Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05098 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage 28 tot en met 30 juli 2023. Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05098 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage 28 tot en met 30 juli 2023. Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05098 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Kerkstraat Plage 28 tot en met 30 juli 2023. Kerkstraat, Lovelingstraat en Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 mei 2023 diende wijkcomité Willibrordus vzw, vertegenwoordigd door de heer Johan Robyns, Kerkstraat 66-68 te 2060 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Kerkstraat Plage in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat en op het Willibrordusplein van 28 tot en met 30 juli 2023. De opbouw start op 26 juli 2023 om 12.00 uur en de afbraak is voltooid op 31 juli 2023 om 18.00 uur.

Kerkstraat Plage wil de samenhorigheid van de bewoners van de wijk bevorderen, Antwerpen-Noord in een positief daglicht stellen en de wijk aantrekkelijker maken voor (toekomstige) bewoners. Het evenement biedt een buurtrestaurant, een cocktailbar, kinderanimaties, optredens, een rommelmarkt en een midzomerparty. Door een intense samenwerking met de lokale middenstand ligt het zwaartepunt van de organisatie van het evenement bij de handelaars uit de buurt.

Wijkcomité Willibrordus vraagt om muziekactiviteiten te mogen inrichten op volgende tijdstippen:

  • live muziek op vrijdag 28 juli 2023 van 20.00 uur tot 23.30 uur;
  • live muziek en discobar op zaterdag 29 juli 2023 van 20.00 uur tot 01.30 uur;
  • live muziek op zondag 30 juli 2023 van 14.00 uur tot 17.00 en van 20.00 uur tot 22.00 uur.

De organisatie verwacht 5.000 bezoekers over drie dagen.

Juridische grond

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. 

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.

Volgens het stedelijk evenementenkader valt dit evenement onder een categorie 5 (ondersteunde niet-commerciële evenementen).

Adviezen

MV - Bevolkingszorg Gunstig advies

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het maximaal geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 80 dB(A) en 90 dB(C);
  • het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt dat de waarde LCeq LAeq steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (PZ.Antwerpen.LokaleRecherche.Leefmilieu@police.belgium.eu);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden met uitzondering van zondag 30 juli 2023 van 14.00 uur tot 16.30 uur. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • met het oog op het jonge publiek mag op zondag 30 juli 2023 van 14.00 uur tot 16.30 uur het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slowcontinu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:
  1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
  2. de meet- en registratieapparatuur moet zo genstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
  3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo genstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
  4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Brandweer - preventie Gunstig advies

Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.

De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies

Afwijking van de regels voor het einduur op zaterdag 29/07/2023: einde voorzien om 01:30 uur - uitdoofscenario tot 02:00 uur.

SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

SB - EFMF Gunstig advies
SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies
SW - B&O - Interventies Gunstig advies
SB- Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het ingeplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiënt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Kerkstraat Plage door Wijkcomité Willibrordus vzw, zoals hierboven beschreven, van 28 juli 2023 tot en met 30 juli 2023 in de Kerkstraat, Lovelingstraat, Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen goed. Wijkcomité Willibrordus vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 LP/OO/E

om parkeer- en stilstand verbod te voorzien op volgende locaties:

  • vanaf 26 juli 2023 om 12.00 uur tot 31 juli 2023 om 18.00 uur in de Pastorijstraat vanaf huisnummer 57 tot 65;
  • op 29 juli 2023 van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Pastorijstraat (volledige straat);
  • op 29 juli 2023 van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Lovelingstraat (volledige straat);
  • op 29 juli 2023 van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Sint-Willibrordusstraat vanaf huisnummer 51 tot 90;

om volgende locaties verkeersvrij te maken:

  • vanaf 26 juli 2023 om 12.00 uur tot 31 juli 2023 om 18.00 uur in de Pastorijstraat vanaf huisnummer 57 tot 65;
  • op 29 juli 2023 van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Pastorijstraat (volledige straat);
  • op 29 juli 2023 van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Lovelingstraat (volledige straat);
  • op 29 juli 2023  van 07.00 uur tot 22.00 uur in de Sint-Willibrordusstraat vanaf huisnummer 51 tot 90;
Toezicht tijdens de drukke periodes van het festival in functie van hangjongeren en zakkenrollers (zie voorgaande edities).
 
Het verkeers- en parkeervrij maken van de Pastorijstraat, de Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat loopt in verschillende fases. De Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat is alleen op zaterdag. De Pastorijstraat tussen 57 en 65 is permanent. De Pastorijstraat (deel naast en achter de kerk) is op zaterdag. Het parkeervak naast Kerkstraat 91 (naast Pastorijstraat 65) hoort ook nog bij het in te stellen parkeerverbod. Het parkeerverbod is telkens langs beide zijden van de straat.
SB/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B903855
SW/O&U/UIT

om de drankfontein op het Willibrordusplein uit te schakelen vanaf 26 juli 2023 om 12.00 uur tot 31 juli 2023 om 18.00 uur

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.