (dit is circa 15cm)  zonder de doorgang te bemoeilijken.

        Al deze opmerkingen worden onderzocht in een volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M01581 - SWOU12222 Hydeparkstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (3 oktober 2022) voor de wegeniswerken in de Hydeparkstraat, district Hoboken .

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221003_12222_PD_concept_COD.pdf
  • 20221117_12222_V_BEW.pdf