Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023017844 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Blima Herstik met als adres Van Lerius 30 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Leriusstraat 28 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1189F7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een meergezinswoning met kamerwoningen en vermeerderen van het aantal wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/08/1983: vergunning (18#63420) voor een binnenverbouwing;
- 21/03/1983: vergunning (18#62527) voor het verbouwen van restaurant en woning.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- hoofdvolume tot circa 9,94 m aan de linkerzijde en circa 11,64 m aan de rechterzijde;
- uitbouw op de gelijkvloerse verdieping tot circa 28 m;
- uitbouw op de eerste verdieping tot circa 22,95 m aan de linkerzijde en circa 17,25 m aan de rechterzijde;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- in overeentemming met de vergunde toestand, uitgezonderd van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- hoofdvolume tot circa 9,94 m aan de linkerzijde en circa 11,64 m aan de rechterzijde;
- uitbouw op de gelijkvloerse verdieping tot circa 27,95 m;
- uitbouw op de eerste verdieping tot circa 22,94 m aan de linkerzijde en circa 17,26 m aan de rechterzijde;
- dakterras op de eerste verdieping tot een bouwdiepte van circa 27,95 m;
- dakterras tegen de achtergevel op de tweede verdieping;
- dakterras
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 5 naar 6;
- uitbreiden van het bouwvolume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- inrichten van dakterrassen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 12 april 2023 | 3 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 12 april 2023 | 3 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 12 april 2023 | 12 april 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 12 april 2023 | 20 april 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
in een omgeving waar de bestaande bebouwing homogene kenmerken vertoont, moeten de op te richten of de te verbouwen gebouwen zodanig worden ontworpen dat ze in harmonie zijn met de kenmerken van de omgeving.
De atypische daklaag is niet in harmonie met de omgeving.
De aard en grootte van de functie, de typologie en schaal van een project worden afgetoetst aan de draagkracht van de omgeving en dit voor alle delen van de constructie.
Door de vermeerdering van het aantal wooneenheden van 5 naar 6 wordt de draagkracht van de site overschreden;
bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. Er kan niet gerefereerd worden naar bestaande gebouwen die niet in harmonie of storend zijn met de omgeving.
Door de uitbreiding van het bouwvolume met een bijkomende bouwlaag is de nieuwe bouwhoogte niet in harmonie met het referentiebeeld;
op de aangeleverde foto’s zijn meerdere buitenunits van airco’s te zien die zijn aangebracht tegen de achtergevels of op de platte daken. Deze toestellen zijn niet opgetekend op de plannen of aanzichten waardoor het niet mogelijk is om ze te beoordelen;
de fietsstalplaatsen in de inkomhal zijn te klein en voldoen niet aan de inrichtingsvoorschriften van artikel 29;
voor de bijkomende woongelegenheid wordt geen autostalplaats voorzien;
elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.
De afvoerpunten van DWA en RWA worden niet geschieden aangeboden aan de straat.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande en vergunde functie van meergezinswoning met gelijkvloers restaurant blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid in de omgeving gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Woningtypologie
Het vergund pand omvat een hoofdbouw van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een achterbouw van 1 tot 2 bouwlagen onder platte daken. In voorliggende aanvraag wenst men de hoofdbouw uit te breiden met een bijkomende bouwlaag boven de bestaande kroonlijst. In deze nieuwe bouwlaag wordt een bijkomende wooneenheid ingericht waardoor het aantal wooneenheden stijgt van 5 naar 6. De bestaande en vergunde wooneenheden omvatten 1 tweeslaapkamerappartement op de eerste verdieping en 4 kleine studio’s op de tweede en derde verdieping. Op de vierde verdieping wenst men opnieuw een studio in te richten. Gelet op de reeds zeer beperkte woonkwaliteit van de studio’s in de bestaande toestand is het op basis van de huidige eisen naar woonkwaliteit en comfort niet aanvaardbaar om het woonprogramma uit te breiden. Bij verbouwingswerken dient eerst gekeken te worden hoe de woonkwaliteit van de bestaande wooneenheden kan worden verbeterd alvorens bijkomende wooneenheden te creëren.
