Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022144628 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Cédric Bellande met als adres Prinsenstraat 8 te 1000 Brussel en NV H & M HENNES & MAURITZ met als contactadres Prinsenstraat 8 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Meir 89 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 206L |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Plaatsen van gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed (nr. 87): https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/5526;
- 08/09/2017: vergunning (20171478) voor het wijzigen van de voorgevel met aanvraag plaatsen reclame;
- 26/08/2016: vergunning (20161212) voor het verbouwen van een bestaande H&M-winkel;
- 02/03/1983: beschermd als monument (nr. 87): https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/6056;
Vergunde toestand
- functie: detailhandel met bijhorende kantoren en opslagruimte;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- winkelpui met halfzuilen in rood graniet;
- monumentale lijstgevel in witte natuursteen;
- zwart houten en aluminium schrijnwerk;
- winkelpui met halfzuilen in pleisterwerk;
- inkomgeheel gedeeltelijk in opaak glas;
- zwart aluminium schrijnwerk met omkadering in witte natuursteen;
Bestaande toestand
- gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van:
- inkomgeheel gedeeltelijk in zwart aluminium gevelbekleding;
- ondoorzichtige folie tegen de raam- en deuropeninen van de personeelsingang beslaat meer dan 50% van de glasoppervlakte;
Nieuwe toestand
- functie: detailhandel met bijhorende kantoren en opslagruimte;
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking:
- winkelpui met halfzuilen in pleisterwerk;
- inkomgeheel gedeeltelijk in zwart aluminium gevelbekleding;
- ondoorzichtige folie op het glas;
- zwart aluminium schrijnwerk met omkadering in witte natuursteen;
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping:
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Onroerend Erfgoed | 27 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 27 februari 2023 | 10 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r), artikel 4: zone voor wonen - (wo4) en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Aan de linkerzijde wordt de lichtbak haaks op de gevel (publiciteitsinrichting 6) op circa 0,45 m van de perceelsgrens geplaatst. Hiervoor geldt een minimale afstand van 0,60 m.
Daarnaast bedekt de bestaande zelfklevende en ondoorzichtige film meer dan 50 % van de gevelopening ter hoogte van de personeelsinkom.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande en vergunde handelsfunctie blijft bewaard waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De geplande werken beperken zich tot het verwijderen en plaatsen van nieuwe zaakgebonden publiciteit en het beperkt wijzigen van de voorgevel. Voorliggende aanvraag betreft geen volumewijziging, de schaal en het gebruik van het bestaande en vergunde volume blijft behouden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Voorliggende aanvraag is gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. Bovendien is het pand opgenomen in de inventaris en beschermd als monument. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. De stedelijke dienst Monumentenzorg en het Agentschap Onroerend erfgoed hebben geen bezwaar tegen de geplande werken.
Tegen de voorgevels worden twee nieuwe gevellogo’s in losse letters geplaatst boven de toegangen en worden twee nieuwe lichtbakken haaks op de gevel voorzien. De nieuwe lichtbak die tegen de voorgevel van Meir 89 ter hoogte van de linker perceelsgrens wordt voorzien is in strijd met de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode. De twee lichtbakken worden geplaatst op de penanten. Aan de linkerzijde bedraagt de afstand tot de perceelgrens ongeveer 0,45 m in plaats van de minimum vereiste 0,60 m. Gelet op de specifieke gevelgeleding van de voorgevels en de aanwezigheid van het monumentale balkon ter hoogte van de toegang zou een plaatsing van de lichtbak(ken) dichter bij het balkon de zichtbaarheid van de publiciteitsinrichtingen beperken. Om die reden kan een afwijking worden toegestaan op de plaatsing van de lichtbak.
Het inkomgeheel voor personeel aan de rechterzijde werd anders uitgevoerd dan vergund. Het gedeelte in opake beglazing werd uitgevoerd in vaste panelen in zwarte aluminium. Deze gevelwijziging is inpasbaar. Daarnaast werd tegen het glasvlak van de deuren en het bovenlicht een ondoorzichtige folie aangebracht die het volledige glasvlak bedekt. Volgens de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode moet publiciteit die wordt aangebracht op gevelopeningen, beperkt blijven tot 50 % van het oppervlak. Gezien de folie enkel werd aangebracht tegen de uiterst rechtse inkompartij en alle andere ramen vrij worden gehouden kan een afwijking hierop worden toegestaan.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Achter de vitrines op het gelijkvloers worden LED-beeldschermen voorzien. Bewegende en lichtgevende vormen van publiciteit kunnen hinderlijk zijn voor omliggende woonfuncties. De LED-schermen in de etalages worden uitgesloten van vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 10 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 juli 2023 |
Verslag GOA | 30 mei 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.