De verwevenheid van functies is een essentieel kenmerk van een binnenstedelijk gebied. Maar een te grote mix van verschillende functies of een te grote concentratie van één bepaalde functie kan tevens voor conflicten en overlast zorgen. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- of nachtactiviteiten. Ook een te hoge concentratie meergezinswoningen kan overlast met zich meebrengen. De impact van een appartementsgebouw is bijvoorbeeld heel anders dan dat van een rijhuis voor één gezin. De typologie en schaal kunnen overlast genereren door middel van concentraties. Het verschil tussen verschillende typologieën kan niet steeds via de functiebeperkingen in een bestemmingsplan kunnen worden opgevangen en moeten daarom steeds concreet worden nagegaan in de aanvraag in functie van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening. Om bovenstaande hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de omvang (oppervlakte) van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds. Het voorliggende project met 5 studio’s en 1 tweeslaapkamerappartementen is een onaanvaardbare mix.
Door het toevoegen van 1 extra woongelegenheid binnen de bestaande en vergunde meergezinswoning zonder de woonkwaliteit van de bestaande wooneenheden te verbeteren en zonder een adequaat antwoord te bieden op de toenemende parkeerdruk stijgt de densiteit op onaanvaardbare wijze en daalt tegelijkertijd het woongenot. Dit verhoogt de druk op het perceel, het bouwblok en de wijk onaanvaardbaar waardoor de draagkracht van de site wordt overschreden. Bijgevolg is de aanvraag in strijd met artikel 6 van de bouwcode.
Daarnaast is de aanvraag ook in strijd met artikel 10 van de bouwcode. Door de uitbreiding van het bouwvolume met een extra bouwlaag is het pand niet langer in harmonie met de omgeving. De uitkragende terrassen veroorzaken inkijk bij de buren, waarover ook een bezwaarschrift is ontvangen.
De aanvraag dient geweigerd te worden.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe bouwlaag wordt uitgewerkt als een atypische daklaag boven de bestaande kroonlijst en wordt uitgevoerd in witte crepi. Hierdoor houdt de uitbreiding het midden tussen een daklaag en een volwaardige bouwlaag. De uitwerking is niet in harmonie met de omgeving waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 6 van de bouwcode. Dit artikel stelt dat zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd moeten zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag.
Geadviseerd wordt om de aanvraag te weigeren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op de aangeleverde foto’s worden meerdere buitenunits van airco’s opgemerkt tegen de achtergevels of op de platte daken. Conform artikel 16 van de bouwcode dienen klimaatbeheersingstoestellen op een afstand van minstens 2 meter van de perceelsgrenzen geplaatst te worden en mag de geluidssterkte ter hoogte van de perceelsgrens niet meer dan 43 dB (A) bedragen. Aangezien de toestellen niet zijn opgetekend op de plannen, snedes of gevels is het niet mogelijk om ze te beoordelen.
Er wordt opgemerkt dat de aansluitpunten van de DWA en de RWA ter hoogte van de rooilijn niet gescheiden worden aangeboden conform de bepalingen van artikel 40 en artikel 41 van de bouwcode.
Tot slot is de aanvraag in strijd met artikel 24 en 25 van de verordening toegankelijkheid. Door het vermeerderen van het aantal wooneenheden van 5 naar 6 is de verordening toegankelijkheid van toepassing op alle nieuwe of te verbouwen delen. Aan de publiek toegankelijke zijde van de toegangsdeur tot de nieuwe wooneenheid is echter geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig conform artikel 24 van de verordening. Daarnaast is er naast de krukzijde van de toegangsdeur ook geen vrije- en vlakke wand en vloerbreedte aanwezig van minstens 50 cm na afwerking. Hierdoor is de aanvraag ook in strijd met artikel 25 van de verordening toegankelijkheid.
Omwille van de strijdigheden met verschillende artikels van de bouwcode, de verordening toegankelijkheid en de goede ruimtelijke ordening dient de aanvraag te worden geweigerd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de verbouwing van een meergezinswoning. Het aantal wooneenheden wijzigt van 5 naar 6. Het restaurant op het gelijkvloers blijft ongewijzigd.
1 bijkomend appartement < 60m² met parkeernorm 1.05 : 1 x 1.05 = 1.05
De werkelijke parkeerbehoefte is 1
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er worden geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:
‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de bijkomende woongelegenheid moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden. Er worden 2 fietsen ingetekend in de gang naar het restaurant. Deze ruimte is echter te klein om 2 fietsen op comfortabele wijze te stallen en voldoet niet aan de inrichtingsvoorschriften van artikel 29 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 februari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 12 april 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 9 september 2023 |
Verslag GOA | 12 juni 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.